"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 909
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door ichthus »

Hallo, even ledig van Kootstertille naar Andernach varen, en daar laden voor Utrecht en Krimpen twee keer de helft, dat is pas economisch varen.
gr Wim


Merwede1969
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door Merwede1969 »

In plm 1979 was ik opvarend op de Maas , beneden de Bocht van Neer daar werdt de Maas gestremd , de duwboot Pursang moet afvarendt proefvaren met de duwbak Rotterdam 48 van Dekker uit Yzendoorn , de op en afvaard volledig gestremdt , Bak 110x11,45 3,40 diep 3400 ton de vaardiepte op de Maas was 2,80 dus lag niet afgeladen , boten van Rijkswaterstaat met zwaai lampen , Proefvaart geslaagdt, nu 42 jaar later zelfde bocht van Neer , ben ik opvarend in de bocht van Neer met een koppelverband 172x 11.40 3.00 diep met mais naar Maasbracht kom ik de Eitank tegen 110 x1140 . ik denk we wennen wel aan de grote van de schepen . maar vergeet niet, hoe groter de schepen hoe des beter varen ze , kopschroeven , boegroeren, sputpalen . Vdr Gr Chris

pieter53
Berichten: 7357
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Ach, het aantal vrachtschepen dat vaart neemt af, maar of dat ook met het aantal ongelukken het geval is?

https://www.nieuwsbladtransport.nl/binn ... biliseerd/

Ik weet het niet.
Pieter Klein, Haarlem
Afbeelding
Taal is de moeder van alle wetenschappen.

Merwede1969
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door Merwede1969 »

dat is jammer dat een watersporter onder de scheepvaart meegerekend wordt , BV 3 dronken schippers in een weekend in oude Zandgat van Maasbommel , mensen van de wal zeggen jullie drinken nogal dan moeten wij uitleggen dat het recreanten zijn , dat gelooft dan weinig mensen , daar komen wij in een verkeerd daglicht te staan , van de week schipper tegen de Maasbruggen gevaren. jammer maar het gebeurt, mijn buurman zegt dat zn schipper zijn papieren niet ingevorderd wordt,, ik zeg oke dus elke vrachtwagen die een aanrijding heeft veroorzaakt of betrokken was bij een ongeluk ook de papieren inleveren . dan was denk ik het file probleem op gelost en zaten veel Chauffeurs thuis . gr Chris

pieter53
Berichten: 7357
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Als je meer wilt weten en je door bergen ambtelijke taal heen wilt werken dan kan je het hier eens proberen:
http://publicaties.minienm.nl/documenten/monitor-nautische-veiligheid-deel-1-binnenwateren-monitoring-nautische-veiligheid-2013

Een paar uit zijn verband gerukte tabellen uit document 2 van die pagina
Klembord-1.jpg
Klembord-1.jpg (130.72 KiB) 511 keer bekeken
--

Klembord-3.jpg
Klembord-3.jpg (40.23 KiB) 510 keer bekeken
Klembord-2.jpg
Klembord-2.jpg (75.74 KiB) 511 keer bekeken
Wees voorzichting met het trekken van conclusies hier uit.
Pieter Klein, Haarlem
Afbeelding
Taal is de moeder van alle wetenschappen.

kajoe
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door kajoe »

ik ben geen deskundige zeggen ze maar dat naar 350 gaan kan soms wel eens verkeerd uitpakken de sluis drempels liggen op 4.15 en als et dan zuidwester harde wind of zzw dan kan het water in lemmer zo maar 60/70 cm wegvallen nu de geleerden hebben uitgemaakt dat je in Friesland russen lemmer en Burgum vrijwel geen waterstands verschil is en dus terherne niet meer gesloten word ,en erger waarschijnlijk weg gaat dan word het gat nu 2x 16 meter verbreed tot aan 60/80 meter en loopt het water nog makkelijker naar het noorden dus ga maar na helaas heb ik een beetje rekenen geleerd en helaas heb ik meer dan 25 jaar op de keersluis gewerkt dus ja 350 plus 60 is 410 en word het zeer krap maar ja de moderne rekenaars achter computers weten meer dan vele mensen die hun hele leven met het Friese water hebben moeten leven en dit uit levens ervaring hebben op gedaan dus wachten we maar af .

DPLA
Berichten: 1319
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

Een aantal posting verplaatst van "Wie Weet" naar : "Kletsen en Klagen in het gangboord"
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.

Arie
Berichten: 995
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door Arie »

Merwede1969 schreef: 04 jul 2020 12:06 In plm 1979 was ik opvarend op de Maas , beneden de Bocht van Neer daar werdt de Maas gestremd , de duwboot Pursang moet afvarendt proefvaren met de duwbak Rotterdam 48 van Dekker uit Yzendoorn , de op en afvaard volledig gestremdt , Bak 110x11,45 3,40 diep 3400 ton de vaardiepte op de Maas was 2,80 dus lag niet afgeladen , boten van Rijkswaterstaat met zwaai lampen , Proefvaart geslaagdt, nu 42 jaar later zelfde bocht van Neer , ben ik opvarend in de bocht van Neer met een koppelverband 172x 11.40 3.00 diep met mais naar Maasbracht kom ik de Eitank tegen 110 x1140 . ik denk we wennen wel aan de grote van de schepen . maar vergeet niet, hoe groter de schepen hoe des beter varen ze , kopschroeven , boegroeren, sputpalen . Vdr Gr Chris
Mogelijk, als je alle moderne attributen tot je beschikking hebt, een dikke 20 jaar geleden bij mijn zwager aan boord, duw/sleepboot met 675 pk Cat, een ledige W v Driel bak van ik meen 110 meter van Stein naar Bergsche veld gebracht , geen kopschroef, geen koproer! natuurlijk in de bocht van Neer kwam er een grote geladen opvaart tegemoet, het ging allemaal goed, maar erg veel ruimte was er niet over als ik het me goed herinner, Dan ben je met 675 pk niet veel meer dan een roomkloppertje achter zo een grote ledige bak.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.

pieter53
Berichten: 7357
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Wie weet?/Kletsen en klagen in het gangboord.

Bericht door pieter53 »

Merwede1969 schreef: 04 jul 2020 12:06 ..........maar vergeet niet, hoe groter de schepen hoe des beter varen ze , kopschroeven , boegroeren, sputpalen .
Vdr Gr Chris
Dat is ook wel nodig ook. Veel speelruimte hebben ze niet en als het fout gaat, gaat het goed fout.
Met alle gevolgen voor het overige scheepvaartverkeer of
gebruikers van de naastliggende of kruisende infrastructuur van dien.
Die fout hoeft niet eens bij de schipper of de techniek te liggen,
ook andere waterweggebruikers kunnen het onmogelijke van je eisen.
Je ziet dan ook dat na verloop van tijd er allerlei aanpassingen aan de vaarweg noodzakelijk zijn
om de veilige vaart te garanderen. De kosten daarvan zijn voor de belastingbetalers,
niet voor de belastingontduikende ondernemers op Malta of zo.
Na die aanpassingen gaat het dan weer een tijd redelijk goed,
dus kan men nog grotere schepen toestaan.
En zo begint het verhaal opnieuw.
Op een gegeven moment loop je echter tegen grenzen aan.
Je kan de rivier wel verbreden en verdiepen, maar als er
na elke winter steeds minder sneeuw en ijs in de Alpen ligt,
dan houdt het gewoon eens op.
Dat geldt niet alleen voor de rivieren,
maar ook voor al het andere water;
ja zelfs voor alles wat wij mensen zoal verzinnen.
Een 'wijze' spreuk zegt: "bezint eer ge begint"
Pieter Klein, Haarlem
Afbeelding
Taal is de moeder van alle wetenschappen.

Merwede1969
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Merwede1969 »

Pieter nu is mijn instelling wel als ik met een koppelverband de Maas op gaat, dan neem ik geen recht , ik stop of laat de andere schepen voorbij varen , zou ik zien dat daar een duwboot in de afvaart is hoe jij hem omschrijf , laat eerst de afvaart komen, dat doen we in het gebergte ook , ik zeg altijd tegen jonge schippers wij hebben een regalateur stoppen als het nodig is .. niemand moet rekening houden omdat wij met koppelverband varen , het mag wel , boven Manheim op de boven rijn gaan we ook kort langs elkaar de op en afvaart , als je maar op elkaar kan vertrouwen stuurboord op stuurboord met blauwbord, of bakboord bakboord en maak geen twijfelaars , door snachts met volleverlichting in stuurhut of computer , tv, daar zie je mijn knipperlicht op , gr Chris



Plaats reactie