"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
Jan van der Doe
Contacteer:

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door Jan van der Doe »

Ging het zo hard. ?

Jan
Vriendelijke groet
Jan.

Varen is noodzakelijk
Leven niet

pieter53
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Tja, we willen geen belasting betalen maar wel:
onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur, politie, rechters, openbaar vervoer, enz. hebben.
Pieter Klein, Haarlem
Afbeelding
Taal is de moeder van alle wetenschappen.

Gert Schouwstra
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Eerst maar even een nieuwsberichtje:

Rijkswaterstaat: "Schepen van 135 meter kun je straks veel vaker tegenkomen in Fryslân" 29 jun 2020 - 12:56 Frysk

Afgelopen weekend trok de 135 meter lange Carina Alexander van Michel Eleveld veel publiek langs de waterkant. Het schip was volgeladen met grind en voer van Lemmer naar Kootstertille. Dit is echter niet het enige megaschip dat door Fryslân mag varen. Aan meerdere van dit soort grote binnenvaartschepen is een ontheffing verleend. "Als het aan ons ligt, komen er veel meer van dit soort schepen", zegt Willem Wouters, nautisch adviseur van Rijkswaterstaat.

In totaal zijn er zo'n 15 van dit soort grote schepen die een vergunning hebben gekregen om van Delfzijl naar Lemmer te varen. "We verwachten dat er nog meer ontheffingen worden verleend", vertelt Willem Wouters. "De ontheffingen die nu verleend worden, gelden tien jaar. De vaarweg wordt steeds verder verbeterd qua bruggen en doorgangen. We hopen dat over een aantal jaar het zo goed georganiseerd is dat een schip van 135 meter een standaard afmeting wordt en dat we geen speciale ontheffingen meer hoeven te verlenen."

Meer lading, minder brandstof
Het grote voordeel van deze langere schepen is dat ze meer lading kunnen meenemen. "Minder brandstof en meer lading", vertelt Wouters. "Daarmee beperken we het aantal vaarbewegingen op het water." Over de concurrentie met kleinere schepen maakt Wouters zich geen zorgen. "Deze langere schepen doen vaak de vaarten naar het buitenland. Kleinere schepen richten zich meer op de binnenlandse reizen."

Drijven in plaats van varen
Ook over de veiligheid hoeven watersporters en bootjemensen zich geen zorgen te maken, verzekert Wouters. "Wie afgelopen weekend aan de wal heeft gestaan, heeft vast gezien dat de Carina Alexander heel langzaam vaart met een snelheid van zo'n 9 kilometer per uur. Het is alsof zo'n schip voorbij drijft."
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.

Gert Schouwstra
Contacteer:

In vanaf 2014 is het beheer van de vaarweg Lemmer-Delfzijl na 80 jaar overgedragen van de provincies aan Rijkswaterstaat. De snelheid die je mag varen is afhankelijk van de scheepsgrootte, dat is altijd zo geweest. En inderdaad, heel vroeger gold voor motorschepen een andere snelheid dan voor andere schepen. (er werd nog veel gezeild). Dus een sleepboot mocht sneller varen omdat het een klein motorschip was, ongeacht wat er achter hing.
Gert
- Varen is leven. -

klipper

Bericht door klipper »

Bedankt voor uw reactie wat bertrefd sleepvaart door Friesland. Gr

Jan van der Doe
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

klipper schreef: 02 jul 2020 22:42 Bedankt voor uw reactie wat bertrefd sleepvaart door Friesland. Gr
Lees Scheepvaart Klipper.
Sleepvaart zal je niet veel meer zien.

Groeten,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.

Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jinny B

Bericht door Jinny B »

9 kilometer per uur. Het is alsof zo'n schip voorbij drijft
Waarbij (expres?) vergeten wordt dat 9 km/h zo ongeveer de snelheid is waarmee 90% vd plezierjachtjes zich voortbeweegt.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.

Gert Schouwstra
Contacteer:

Daarom zijn in Friesland ook allemaal parallelle routes voor jachtjes aangelegd. Je kunt eigenlijk overal komen zonder dat je de hoofdvaarweg hoeft te gebruiken.
Gert
- Varen is leven. -

JC

Bericht door JC »

Gert Schouwstra schreef: 02 jul 2020 22:26 " Over de concurrentie met kleinere schepen maakt Wouters zich geen zorgen. "Deze langere schepen doen vaak de vaarten naar het buitenland. Kleinere schepen richten zich meer op de binnenlandse reizen." vertelt Willem Wouters
Een erg duidelijke uiteenzetting :roll:

Jinny B

Bericht door Jinny B »

In Friesland wel, daar kan je PM redelijk omzeilen (Grou is weer een puntje) maar naar Groningen loopt maar een (1) 'snelweg' en dat is het v Starkenborg/PM kanaal.
Laatst moest ik een scheepje van Groningen naar Schagen brengen en dan is er uit oogpunt van efficentie maar een route.
Om via Dokkum en Leeuwarden te varen kost veel meer (te veel) tijd.
Nu kan -ik- omgaan met grote schepen, van mij hebben ze geen last...
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.

Plaats reactie