"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 4833
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door k-k »

Geladen drijven die grote schepen gezapig voort en zijn ze aardig te hanteren. Waar ik me de grootste zorgen om maak is het in de hand houden van deze schepen als ze leeg zijn en dan met veel wind dwars op het vaarwater. Maar de tijd zal het leren. Gr. Klaas.


Arie
Berichten: 995
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Arie »

Wel grappig, neem de Heinz Elfring, later de Jumbo, bouwjaar 1972, Gebouwd met lengte 125 meter, kreeg geen rijnattest, te lang. Plooide tijdens laden en werd ingekort naar 110 meter en toen mocht ze de Rijn op.
Niets nieuws dus.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.

ichthus
Berichten: 909
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door ichthus »

Er zal waarschijnlijk in de vergunning een max snelheid staan ,en ledig eveneens zodanig dat ze alles ook 110 meters voorbij moeten laten gaan, ik herken het beeld van toen het nog in Provinciaal Beheer was, en toen er ook al geexperimenteerd werd met lengte en aflaaddiepte vergunningen ,maar toen had men nog geen boegschroeven met 500 plus pk ,men moest toen een sleepboot bestellen om weer verder te drijven en alles wat sneller als 6 kmh mocht varen voorbij te laten !
gr Wim

klipper
Berichten: 1147
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door klipper »

Vergeet niet dat men toen beter een friese plaatsnaam op de plank kon hebben!. Gr

DPLA
Berichten: 1319
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 01 jul 2020 07:14
DPLA schreef: 30 jun 2020 21:47We moeten niet Doemdenken, maar Positief denken en uitgaan van het goede.
Ik stel juist de vraag of de zo genaamde vooruitgang, wel vooruitgang is!
Volgens mij plakken mensen bepaalde veranderingen alleen maar het etiket "vooruitgang" op
om tegenstanders de mond te snoeren. Die krijgen dan het etiketje "ouderwets", "doemdenker", "conservatief"
Je laat echter na aan te tonen wat de maatschappij er mee opschiet
als er met 135 meter door het kanaal gevaren wordt.

Dit alles is niet bedoeld als persoonlijke aanval,
ik wil echt alleen maar weten wat het de maatschappij
voor een voordelen biedt om dit toe te gaan staan
en wat de andere schippers er van vinden.
Hallo Pieter,
Ik zie/voel dit absoluut niet als een persoonlijke aanval.
In dit topic bestaat de mogelijkheid om te discussiëren over bepaalde zaken/onderwerpen.
Ik wil ook niemand de mond snoeren, of weg te zetten als doemdenker, ouderwets of conservatief.

Ik ben een kleine zelfstandig ondernemer, nu samen met onze jongste dochter, die vroeger 5 jaar vooruit dacht.
Nu denk ik inmiddels 10 jaar vooruit.
Moet dit ?
Nee, maar het is wel heel nuttig om vooruit te denken en te kunnen inspelen op de toekomst, want de concurrentie ligt altijd op de loer.
Ik ben sinds 1978 zelfstandig ondernemer en hebben diverse crisissen meegemaakt en steeds kunnen overleven, ook nu weer met het Covid-19 virus, gaan we weer overleven, ondanks dat onze omzet met meer dan 40% is gedaald.
We hebben in de loop der jaren genoeg eigen kapitaal opgebouwd, dat we dit ook weer gaan overleven.
Gelukkig trekt de markt weer wat aan en zit er weer een stijgende lijn in onze omzetten.
En ja, ik zelf ben geen doemdenker, ik ga altijd uit van het positieve.

En natuurlijk is dit niet leuk/prettig voor heel veel schippers wat er nu in Friesland en Groningen gebeurd met de grotere schepen.
Maar geloof me, dit is niet (meer) tegen te houden.
Het gebeurt in alle takken van het bedrijfsleven, schaalvergroting.
Ook in het wegvervoer moet het steeds groter en sneller en vooral goedkoper.
Dit is een slechte ontwikkeling.
Ik vind dit ook niet leuk dat het steeds maar groter en groter moet, dit is voor de zelfstandige ondernemer niet altijd even prettig.
Daardoor blijven er ook steeds minder zelfstandig ondernemers over, deze bedrijven verdwijnen of gaan op en in grote Beurs genoteerde bedrijven.
Dit is een slechte ontwikkeling, want hier gaat het alleen maar om winst en het dividend voor de aandeelhouders en proberen de belasting te ontduiken.

Dus Pieter ik ga echt niet aan de problemen voorbij van de zelfstandige kleine ondernemers en de zelfstandige schippers.
Jou citaat :
of de zo genaamde vooruitgang, wel vooruitgang is!
Volgens mij plakken mensen bepaalde veranderingen alleen maar het etiket "vooruitgang" op
om tegenstanders de mond te snoeren. Die krijgen dan het etiketje "ouderwets", "doemdenker", "conservatief
En ja, is het een vooruitgang ?
Soms wel, maar ook heel vaak niet.
Ik ben ook niet gelukkig met de 24/7 economie.
Men zegt heel vaak : "Vroeger was alles beter", maar hier denkt de jeugd heel anders over, zoals ik er ook zo over dacht toen in nog jong was.
Ik respecteer nog altijd de zondagsrust.
Zondagrust is niet voor alle beroepen haalbaar, zoals in de verzorgende beroepen, Brandweer, Politie, Ambulances .enz.
Helaas wordt in het wegvervoer en in de scheepvaart de zondagsrust door velen niet meer gerespecteerd, dit betreur ik ten zeerste, maar dit is de realiteit van deze 24/7 economie.
Elke verandering is geen verbetering, laat dit duidelijk zijn, maar ik denk zelf dat het niet tegen te houden is.
Wij hoeven en willen op zondag niet werken, want dit is niet noodzakelijk.
Hopelijk leert ons deze Covid-19 crisis iets, dat we weer terug moeten naar het "normale", maar ik ben er bang voor dat nu alles weer een beetje op gang komt en we weer heel snel in het oude vervallen.
En ja, de Globalisering werkt er ook niet echt aan mee, dat we een pas op de plaats moeten maken.
Het moet allemaal sneller, groter en vooral veel geld opleveren en we vergeten, dat wij als mensen de wereld aan het vernietigen zijn.
En natuurlijk begrijp ik heel goed, dat er heel veel mensen het tempo waarin wij leven niet meer kunnen bijhouden.
Dit is mijn mening dit hoeft niet de mening van anderen te zijn, laat dit duidelijk zijn.

Het is een heel verhaal geworden, maar hopelijk heb ik een beetje kunnen verwoorden, hoe ik in het leven sta, in deze hectische maatschappij.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.

pieter53
Berichten: 7357
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Bedankt voor de uiteenzetting.
Familiebedrijven hebben inderdaad vaak de wijsheid een spaarpotje aan te leggen.

De vooruitgang is niet altijd een vooruitgang, zoals je ook zelf aangeeft.
Daarom ook, kom ik een beetje in opstand tegen een opvatting als: "dat is de vooruitgang, dat hou je niet tegen"
Op een gegeven moment moet je kunnen zeggen, zo kan het niet verder daar komt niets goeds van.
Pieter Klein, Haarlem
Afbeelding
Taal is de moeder van alle wetenschappen.

Sperwer
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:47

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Sperwer »

Het is grappig DPLA, dat er door velen wordt gesteld dat we de wereld aan het vernietigen zijn.
Maar waarschijnlijker is het, dat de wereld nog steeds door draait tot ver nadat wijzelf het leven op diezelfde wereld onmogelijk hebben gemaakt en daarmee onszelf hebben vernietigd.
En wanneer die wereld dan 'tot rust' is gekomen zal er wel weer wat ontstaan.

Groet, Sperwer

DPLA
Berichten: 1319
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 01 jul 2020 21:46 Bedankt voor de uiteenzetting.
Familiebedrijven hebben inderdaad vaak de wijsheid een spaarpotje aan te leggen.

Nog even Off topic.

Hallo Pieter,

Tja, tegenwoordig zijn heel veel grote bedrijven, ook familiebedrijven gefinancierd door de banken.
Er hoeft maar iets mis te gaan en men komt direct in de problemen, zoals nu met het Covid-19 virus.

Wij zijn gelukkig niet afhankelijk van banken, geen financiering bij banken.
Wij sparen eerst, voordat we gaan investeren.
Wat dat betreft is dit weer : "Ouderwets"
Wij willen ook niet groter worden, we hebben nu 6 medewerkers.
We weten nu wat we hebben en kunnen ons goed redden en een goede boterham met beleg verdienen voor onze medewerkers en voor ons zelf.
En natuurlijk is het ene jaar beter dan het andere jaar, maar dat it's all in the game
Ondernemen, is risico nemen/lopen.

Sommige zeggen, dat is niet meer van deze tijd, je moet financieren en je eigen geld/winst uit je bedrijf halen, want anders moet je veel te veel belasting betalen.
Tja, dat is nu net het grote probleem van deze tijd, de bedrijven hebben geen vet meer op de botten.

En inderdaad betalen wij hierdoor meer belasting over de winst en over onze B.V.s., omdat we niets hebben gefinancierd.
Maar ik zeg altijd, je hoeft nooit meer belasting te betalen dan je hebt verdiend.

Nu weer On topic.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.

DPLA
Berichten: 1319
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

Sperwer schreef: 01 jul 2020 22:11 Het is grappig DPLA, dat er door velen wordt gesteld dat we de wereld aan het vernietigen zijn.
Maar waarschijnlijker is het, dat de wereld nog steeds door draait tot ver nadat wijzelf het leven op diezelfde wereld onmogelijk hebben gemaakt en daarmee onszelf hebben vernietigd.
En wanneer die wereld dan 'tot rust' is gekomen zal er wel weer wat ontstaan.

Groet, Sperwer

Hallo Sperwer,

Jou omschrijving is inderdaad een betere omschrijving.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.

klipper
Berichten: 1147
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Wie weet?

Bericht door klipper »

Ik heb een en ander gevolgd op KLETSEN EN KLAGEN IN HET GANGBOORD over het 135 meter gebeuren in Friesland . Dus ook over de vaarsnelheid of langzaamheid. Ik ben ooit eens met een geladen sleepschip door Friesland en groningen gevaren gesleept door een krachtige sleepboot , dit ging met een flinke snelheid tot mijn verwondering. Op het eind van de reis aan de Kapt gevraagd over de flinke vaargang. Antwoord was, vaarsnelheid regels gelden niet voor een sleep!. Hoe is het eigenlijk?. Gr



Plaats reactie