Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Als het koperwerk was gepoetst, altijd even na wrijven met een krant !. Gr
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Als het het vriest en je kan dan je Ramen met een krant opvrijven , dan zie het er wel schoon uit ,liggen we aan de grind band ik ben net van school , zegt onze buurvrouw uit Krimpen , dat doen alle vuile mensen koper poetsen en ramen zemen , dan denkt iedereen dat het schoon is,, ik was gelukkig jong ik durfde niks terug te zeggen , s avonds waren ze op de koffie bij mijn ouders , het was familie van ons, ik was wel een beetje beledigd,, tis toch goed gekomen ze hadden een leuke dochter ,,,,,, aan boord Chris Cornet
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Of type ramen nu een vinding was van Jan O, of van Dhr. B. Janssen dat weet ik niet, maar ongetwijfeld weet Theo dit wel.
Pieter van geen van beide!
Mijn vader heeft het idee afgekeken/gekregen van schipper vd Lei van de WILO.
Vanwege het onderhoud en tocht, wilde mijn vader beslist geen houten ramen meer in de nieuwe roef.
Maar hij was ook niet gecharmeerd van de RaFa ramen die toen veel werden geplaatst.
Dat waren de ramen waarvan de ene helft achter de ander schuift maar waarbij het niet mogelijk is het gedeelte waar de ruiten altijd dubbel zitten te zemen. (al dan niet met een oude krant )
Denkend over, en uitkijkend naar een oplossing kwamen we bij een sluis langzij de Wilo en daar zag pa wat hij zocht.
Desgevraagd heeft buurman vd Lei hem alles van binnen en van buiten laten zien.
En had mijn vader in beeld hoe het moest worden.
En ja wat mijn vader in zijn hoofd had, kon Jan O. maken.
En de bouwtekening was nooit meer dan een schetsje met krijt op een plaat of een klomp.
Met verbouwing tot charterschip zijn de ramen verdwenen, en we kunnen ook niet zeggen gelukkig hebben we de foto's nog, want dat je van zoeits alledaags als de roeframen foto's zou moeten maken, is een inzicht dat later en dus te laat komt.
Pieter van geen van beide!
Mijn vader heeft het idee afgekeken/gekregen van schipper vd Lei van de WILO.
Vanwege het onderhoud en tocht, wilde mijn vader beslist geen houten ramen meer in de nieuwe roef.
Maar hij was ook niet gecharmeerd van de RaFa ramen die toen veel werden geplaatst.
Dat waren de ramen waarvan de ene helft achter de ander schuift maar waarbij het niet mogelijk is het gedeelte waar de ruiten altijd dubbel zitten te zemen. (al dan niet met een oude krant )
Denkend over, en uitkijkend naar een oplossing kwamen we bij een sluis langzij de Wilo en daar zag pa wat hij zocht.
Desgevraagd heeft buurman vd Lei hem alles van binnen en van buiten laten zien.
En had mijn vader in beeld hoe het moest worden.
En ja wat mijn vader in zijn hoofd had, kon Jan O. maken.
En de bouwtekening was nooit meer dan een schetsje met krijt op een plaat of een klomp.
Met verbouwing tot charterschip zijn de ramen verdwenen, en we kunnen ook niet zeggen gelukkig hebben we de foto's nog, want dat je van zoeits alledaags als de roeframen foto's zou moeten maken, is een inzicht dat later en dus te laat komt.
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
INDERDAAD VAN ALLEDAAGSE DINGEN WORDEN ZELDEN FOTO'S GEMAAKTKapitein Spok schreef: ↑17 aug 2020 13:44want dat je van zoeits alledaags als de roeframen foto's zou moeten maken, is een inzicht dat later en dus te laat komt.
Dus aan alle cameralieden: kiek alles wat los en vast zit, zolang het maar iets met een schip te maken heeft....
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
En is tevens contragewicht zodat de draad strak blijft .(KIES, nooit van gehoord, wel de algemeen gebruikte draadklem )
Wim
Wim
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Dat zal dan wel een verdomd soepel draadje moeten zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
En daar bij gebruikt deze meneer zo een waardeloze gesmede haak zonder enig keurmerk ?(daar hang ik mijn auto niet aan )sorry meneer han visser.
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Weet jij dan wat er aan hangt?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Hallo Pieter,
Zo zie je maar weer, dat sommige vreemd reageren op een detailfoto, terwijl ze niet weten waar het voor gebruikt wordt
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"
Hallo Theo,Kapitein Spok schreef: ↑17 aug 2020 13:44 Of type ramen nu een vinding was van Jan O, of van Dhr. B. Janssen dat weet ik niet, maar ongetwijfeld weet Theo dit wel.
Pieter van geen van beide!
Mijn vader heeft het idee afgekeken/gekregen van schipper vd Lei van de WILO.
Vanwege het onderhoud en tocht, wilde mijn vader beslist geen houten ramen meer in de nieuwe roef.
Maar hij was ook niet gecharmeerd van de RaFa ramen die toen veel werden geplaatst.
Dat waren de ramen waarvan de ene helft achter de ander schuift maar waarbij het niet mogelijk is het gedeelte waar de ruiten altijd dubbel zitten te zemen. (al dan niet met een oude krant )
Denkend over, en uitkijkend naar een oplossing kwamen we bij een sluis langzij de Wilo en daar zag pa wat hij zocht.
Desgevraagd heeft buurman vd Lei hem alles van binnen en van buiten laten zien.
En had mijn vader in beeld hoe het moest worden.
En ja wat mijn vader in zijn hoofd had, kon Jan O. maken.
En de bouwtekening was nooit meer dan een schetsje met krijt op een plaat of een klomp.
Met verbouwing tot charterschip zijn de ramen verdwenen, en we kunnen ook niet zeggen gelukkig hebben we de foto's nog, want dat je van zoeits alledaags als de roeframen foto's zou moeten maken, is een inzicht dat later en dus te laat komt.
Dus toch een beetje het idee van je vader, hoe hij het wilde hebben.
Jan O. heeft er even een krabbel van gemaakt met de maten erbij en wij mochten het maken.
Maten opmeten/aftekenen en gewoon maken.
Bij O. waren we niet van de tekeningen.
Schetsje/krabbeltje maken op een kladblaadje met een timmermanspotlood, of op een stuk stalen plaat met krijt.
Dat waren onze tekeningen.
Dit heb ik geleerd/overgenomen van Ome Leen O. Senior en van Jan O.
Zo noemde ik L. O. Senior, trouwens ook jou vader en moeder noemde ik Oom en Tante, dit waren ze ook voor mij, Oom en Tante
Ik werk heden ten dage nog steeds zo in ons bedrijf, maar ook in de modelbouw, krabbeltje maken met de maten erop en beginnen maar.
Vroeger moest je alles meten met een analoge schuifmaat op de draaibank en freesbank.
Nu zijn er digitale schuifmaten en draai en freesbanken met digitale uitleessystemen voor de XYZ assen.
Ik heb op mijn draaibank, freesbank en kolomboormachine zelf deze digitale XYZ uitleessystemen gebouwd/gemonteerd.
Dit werkt een stuk sneller, maar ook zeer nauwkeurig, nauwelijks nog nameten met de digitale schuifmaat.
Een tekening maken op de computer in Autocad of SketchUp of andere programma's, vroeger op de tekentafel is tijdrovend, als de tekening klaar is/was hadden wij het gevraagde al gemaakt en was de klant tevreden naar huis, hahaha.
Bij O. heeft de tijd 50 jaar stilgestaan en wordt er nog steeds zo gewerkt.
Al hoewel de jeugd O. misschien nu wel met tekeningen werkt.
Ik had gehoopt dat je er toch nog foto's van had gehad.
Maar ja, foto's maken dat werd vroeger nauwelijks gedaan, nu met de digitale camera's telefoons, tablets worden overal foto's en filmpjes gemaakt en op de Sociale Media gedumpt.
Ik doe daar zelf niet aan mee.
Ik maak wel allemaal digitale foto's van mijn Radiografisch bestuurbare gebouwde schaalmodellen in de schaal 1:14: Volvo vrachtwagens, Caterpillar Rupskranen, Bulldozers en Shovels.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.