Steilstevens toen en nu.

Alles over binnenscheepvaart
Petra

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Petra »

alle info is welkom

we zijn aan het " demonteren"



groet Petra
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door han visser »

Dag Petra,

Je mag wel in Zwolle komen kijken naar ouderwetsche en nieuwe roeven.

Han
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door pieter53 »

Interieur Dankbaarheid.
Interieur Variatie.

en de nieuw betimmerde roef van de Onderneming door 'bouwmeester' Han Visser :wink:
zwolle roef onderneming 12-09-2015_pieterk-010 Copy.jpg
zwolle roef onderneming 12-09-2015_pieterk-010 Copy.jpg (190.33 KiB) 3312 keer bekeken
zwolle roef onderneming 12-09-2015_pieterk-009 Copy.jpg
zwolle roef onderneming 12-09-2015_pieterk-009 Copy.jpg (199.29 KiB) 3312 keer bekeken
zwolle_roef_onderneming_12-09-2015_pieterk-007 Copy.jpg
zwolle_roef_onderneming_12-09-2015_pieterk-007 Copy.jpg (209.36 KiB) 3312 keer bekeken
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Kapitein Spok »

Wat voor houtsoorten werden er gebruikt , grenen , lariks ? . Ik denk zelf scandinavisch grenen. ( Kraalschroten ?)

Petra, ik zal je een anekdote vertellen.

In mei 1964 werd er op mijn ouderlijk schip, de Jolles uit 1891 een nieuwe roef gebouwd.
Het hout in de slaapkamer was altijd wit geverfd, maar in de woonruimte was het zoals dat heet "gekleurd" met een houtnerf in een kleur die wat leek op mahonie.

Het "uitbreken' moest voorzichtig gebeuren want van de schotten en kastfronten moest een noodwoning in het voorruim gebouwd worden. Mijn oudere broers vonden het jammer dat het slopen zo voorzichtig moest gebeuren, maar wat ze nog erger vonden; Mijn vader kon zijn enthousiasme over de kwaliteit van het gebruikte hout niet voor zich houden. "Jongens kijk nou is, dit is nou echt KOPERWIJKSVUREN, dat zie je nergens meer, maar kijk eens hoe hard het is en wat een draad!".

Nog heel lang is er één plankje bewaard gebleven om de uitzonderlijke kwaliteit te kunnen waarnemen.
En inderdaad, het was onmiskenbaar vuren hout, maar wel behoorlijk hard, je kon er dwars over de nerf met je nagel geen kerf in maken. Ook had het een fantastische rechte draad. In een plank van anderhalve meter gingen er aan de zijkanten nauwelijks nerven af of bij.

Ik moet bekennen dat ik er eigenlijk nooit meer aan gedacht heb, maar met de vraag naar houtsoorten komt de hele geschiedenis zo weer bovendrijven. En natuurlijk geloof ik mijn vader op zijn woord, maar ik heb toch maar even Gegoogeld op Koperwijksvuren. En tot mijn verbazing EN vreugde, kreeg ik verschillende links naar artikelen over dit hout en zijn toepassingen.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Jan Kroes »

pieter53 schreef:
zwolle roef onderneming 12-09-2015_pieterk-010 Copy.jpg
Bekend kastje. Dat van ons komt uit het in 1860 gebouwde huis van mijn overgrootvader.

Afbeelding
Petra

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Petra »

Dag Petra,

Je mag wel in Zwolle komen kijken naar ouderwetsche en nieuwe roeven.

Han

dat lijkt mij een erg leuk aanbod . Ik zal wel een keer contact opnemen .
velasquez

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door velasquez »

Vuren uit Siberië heeft dezelfde hardheid en duurzaamheid als Merbau.
Een stam van 6 meter diameter 30 cm geschild kost 75 euro de meter, in Polen.

gr.BB
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Wrijfhout »

Deo Volente_Jongbloed.jpg
Deo Volente_Jongbloed.jpg (201.25 KiB) 2926 keer bekeken
Tinus Bakker vroeg mij bovenstaande foto te plaatsen:
Schipper Jongbloed met aardappelem op het Lindhorst homankanaal het schip was 72 ton.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Muis

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Muis »

visje schreef:
Wrijfhout schreef:Afbeelding
Misschien kent iemand deze steilsteven, ik denk dat er Deo Volente op de kop staat, dan zou hij van Muskee uit Hoogeveen kunnen zijn. Wie kan dat bevestigen?

gr. Harry
ik ben aan het puzzelen geweest
ik denk dat het de deo volente van a muskee is
je kunt bijna ontcijferen deo volente
ik heb de foto eens goed bekeken ik zie een nietig klein kopje met een nieuwe boeieng
kalfdekken hij is flink vergroot
bij liggers wezen zoeken dan kom uit bij muskee uit hoogeveen
28,95 x 4,32 x 1,67 112 ton
gebouwd als stad coevorden van h v d graaf uit coevorden
nou komt die
23,97 x 430 x 1,41 61 ton
dus een keer zo groot ik zie er wel wat in ?
brandmerk 138 b zwolle 1927
Terwijl ik een beetje zat te snuffelen tussen de steilstevens kwam ik deze foto tegen, zeker niet Stad Coevorden geweest de boeg(kop) klopt niet en ook de ankers niet die had een groot en een klein heeft hij trouwens nog steeds. De stad Coevorden is Deo Volente geworden in het jaar 1955 en had metingsnummer G9185N. Kan ook zijn dat er meer dan één Stad Coevorden was natuurlijk!
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Wrijfhout »

Afgelopen vrijdag herleefden oude tijden in de Pekela's. Er voer een steilsteven 'deur 't daip'...
Onze vriend en steilsteven-verzamelaar VISJE (Marten Valkema) heeft zijn 55-mtr schip tegen de kant gelegd en is met zijn steilsteven door het Groningerland aan het toeren.
Spes Nostra (31).jpg
Spes Nostra (31).jpg (844.34 KiB) 2019 keer bekeken
Drie voormalige vrachtschepen afgemeerd voor de vroegere kapiteinshuizen in Nieuwe Pekela. Op de voorgrond de spitse praam Familietrouw van het Veenkoloniaalmuseum in Veendam. Daarvoor de bolle Zwerver en dan de Spes Nostra van de familie Valkema.
Spes Nostra (36).jpg
Spes Nostra (36).jpg (799.54 KiB) 2019 keer bekeken
De Daf wordt snel gestart want er komt een aantal pleziervaarders aangevaren. Het scheepvaartverkeer wordt hier in konvooivaart afgehandeld.
Spes Nostra (39).jpg
Spes Nostra (39).jpg (632.89 KiB) 2019 keer bekeken
De Chinesesluis staat op laag water, klaar om de 'grode' te ontvangen.
Spes Nostra (41).jpg
Spes Nostra (41).jpg (594.73 KiB) 2019 keer bekeken
Spes Nostra (44).jpg
Spes Nostra (44).jpg (616.42 KiB) 2019 keer bekeken
Een klapje met de boegschroef, de pikhaak komt er niet aan te pas...
Spes Nostra (45).jpg
Spes Nostra (45).jpg (680.49 KiB) 2019 keer bekeken
Dat heeft Antje vaker gedaan...

wordt vervolgd
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie