Pagina 65 van 81

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Geplaatst: 02 jul 2020 22:30
door Gert Schouwstra
In vanaf 2014 is het beheer van de vaarweg Lemmer-Delfzijl na 80 jaar overgedragen van de provincies aan Rijkswaterstaat. De snelheid die je mag varen is afhankelijk van de scheepsgrootte, dat is altijd zo geweest. En inderdaad, heel vroeger gold voor motorschepen een andere snelheid dan voor andere schepen. (er werd nog veel gezeild). Dus een sleepboot mocht sneller varen omdat het een klein motorschip was, ongeacht wat er achter hing.

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Geplaatst: 02 jul 2020 22:42
door klipper
Bedankt voor uw reactie wat bertrefd sleepvaart door Friesland. Gr

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Geplaatst: 02 jul 2020 22:51
door Jan van der Doe
klipper schreef: 02 jul 2020 22:42 Bedankt voor uw reactie wat bertrefd sleepvaart door Friesland. Gr
Lees Scheepvaart Klipper.
Sleepvaart zal je niet veel meer zien.

Groeten,
Jan

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Geplaatst: 03 jul 2020 13:53
door Jinny B
9 kilometer per uur. Het is alsof zo'n schip voorbij drijft
Waarbij (expres?) vergeten wordt dat 9 km/h zo ongeveer de snelheid is waarmee 90% vd plezierjachtjes zich voortbeweegt.

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Geplaatst: 04 jul 2020 06:05
door Gert Schouwstra
Daarom zijn in Friesland ook allemaal parallelle routes voor jachtjes aangelegd. Je kunt eigenlijk overal komen zonder dat je de hoofdvaarweg hoeft te gebruiken.

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Geplaatst: 04 jul 2020 09:52
door JC
Gert Schouwstra schreef: 02 jul 2020 22:26 " Over de concurrentie met kleinere schepen maakt Wouters zich geen zorgen. "Deze langere schepen doen vaak de vaarten naar het buitenland. Kleinere schepen richten zich meer op de binnenlandse reizen." vertelt Willem Wouters
Een erg duidelijke uiteenzetting :roll:

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Geplaatst: 04 jul 2020 10:03
door Jinny B
In Friesland wel, daar kan je PM redelijk omzeilen (Grou is weer een puntje) maar naar Groningen loopt maar een (1) 'snelweg' en dat is het v Starkenborg/PM kanaal.
Laatst moest ik een scheepje van Groningen naar Schagen brengen en dan is er uit oogpunt van efficentie maar een route.
Om via Dokkum en Leeuwarden te varen kost veel meer (te veel) tijd.
Nu kan -ik- omgaan met grote schepen, van mij hebben ze geen last...

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Geplaatst: 04 jul 2020 10:26
door ichthus
Hallo, even ledig van Kootstertille naar Andernach varen, en daar laden voor Utrecht en Krimpen twee keer de helft, dat is pas economisch varen.
gr Wim

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Geplaatst: 04 jul 2020 12:06
door Merwede1969
In plm 1979 was ik opvarend op de Maas , beneden de Bocht van Neer daar werdt de Maas gestremd , de duwboot Pursang moet afvarendt proefvaren met de duwbak Rotterdam 48 van Dekker uit Yzendoorn , de op en afvaard volledig gestremdt , Bak 110x11,45 3,40 diep 3400 ton de vaardiepte op de Maas was 2,80 dus lag niet afgeladen , boten van Rijkswaterstaat met zwaai lampen , Proefvaart geslaagdt, nu 42 jaar later zelfde bocht van Neer , ben ik opvarend in de bocht van Neer met een koppelverband 172x 11.40 3.00 diep met mais naar Maasbracht kom ik de Eitank tegen 110 x1140 . ik denk we wennen wel aan de grote van de schepen . maar vergeet niet, hoe groter de schepen hoe des beter varen ze , kopschroeven , boegroeren, sputpalen . Vdr Gr Chris

Re: Wie weet?

Geplaatst: 04 jul 2020 12:55
door pieter53
Ach, het aantal vrachtschepen dat vaart neemt af, maar of dat ook met het aantal ongelukken het geval is?

https://www.nieuwsbladtransport.nl/binn ... biliseerd/

Ik weet het niet.