Sluisstraat 2-4 (+6) Deventer:
De molenmakerij F. ten Zijthoff & Zn. stamt uit 1787 en was sinds 1881 gevestigd aan de Sluisstraat 2-4. Later werd de molenmakerij uitgebreid en gemechaniseerd. Naast houtbewerking ging men aan metaalbewerking doen. De fabriek groeide uit tot een machinefabriek. Ten Zijthoff maakte machines voor veevoeder- en meelfabrieken, transportschroeven, elevatoren, graanlosinrichtingen, complete transportinstallaties voor granen, meel enz., alsook complete siloinstallaties, inrichtingen van complete veevoederfabrieken, hamermoleninstallaties, reinigingsmachines, sorteermachines, inrichting van complete veevoederfabrieken, kamermoleninstallaties, reinigingsmachines en sorteermachines. In de fabriekspanden zijn tot in de jaren 1970 machinefabrieken van Heemhorst en Bloemendal gevestigd geweest. Ook deze machinefabrieken produceerden verschillende metaalwarenproducten.
Steilstevens toen en nu.
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Steilstevens toen en nu.
Zou dit dan de oplossing kunnen zijn? Precies op de plaats waar de losinstallatie staat, stond vroeger een machinefabriek. Misschien was het inderdaad een proefopstelling, maar dan van de machinefabriek, en werd er geëxperimenteerd met materiaal wat werd gelost voor bijvoorbeeld Auping of Holtkamp. Wat er van de fabriek over is, staat nog onder de Wilhelminabrug. Dit vond ik er over op het internet:
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Steilstevens toen en nu.
Zo maar even een mooi plaatje van Harlingen, bijzonder is dat de meeste schepen op de voorgrond bekend zijn.
Dit kaartje werd in 1940 uitgegeven: links op de foto zien we de Agnella van De Bot, daarnaast de tjalk Zwerver van Hendrik Zeeman, dan de steilsteven Vitesse van Nieman en buitenop de Risico van Marten Valkema...
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Steilstevens toen en nu.
inderdaad heel waardevol dat alle schepen bekend zijn op deze foto.
Re: Steilstevens toen en nu.
Vanmorgen kreeg ik deze foto van Hasselt toegestuurd, kent iemand de steilsteven op deze foto?
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Steilstevens toen en nu.
Wrijfhout schreef:
Vanmorgen kreeg ik deze foto van Hasselt toegestuurd, kent iemand de steilsteven op deze foto?
gr. Harry
Hallo Harry,
even een wilde gok: die ramen zo ver voor in de roef doen me meteen denken aan een steilsteven die nu in de Thorbeckegracht in Zwolle ligt... De naam kan ik zo snel even niet presenteren, maar daar kan Han wellicht helpen??? Het scheepje was een tijd lang van de vroegere eigenaar van de Hasselteraak Jantje, Augustinus. Hij verhuurde de steilsteven als woonschip. Als mijn hersens meer op gang komen laat ik het wel horen hier!
Groeten Gerben
Live to sail, sail to live
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
- Locatie: zwolle
Re: Steilstevens toen en nu.
Dat is juist, het is de steilsteven van Martijn Knip. Ligt inderdaad in de Thorbeckegracht in Zwolle. Kan zijn dat deze de "Verwisseling" heet.
Er liggen er twee in de Thorbeckegracht. de andere schipper heet Anton.
Het zijn schepen van Van Aller uit Hasselt. Ze lijken sterk op elkaar. Enorm sterk gebouwd en van dikke plaat met magnifiek klinkwerk.
Het schip van Martijn is beschoten geweest, daarom is de roef wat afwijkend veranderd tijdens de reparatie.
Beide schepen hebben een eigenaar die druk doende zijn de schepen te restaureren. Waarbij klink- en smeedwerk niet uit de weg wordt gegaan.
Er liggen er twee in de Thorbeckegracht. de andere schipper heet Anton.
