Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door pieter53 »

Bundesarchiv_Bild_102-00942,_Berlin,_Spree,_Transportschiff[1].jpg
Bundesarchiv_Bild_102-00942,_Berlin,_Spree,_Transportschiff[1].jpg (90.8 KiB) 1882 keer bekeken
Zoals je op de originele afbeelding kunt zien, is het schip niet over de gehele lengte zo goed gevuld als hier achter.
Ook kunnen er tussen de lagere lagen lichtere houtsoorten en meer loze ruimtes zitten.
Ik geloof trouwens dat er weinig en dennen en sparren in de bossen te vinden zijn,
waaruit je zulke dikke balken kan zagen als die aan de buiten zijdes liggen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kapitein Spok »

Sperwer,
In de draad Klipperaken, Friese & Hollandse klippers schrijf je over de verstelbare schroef van de Louisa:
"Ben benieuwd hoe dat dan zit met de overbrenging.... kruiskoppelingen? Ik lees het graag."

Bij deze ga ik graag in op jouw verzoek.
Vooraf wil ik zeggen dat ik in deze bijdrage alleen maar wil proberen om het systeem te schetsen.
Dat het op de Louisa in bepaalde technische details iets anders is uitgevoerd, heeft er vooral mee te maken dat er in 1970 technisch, en financieel, meer mogelijk was dan in 1959.

Het systeem is door mijn vader uitgedacht toen de zijschroef installatie op de Jolles versleten raakte en bovendien te weinig vermogen had om nog “mee” te kunnen komen. Een groot voordeel van een zijschroef is de goede “achteruit” .
Met een motor achterin, zeker een met lichte DAF, voorzag hij met een normale inbouw problemen.

Even kwam een Schottel Navigator in beeld maar deze optie verviel toen hij er achter kwam het schip stuurloos zou zijn als de motor uitviel.

Het zwakste punt bij een zijschroef is de kruiskop. Daarop mag feitelijk geen druk komen, dat is bij een zijschroef wel het geval.
Maar omdat er bij een zijschroef maar weinig vermogen, (drukkracht) op komt en reparatie gemakkelijk en tegen lage kosten kan worden uitgevoerd was dat nog wel te doen.
Om die druk dus over te brengen op de fundatie en niet op de kruiskop bedacht mijn vader dat daarvoor de schroefas in een stevige dikwandige buis moest komen.
Aan de schroef zijde afgesloten met een glandbus aan de motor zijde met een binnengland. Aan de motorzijde gaat de buis over in twee aan de zijkanten van de buis gelast armen. Aan de armen zit een druklager, en voorbij dit druklager zijn de armen scharnierend aan de fundatie bevestigd. Ter hoogte van dit scharnierpunt bestaat de schroefas uit een kruiskop. De buis zelf zit voor een groot gedeelte in een langsscheepse bun waar de buis aan de voorkant door een groot rond gat uitkomt. Rond dit gat zit een flensrand en op enige afstand richting motor, maar eerder dan het druklager zit een flensrand om de buis. Tussen deze beide flensranden zit een gewapende rubberen buis, ( zo een, waardoor zandzuigers water en zand spuiten.)
Van boven ziet dat er dan (schematisch) zo uit.
Boven aanzicht Louisa.jpg
Boven aanzicht Louisa.jpg (52.57 KiB) 1637 keer bekeken


Aan de schroefzijde zit de buis in en stevige beugel waardoor de buis ongeveer 60 cm vertikaal kan bewegen.
Zit de buis bovenin de beugel dat ligt de schroefas horizontaal en heb je de situatie van een “normale” motorisatie.
In het achterschip is de buis verbonden met een verticale hydraulische pers, waarmee de buis ( en dus de schroef) tot 60 cm dieper dan “normaal” gebracht kan worden.
Zij aanzicht Louisa.jpg
Zij aanzicht Louisa.jpg (43.93 KiB) 1637 keer bekeken


Wanneer je achter het schip gaat staan dan ziet het er ongeveer zo uit.
Achter aanzicht Louisa.jpg
Achter aanzicht Louisa.jpg (30.19 KiB) 1637 keer bekeken

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, uiteraard wil ik dit waar nodig graag verduidelijken.
Ik hoor/lees het wel.

Eén mogelijke vraag “Waarom is dit in de Jolles toch niet toegepast”? wil ik nu al beantwoorden.

