Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door ichthus »

Vraag dat maar aan de S I van nu die keuren dit zeker af . Ook al 2 - 9 - 2010 .
( als ik nu dat davitje of, zo als je wilt een kranenbalk met lier en pal zonder rem) De viersprong is ketting dat dan weer wel.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door ichthus »

Hallo Pieter, is dit de aak van de gebr Koekkoek,?
gr Wim
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door pieter53 »

Het vletje hangt achter de steilsteven "Dankbaarheid".
Uitvoerige informatie en veel foto's zijn te vinden op Binnenvaarttaal, negen delen of zo.
Sommige links werken misschien niet meer, gebruik dan de zoekfunctie.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door klipper »

Jaren her, tobberij met een kapotte oliedruk leiding. De reserve leiding willen plaatsen, paste niet ,flensen vielen naast elkaar. Eens even in de werkplaats van de losserij ,iemand bereid gevonden om naar dit euvel te komen kijken. De man stond er even naar te staren en krabbelde vervolgens met een krijtje wat op zijn klomp, enige tijd later werd leiding gebracht en zie voor het eerst ging de leiding op de moeilike plek er perfect tussen!. Kosten 1 beugelfles grolsch. Vakman!. Dat leidingen pasklaar maken word nu door robots gedaan , die lusten geen bier maar wel euros. Gr
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kapitein Spok »

Om de draad "Wie Weet" niet al te zeer te vervuilen, reageer ik in deze draad op de zeer terechte opmerking van Piet42

piet42 schreef: 13 sep 2020 14:11 over krachten en pk,s gesproken die nodig is het systeem met contra gewicht werkt prima kijk naar het hellend vlak en de ascenseurs uit de tijd van
Napoleon Bonaparte werkte toen en nog steeds prima
Piet dat klopt.
Ooit las ik in een gevelsteen
"Wie gheestig is en tracht, die helpt de natuur met zyne kracht".

( "Wie slim is en durft, zal door de natuurkracht geholpen worden".

Daar zijn, met name in de weg en waterbouw legio prachtige voorbeelden van.

Dat je, volgens het oorspronkelijke ontwerp, bij wijze van spreken, met een fietspomp en een bahco sleutel in de oude kolk van Weurt een sluisdeur kon wisselen vind ik nog altijd geniaal.

Zo ook het "nieuwe" hebewerk naar Dortmunt dat staat op twee dobbers in een waterbassin. Die dobbers samen hebben dezelfde opwaartse druk als het totale gewicht van de bak. De vier wormassen op de hoeken hoeven slechts enkele kilo's kracht te zetten, en dienen vooral om het geheel precies recht te houden.

De oude hefbrug in Weurt had een houten wegdek. De oeverbescherming langs het Maas Waalkanaal bestond uit betonnen zeskantjes van ca 10 kilo per stuk. De contra gewichten die aan weerzijden onder het wegdek in de brugkelder hingen waren twee massieve betonnen balken die samen wat minder gewicht hadden dan het "val". ( dit is de vakterm voor het beweegbarre deel van een hefbrug

Om aan het juiste gewicht te komen lagen er vele tientallen zeskantjes op die betonnen balken.
Maar als het najaar werd en het houten wegdek door regen en sneeuw teveel water had opgenomen kon het gebeuren dat, wanneer je op de knop "BRUG OP" drukt de stoppen om je oren vlogen en het val bleef liggen.
Dan moest je de kelder in en extra zeskantjes op de contragewichten leggen, en dan marcheerde het weer.

Waar je wel heel erg voor uit moest kijken was in het vorjaar wanneer de zon alles weer lekker droog maakte.
Waneer je dan niet alert was kon het gebeuren dat er naast je bedieningshokje ineens iets begon te "klapperen".
Dan moesten er als de wiedeweerga zeskantjes van de contragwichten af omdat het val dan lichter was dan het contragewicht, en na het passeren van een zware vrachtwagen even omhoog stuiterde.

Het geluid waarmee de brug bij het sluiten op de stoelen kwam was de beste manier om te weten of het gewicht van de contragewichten correct was. Maar het lastige was dat de brug in Weurt soms wekenlang niet open hoefde en dan kon het je ontglippen.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Arie »

Inderdaad Kapt. Spock.

Wat dacht je van de oude bruggen , meest rolbasculebruggen, welke niet uit zichzelf de laatste 50 cm dichtgingen, maar die je met den handbediende torn handle dicht moest tornen.
Als je dat onder de knie had dan op t juiste moment bij het dalen die handle omduwen en opt juiste moment loslaten, dan liep het brugdek in één keer door naar de oplegging zonder klap.
Er was een brug in Rotterdam met naast de brug een modewinkel.
Als je het niet goed deed dan had je letterlijk de poppen aan het dansen, het is bij leerling brugwachters welke die procedure onder de knie moesten krijgen meerdere keren voorgekomen dat ze de "torn handle" te lang vast hielden, met gevolg dat de klep met een enorme klap op de oplegging terecht kwam en de etalage poppen welke in de etalage stonden omkieperden, en maar niet te spreken als je snachts om b.v. 03.00 uur de brug met een klap liet sluiten, dan waren vele omwonenden niet blij!
Gelukkig gaat alles nu automatisch en hoef je niet meer met de hand de brug dicht te tornen.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door pieter53 »

Een vraagje voor de varenden.

Gebruikt men nog steeds propaangas in verpakkingen van ca. 11,5 kg, die je steeds weer moet verwisselen.
Of gebruik je er meerdere te gelijk, dus meerdere kranen open, of grotere 'verpakkingen, enz.



Is de kunststofverpakking ook in de rijnvaart toegestaan?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Arie »

pieter53 schreef: 17 jan 2021 10:58 Een vraagje voor de varenden.

Gebruikt men nog steeds propaangas in verpakkingen van ca. 11,5 kg, die je steeds weer moet verwisselen.
Of gebruik je er meerdere te gelijk, dus meerdere kranen open, of grotere 'verpakkingen, enz.

Bij BP bunkerstation Papendrecht kocht ik gewoon de kunststof flessen gas voor de Scottelbraai.
Lijkt me dat als een bunkerstation ze verkoopt dat ze ook op schepen toegestaan zijn.
Het is een keuze, op de Vierverlaten hadden we een kast waar twee gasflessen in stonden, alle twee aangesloten met een kraan er tussen, dus als je aan het koken was en de fles ging leeg, even de gaskraan in andere stand zetten en je kon gelijk verder werken, wel zaak uiteraard om asap een nieuwe fles te kopen en aan te sluiten.

Gr. Arie


Is de kunststofverpakking ook in de rijnvaart toegestaan?
Hou de vaart er in.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door pieter53 »

Bedankt Arie, maar er zijn tegenwoordig allemaal nieuwe regeltjes van kracht geworden
en daardoor ontstaan er bijvoorbeeld ook verschillen tussen reeds bestaande en
nieuw in gebruik te nemen installaties.

Dus als iemand nog aanvullingen heeft.....
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Sperwer
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:47

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Sperwer »

Het beschreven systeem, waarbij automatisch overgeschakeld wordt naar de tweede gasfles, is een praktisch systeem. Immers hoeven de kook-activiteiten dan niet worden onderbroken.
Echter is mij gebleken, dat wanneer je de zgn. 'lege' fles wilt vervangen en je van deze fles de kraan nog even open zet, blijkt..... dat je er nog tenminste twee weken op had kunnen koken....
Zoals zoveel 'nieuwlichterij' praktisch maar niet zuinig.

'Zuinig' is in deze tijd geen populair woord, wanneer men je zuinig vindt hoort daar een meewarige blik bij.
Voor mij is zuinigheid praktisch hetzelfde als 'milieu-bewust-bezig-zijn' of zo u wilt 'duurzaam'.

Groet, Sperwer
Plaats reactie