Het zijn schepen van Van Aller uit Hasselt. Ze lijken sterk op elkaar. Enorm sterk gebouwd en van dikke plaat met magnifiek klinkwerk.
Het schip van Martijn is beschoten geweest, daarom is de roef wat afwijkend veranderd tijdens de reparatie.
Beide schepen hebben een eigenaar die druk doende zijn de schepen te restaureren. Waarbij klink- en smeedwerk niet uit de weg wordt gegaan.
Re: Steilstevens toen en nu.
Iets dergelijks hoorde ik vanmorgen ook al van Marten. Schip zou door Bodewes in Hasselt zijn gebouwd en eerst van een zekere Akkerman zijn geweest. Die is tijdens de oorlog omgekomen en zijn weduwe is later hertrouwd met een Oldenburg. Ook Marten vertelde dat het schip in Zwolle ligt. Nu nog een naam. Ben zelf in de liggers aan het spitten geweest en daar kwam de combinatie Akkerman-Verwisseling-1925 Hasselt uit naar voren. Nu nog iemand die dat kan bevestigen, of niet.
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Steilstevens toen en nu.
Dit kon het schip in Hasselt wel zijn...visje schreef:Binnenvaart schreef:De Elisabet van A.B.Lollinga uit 1925 in Zwolle,verder geen info van gevonden.
het is vroeger de verwisseling geweest gebouwd 1925 Bodewes hasselt
er is in de oorlog een drama mee gebeurd
hij is in de oorlog beschoten op het appeldoornse kanaal in gezonken
daar is de eerste eigenaar akkerman bij om het leven gekomen
wed vrouw v d hoef is weer op nieuw getrouwd met oldenburger
in hebben nog vele jaren gevaren in de jaren 60 gestopt met varen in daar terecht gekomen
er heeft nog een stuurhut opgestaan er zit nu inmiddels weer een mastdek in een maast ingiek
er hangen nu weer houten zwaarden aan enz
gr marten
ps die beo is zeker een schip van remkes van de rest weet ik het ook niet
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
- Locatie: zwolle
Re: Steilstevens toen en nu.
Het kan goed zijn dat de Elisabet eerder Verwisseling geheten heeft. Sinds 1990 woon ik in Zwolle. Ik ken de Elisabet als grijsgeschilderde steilsteven met een stacaravan i8n het laadruim, omdat de schippersvrouw beperkingen had om trap te lopen. Gertsia was de voorgaande eigenaar en zij heeft het schip gemotoriseerd.
De Verwisseling is het schip van Martijn Knip. Ligt 2 schepen vóór de Elisabet. Dit schip ken ik in de kleuren rood en donkerbruin. Er heeft een opduwervlet bij gehoord. Het mastdek is door de heer van Benthem ingezet; afkomstig van een ander schip. Martijn heeft het schip gemotoriseerd en de roef vervangen.
Het schip van de Hasseltse foto lijkt meer op die van Martijn. Gezien de smalle stuurhut die eerder op de Verwisseling heeft gestaan.
Het schip op de foto hangt mijns inziens wat achterover. Motor er in?
Naar verluidt zou er nog een derde exemplaar bij van Aller (de voorganger van Bodewes) zijn gebouwd.
De Verwisseling is het schip van Martijn Knip. Ligt 2 schepen vóór de Elisabet. Dit schip ken ik in de kleuren rood en donkerbruin. Er heeft een opduwervlet bij gehoord. Het mastdek is door de heer van Benthem ingezet; afkomstig van een ander schip. Martijn heeft het schip gemotoriseerd en de roef vervangen.
Het schip van de Hasseltse foto lijkt meer op die van Martijn. Gezien de smalle stuurhut die eerder op de Verwisseling heeft gestaan.
Het schip op de foto hangt mijns inziens wat achterover. Motor er in?
Naar verluidt zou er nog een derde exemplaar bij van Aller (de voorganger van Bodewes) zijn gebouwd.
Re: Steilstevens toen en nu.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."