Steilstevens toen en nu.

Alles over binnenscheepvaart
visje

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door visje »

hallo han ik dacht dat ik jou es een keer een uitspraak had gehoord
van schip klaar in geen werk dat was niet best
maar het maakt verder niet uit
van die enterprise heb ook maar een paar foto,s
de een is van jullie zelf die andere heb van siep gekregen
die zal je wel hebben
de sjouwer is 400 cub turf of heb ik het mis
smit is geen familie mijn vader in moeder trokken wel met hem op
die martje heeft vroeger bij de trambrug in assen gelegen
in dat stuk wat nu weer open gemaakt is vlak bij de brug heeft iemand daar nog foto,s van
in hij heeft nog in de norger vaart gelegen

gr marten
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Henk Swiersema met de kleine Thalina. Het lijkt alsof er een hoge motorkap op het voordek staat, misschien heeft het schip met een zijschroef gevaren?

Afbeelding
De 'grote' Thalina, die heb ik beter gekend. In de jaren tachtig heb ik hem vaak gefotografeerd. Het is een van de laatste steilstevens, in 1928 gebouwd als motorschip met een salonroef door scheepswerf Wolthuis in Veendam.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
fré
Berichten: 236
Lid geworden op: 17 jan 2005 13:12
Locatie: scheemda

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door fré »

Afbeelding

De steilsteven ITA (Ik Transporteer Alles) , schipper Meertens, in 1935 gebouwd bij scheepswerf Holtman te Stadskanaal.
Het schip meet (of mat) 50 ton. In 1966 is het schip hier onderweg met aardappelen naar aardappelmeelfabriek Oostermoer te Gasselternijveen.

Fré
"De tijd zal 't leren"
ohvz

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door ohvz »

harry,
ook een laat gebouwde steilsteven is de Eben Haezer van Visserman. Dit schip is pas 2e helft 1927 opgeleverd door Van der Werf te Staveren, enkel en alleen als volwaardig zeilschip.

het ligt nu als woonschip Takomst, nog redelijk origineel te Amsterdam.



gr
aant
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Ambulant van Zoutman, gefotografeerd bij de Gaarkeuken.

Afbeelding
En zo zag ik hem een jaar of 15 geleden in de buurt van Alkmaar dacht ik.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De steilsteven Avontuur van Piet Boonstra (mooie Piet) ligt voor het sluisje van De Punt, dicht bij het vliegveld Eelde.
Het schip ligt tegenwoordig als museumschip in Dedemsvaart.

gr. Harry

Nagekomen info van Han Visser:

De Avontuur is van Remkes en Bodewes, Veendam. Nog als zeilschip gebouwd in
1933. Naast Mooie Piet is er ook een andere bijnaam voor het schip: Het
jacht van Groningen.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Gert Schouwstra »

Afbeelding
Afbeelding
Vanmiddag om 14.30 uur passeerde de Variatie uit Leeuwarden de brug van Oude Schouw.
Pieter Klein schreef op de site van De Binnenvaart alle informatie op:
Het schip werd in 1925 bij scheepswerf Peters te Dedemsvaart gebouwd.
27,36 x 5,12 x 0,80 (Drenthse maat) , plaatdikte 5 mm, spantafstand 40 cm.
Bij eerste meting 137 ton, in 1940 hermeten op 132,1 ton; in 1951 op 132,6 ton.
Brandmerk 230 B Zwolle 1928 en geregistreerd als 'Variatie' op naam van schipper Jan Slobben uit Avereest. Op 20 september 1940 verkocht aan Peter Pietersen van Veen uit Zwartsluis. Op 20 mei 1948 overgeschreven op naam van Heeko Kuipers uit Meppel (ook Den Haag en Zwolle) en op 7 november 1963 verkocht aan schipper Jan Schuur te Zwolle en herdoopt tot 'Luctor'. In 1928 was het schip voorzien van een zijschroefinstallatie met een ca. 16 pk liggende Deutz ruwoliemotor. (A> registratiekaart brandmerk)
In 1964 plaatsing nieuwe motor: Volvo Penta KMD96.436, 126 PK bij 2200 t.p.m.
In 2004 plaatsing nieuwe motor: Daewoo L 136; 8,1 liter: 105pk/1500tpm, 125pk/1800tpm, 160pk/2200tpm.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Risico van Valkema, kort na de bouw al omgebouwd tot motorschip, ligt hier in de omgeving van Winschoten ijzeroer te laden wat naar Delfzijl werd gebracht om vervolgens per zeeschip naar Engeland te worden getransporteerd. Daar werd de ijzeroer gebruikt voor zuivering van stadsgas. Het schip ging van vader over op zoon en werd uiteindelijk het ouderlijk schip van 'visje'.
Die is nu onderweg naar Krefeld en kan (nog) niet reageren :lol:

Afbeelding
De steilsteven Risico is inmiddels van Abel Valkema en ligt in de Westerhaven te Groningen. Mijn favoriete plekje waar ik mij in m'n kinderjaren liep te vergapen aan die prachtige opdrukkers die daar vaak te zien waren. En dat doe ik nog...

Afbeelding
De Westerhaven, beginjaren zestig. Alle toen gangbare scheepstypen kon je hier vinden, grotere schepen uitgezonderd.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een onbekende steilsteven passeert Scheemda waar op dat moment aan beide zijden van het kanaal wordt gelost en geladen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door k-k »

OK Harry, omdat je me achter de broek zit komt hieronder de Hoop op Zegen. Ik zat net trouwens te denken aan de "expressie" in de kopjes van deze schepen. De manier van schilderen heeft hierop een grote invloed. Daarom 3x de Hoop op Zegen
Op onderstaande foto, zoals het schip er nu bij ligt in de Museumhaven te Gouda
2005 Museumhaven Gouda.jpg
2005 Museumhaven Gouda.jpg (128.15 KiB) 4388 keer bekeken
Op deze foto uit 1954 was het schip van mijn vader. De krul op de kop werd altijd geschilderd door Oom Harm, een broer van moeder.
1955 Leentje-Derk-Roelf.jpg
1955 Leentje-Derk-Roelf.jpg (84.07 KiB) 4388 keer bekeken
De foto hieronder is uit 1939 en uit de tijd dat Opa er mee voer.
1939 Deklast turf.jpg
1939 Deklast turf.jpg (74.85 KiB) 4388 keer bekeken
Met krul op de kop vind ik zelf mooier.
Meer foto's van de Hoop op Zegen staan onder het hoofdstuk Scheepvaart rond stad en Ommeland in Vrouger doagen.
Zo naar je zin Harry?
Plaats reactie