De ombouw zou in Lisserbroek plaatsvinden omdat mijn vader bij anderen daar werk van gezien had en iedereen ook erg lovend over de “baas” (ome Leen, zoals wij hem zijn gaan noemen) en zijn zonen was.
Maar mijn vader kende ome Leen, (nog) niet.
Toen hij dus aan ome Leen zijn schetsen liet zien, verwachtte hij niet anders dan dat deze er nog wel wat commentaar op zou hebben. Hij ging er van uit dat zijn schetsen niet een pasklare oplossing zouden bieden.
Dat ome Leen feitelijk nooit van tekeningen maar altijd “op het oog” ( maar wel uiterst secuur) bouwde wist hij toen nog niet.

En omdat het leek dat ome Leen er heel gemakkelijk over dacht. En omdat buren en familie er niets in zagen en mijn vader een faillissement voorspelden als het toch niet zou werken, durfde pa het niet meer aan en werd het een gewone inbouw.
Ome Leen vond dat direct heel erg spijtig. En nadat pa ome Leen aan het werk had gezien, had ook pa, al voordat we van de werf voeren, spijt dat hij dit niet doorgezet heeft.

Toen de zonen van ome Leen elf jaar later voor eigen rekening de Louisa ombouwden, zaten de schetsen van mijn vader nog voldoende in hun hoofd om het systeem te bouwen.
Dat het deugde moge blijken uit het feit dat het meer dan 30 jaar feilloos gewerkt heeft.
En volledig intact en werkend bij Treffers is ontmanteld.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door klipper »

Er was een klein nadeel in de konstructie, als de schroef in de lage stand stond, ging een deel van het schroefwater onder de roeren door. Daar was wel mee te leven, want m/s Corrie had ook met leeg schip een geweldige achteruit. Gr
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door pieter53 »

Er is hier een mooi stukje scheepvaart historie vastgelegd.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door klipper »

Er was nog een pluspunt met de schroef in de hoge stand bij leeg schip ,even vuil of plastic enz uit de schroef verwijderen ,was zo gebeurd. Gr
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kapitein Spok »

Zoals met alles had ook dit systeem voor- en nadelen.
Maar in de praktijk waren de voordelen talrijker dan de nadelen.

Het aller grootste voordeel was ongetwijfeld de rust in woning en stuurhut, die op de Louisa achterop, dus boven de schroef stond.
Waar je op andere motorschepen toch altijd het gerammel van de schroef in de tunnel hebt, heerste hier absolute rust.
Waar we aanvankelijk dachten dat de schroef of boven, of onder, klem moest zitten in de beugel, bleek al gauw dat hij ook prima ergens halverwege kon staan.
De Louisa was en vlak schip dus je had altijd in de kanalen en zijrivieren altijd wat diepgang over.
Het verschil tussen bovenin, of 20 cm laten zakken was in de stuurhut een verschil van dag en nacht wat geluid betrof.
Als de schroef bovenin stond, hoorde je de uitlaat voor de roef niet. Liet je hem 20 cm zakken dan verdween het gerammel "onder de kont"
en hoorde je de brom van de uitlaat, maar dat was een stuk minder irritant.

Een nadeel was wel dat bij varen met klein water de schroef niet diep genoeg kon om goed te "pakken" had je een maal en gangetje dan ging het wel, maar dat was niet fijn.
Een ander nadeel was dat in de Bovenrijn als er geklommen moest worden, de schroef weinig stuwkracht had omdat het water niet gericht werd door een tunnel of straalbuis.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kees Keijzer »

Theo, duidelijke uitleg, ik heb het systeem op de Corry ook in werking gezien.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Sperwer
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:47

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Sperwer »

Dankjewel Theo voor je verklaring. Ingenieus bedacht, dit alles.
Meer naar binnen was de uitslag van de as beduidend minder dan de 60 cm. aan de uitgaande zijde en die uitslag werd dus opgevangen door de gewapende slang.
Moest deze slang bij iedere werfbeurt worden vervangen?

En nu ik toch wat wijzer word hier....., kan iemand mij vertellen wat een varken is/was...... en dan bedoel ik natuurlijk (ik zal jullie voor zijn ;-)) geen knorbeest.

Met dank en groet,
Sperwer
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door piet42 »

Sperwer een varken was een keerkoppeling van een germantank uit de WO II meestal in samenwerking met een dump GM van 165 pk ook uit Amerikaanse tanks die in veel spitsen werden ingebouwd waren na de oorlog makkelijk en redelijk goedkoop verkrijgbaar een hele bekende was Manuscript Roodenburg in Dordrecht.
Het typische van een varken als keerkoppeling dat je ook een pendaal had om de koppeling vrij te trappen eer je van voor naar achteruit kon draaien het geen niet altijd goed gebeurde en dat gaf nogal wat tanden geknars maar de tandwielen waren onvoorstelbaar sterk degelijk oorlogs materiaal dus
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kees Keijzer »

En aan dat knorrende geluid van het schakelen dankte die z'n bijnaam.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie