Steilstevens toen en nu.

Alles over binnenscheepvaart
Geert Sluman
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jan 2014 17:29

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Geert Sluman »

Hallo
Na de foto van dat bootje ging mij een lichtje op
Op scheepspraet forum wordt over een veerbootje, de Zeldenrust in Limburg gesproken
Dit bootje lijk heel veel op dat bootje in Deventer
De Zeldenrust werd bij Damen gebouwd en wordt daar nu gerestaureerd
Misschien werd de Jolles daar ook gebouwd
Misschien eens navragen bij Damen???
Mvgr Geert Sluman
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Wrijfhout »

Nog even terugkomend op de mogelijke lading van de steilsteven in Deventer. Kor Vos tipte mij dat Deventer ook wel Katoenstad wordt/werd genoemd. En inderdaad, zoekend in de kranten van eind jaren dertig zie je dat er frequent partijen katoen naar Deventer werden bevracht. Zou dat de mogelijke lading zijn?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Kees Keijzer »

Harry;
Dit zijn dacht ik, balen katoen;
Afbeelding
Zouden het misschien balen kapok kunnen zijn.
Gr, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door mastodont »

Nog even terugkomend op de mogelijke lading van de steilsteven in Deventer.
al de stellingen dat het scheepje niet dichter tegen de wal kan komen van wege zijn diepgang kunnen wat mij aangaat wel de prullenbak in
ik heb geen verstand van steilstevens maar meen wel te weten dat ze geen 3 meter diep op de ijk gaan
dus met licht goed geladen ,en ondanks een flinke deklast zal hij niet afgeladen zijn denk ik
mocht het wel zo zijn ,dan ligt hij toch niet veel dieper dan 2 meter schat ik zo
dit in samen werking met een vrij hoge rivier (als je naar de kant kijkt speelt dat hier)geeft mij denk ik wel gelijk dat niet de diepgang maar eerder de los installatie hier uit maakt hoe ver het schip uit de kant moet blijven

en Kees ,wij hebben met de Erasmus eens 60 ton balen wol geladen voor Duinkerken
toen zat de spits vol ,we hadden meen ik ca 400 cuub ruim inhoud
dus dat is misschien vergelijkbaar met wat zo een steilsteven mee neemt ?
conclusie ,hij kan nooit te diep liggen om niet tegen de kant te komen
gr
leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Twee jaar geleden liet ik bovenstaande foto van Noordscheschut zien met een toen nog onbekende steilsteven.
Er werden allerlei ballonnetje opgelaten, maar we kwamen er niet uit.
Toen ik in februari een verhaaltje met foto's over de noordelijke binnenvaart op de René Siegfried mocht houden
kwamen na afloop Evert en Gerrie Nanninga naar mij toe met de oplossing. Het betrof Evert's ouderlijk schip, de TJEJA.
Toeval was dat ik de bewuste foto in het jubileumboek van V.B. had opgenomen, naamloos jammer genoeg.

De TJEJA werd in 1928 door scheepswerf J. Kars in Oude Pekela gebouwd voor rekening van A. Drost uit Wildervank en kreeg de naam SIAL.
De 'stevenaak' werd 26.10 meter lang en 5.25 meter breed bij een inzinking van 1.47 meter. De tonnenmaat werd gemeten op 124,996 ton.

Drost verkocht het schip aan J. Stam uit Sappemeer die het schip RISICO noemde.

Afbeelding
Hier vaart het schip als Risico van J. Stam.

In 1954 kocht J. Nanninga uit Stadskanaal de steilsteven, toen stond er een 40 pk Kromhout van 1928 in het schip, later kwam er een 40 'peerds' Brons in en nog later een 116 pk Deutz.
De familie Nanninga heeft het schip tot 1972 in haar bezit gehad. Ze lieten het schip door scheepswerf Holtman in Stadskanaal verlengen en voorzien van een modern achterschip met salonroef. De tonnenmaat steeg naar 161 ton.

Afbeelding
In de strenge winter van 1954 heeft de TJEJA zes weken met kolen ingevroren gelegen in de Amsterdamse Rietlanden.

Afbeelding
Laadgereed in Ibbenbüren om steenslag voor Stadskanaal te laden voor de aanleg van wegen.

Afbeelding
De inmiddels gemoderniseerde TJEJA op het Twenthekanaal bij Goor.

Afbeelding
De TJEJA naar een schilderij van schipper/schilder Rieks Hamminga.

In 1972 verkocht de familie Nanninga de TJEJA en werd schipper Fokkens eigenaar, hij noemde het schip TRIJNTJE.
Weer een paar jaar later was het schip eigendom van D. Buurma en heette het KOMA.

Nu is de hamvraag: waar is het gebleven? Drijft het misschien nog ergens als woonschip?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Janna »

De lading van die steilsteven in Deventer; zowel katoen als kapok werden geperst in balen verscheept. Ik heb wel katoen gevaren, zware balen met stalen banden eromheen. Nooit in zakken gezien.

Wat dan?

En dat dat scheepje zover uit de wal lag, dat zal idd niet door de diepgang komen, zoals Leo ook al zegt. Steilstevens waren geen holle schepen, met 1,60 - 1,70m hield het vaak wel op.
Nee, dat lag aan dat grote overslag-apparaat, wat normaliter vast gebruikt werd voor veel grotere schepen.
Er kwam niet voor niets zoveel volk naar kijken, dit was wat bijzonders. Een experiment - stond er wellicht iets over in de krant?
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door klipper »

wat betrefd de stijlsteven welke in Deventer aan het lossen is, zou het mogelijk zijn dat er een soort vezels worden gelost. dit afkomstig van een of andere aardappelmeel fabriek in het Noorden van NL. Gr
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door han visser »

Misschien zit je in de goede richting. Deventer had twee beddenfabrieken, Holtkamp en Auping. Misschien vezels die gebruikt werden bij het maken van matrassen?
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Wrijfhout »

Wat zo'n plaatje uit 'grootmoeder's tijd' al niet los kan maken, het blijft gissen maar Han zou ons wel eens een stukje dichter bij de oplossing kunnen brengen. Blijft de vraag: waarom die omslachtige losmethode? Proefdraaien...

Ik ga even verder met de levensloop van de hierboven getoonde Tjeja van Nanninga.

Afbeelding
Boerengat 1966

Afbeelding
Op de werf bij Supheert in Coevorden, dat was in 1971.

Afbeelding
Scheepswerf De Klop in Coevorden vanuit de lucht.

Afbeelding
Afscheid van de Tjeja in 1972. Het schip ligt in Groningen in het Eemskanaal en de Trijntje van Fokkens ligt langszij.
Na de overhuizing vertrekt de familie Fokkens met de Tjeja die is omgedoopt in Trijntje en brengt Evert Nanninga de
oude Trijntje naar Winschoten om te worden gesloopt.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door k-k »

klipper schreef:wat betrefd de stijlsteven welke in Deventer aan het lossen is, zou het mogelijk zijn dat er een soort vezels worden gelost. dit afkomstig van een of andere aardappelmeel fabriek in het Noorden van NL. Gr
Vezels zou kunnen, maar aardappelvezels werden nat verscheept en opgeslagen. De meeste schippers laadden ze vanwege de doordringende zure lucht niet graag. We noemden dat spul vroeger korries.
Het gebruik van de losinstallatie moet denk ik een proef zijn geweest want het spul is licht genoeg om zo uit het schip op de wagen te zetten. Of zou vanwege het hoge water de wagen niet dicht op de kant mogen komen?
Maar de roestige raderen draaien moeizaam verder. Heb zitten denken aan haver, want er was ook nog iets van het leger met paarden in Deventer. Maar misschien was er in de buurt een bierbrouwerij, waar ze ongetwijfeld hop verwerkten. De wagen waar de zakken op worden geladen lijkt me ook wel iets voor biervaten. Maar als ze eenmaal draaien die raderen van me, dan lopen ze gemakkelijk wat door en neem je voor je het weet een verkeerde afslag. Gr. Klaas.
Plaats reactie