Steilstevens toen en nu.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Wrijfhout »

Spes Nostra (46).jpg
Spes Nostra (46).jpg (665.63 KiB) 2350 keer bekeken
Zet hem daar maar op...
Spes Nostra (48).jpg
Spes Nostra (48).jpg (623.19 KiB) 2350 keer bekeken
Hij is toch wel groot hoor...
Spes Nostra (51).jpg
Spes Nostra (51).jpg (623.28 KiB) 2350 keer bekeken
Nog wat klein spul er naast...
Spes Nostra (58).jpg
Spes Nostra (58).jpg (583.15 KiB) 2350 keer bekeken
Hier hoef je niet verhongeren, een cafetaria, pizzeria en Chinees op een rij. Chinese sluis!
Spes Nostra (60).jpg
Spes Nostra (60).jpg (546.18 KiB) 2350 keer bekeken
Dan is het wachten tot de volgende schutting boven is en gaat het verder in konvooi richting Stadskanaal.

Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Eemspoort »

Leuk! Dan is zo'n scheepje idd wel heel groot ja. En dan te bedenken dat het daar vroeger normaal was en je elkaar nog tegen kwam ook.
Mooi spul. :)
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door mastodont »

ik heb geen kaarten in huis ,dus heb zo geen idee waar het is maar het ziet er mooi uit
ik ben wel benieuwd of ik daar met ca 23 meter lang 3,85 breed en ca 1,25 diep en ca 3,00 meter hoog kan komen
zo ja dan zal ik toch eens een keertje naar het hoge noorden moeten af reizen
gr
leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Wrijfhout »

Volgens mij moet dat zat kunnen Leo, ben daar zelf ook nooit geweest met m'n boot. Die jongens willen daar graag meer schepen langs hebben, dus kom maar op zou ik zeggen. Marten heeft er van genoten zei hij...

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door kajoe »

heb deze route de afgelopen 14 dagen gedaan via de pekela,s,helaas stond er in de gegevens dat er op zondag ook een konvooi ging ,bleek dus niet ,en dat werd wachten op maandag 09.30 eerste werk .de mannen kwamen melden dat ze zouden vertrekken ,en in nieuwe pekela zo dan een gestrande luxe motor meegaan ,de bediening was uitermate vriendelijk en vlot ,zo zijn we in stads kanaal aangekomen ,ging wel wat trager vanwege onze buurman die voorop voer ,met een diepgang van 1,25 veel bagger maar ging prima ,zo ook de volgende dag tot het veen museum ,alle lof voor de bedienaren op die kanalen ,wel leuk maar voorlopig niet meer ,te veel bebouwing aan beide zijden.
onze bedoeling was geweest om via boertange te gaan maar er waren nergens meer bediening sleutels te koop ,bleek toen wij in de avond even wat wouden ophalen bij de chinees een de haven ,dat die nog een heel stel had liggen ,dus maar een gekocht ,is dus voor een andere keer .
in het verre verleden zou ik met mijn anna maria (25x422x1.10 er ook langs gaan maar dat was me toen in Veendam afgeraden ,tot musselt kanaal maar waarschijnlijk over stuur weer terug als er geen mogelijkheid was om te keren ,tja ik was daar totaal onbekend in die streken .
nu met mijn jachtje was het prima te doen ,alleen 36 jaar later .
groet wout.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door k-k »

Mooie plaatjes Harry! Zou zo op willen stappen bij Marten en Antje. Ziet er nu allemaal veel kleiner uit dan indertijd door mijn kinderogen. Hoog tijd om daar nog eens rond te kijken. Leuk om te lezen dat je het daar mooi vond Wout. Kopje van de Spes Nostra doet me aan de Hoop op Zegen (nu nog Olle) denken. Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door kajoe »

tja de luxe motor die met ons opvoer was 22 lang en ik dacht een 4a 420 breed .
de nieuwe route over de Pekela tot barger compascuum ,beweegbaar, daarna 370 vaste kruiphoogte .
een haakse hoek (pekeler hoofdiep -Stadskanaal )maar voor de echte schipper best te doen.
geregeld voer onze voorganger dik door de prut .
over Veendam schijnt ook mooi te zijn ,de meesten gaan daar langs .
het schijnt ook mogelijk te zijn om via termunten naar blauwe stad te varen zeggen de geleerden .
in ieder geval naar Scheemda .
wij zijn via Coevorden ,Almelo gegaan ,vonden wij minder mooi ,volgend keer maar over Hoogeveen.
voor ons geld wij ontdekken graag de kleinere slootjes waar we vroeger niet konden komen ,en daarvan hebben we er zeer veel.
in Fryslân heel wat maar in Groningen wat en pracht.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door k-k »

Jammer dat veel van die oude kanaaltjes niet meer bevaarbaar zijn Wout. Wij gingen vroeger door het Kielster Diep naar het veen om te laden. Een enkele keer losten we een deel van de turf in Wijster bij brug 4 in het Linthorst Homan kanaal. Daar zat nog een zijtakje aan naar de VAM. Via de Beilervaart kwamen we dan weer in de Drentse Hoofvaart. Het Oranjekanaal "deden" we ook wel. Ook een mooie route, maar naar het Oosten werden de wallen allengs hoger. Minder te zien en in de zomer met weinig wind erg warm. Maar gelukkig zijn er nog wat herinneringen en ook nog wat plaatjes. Wens je nog veel mooie tochten. Gr. Klaas.
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door han visser »

Oostgroningen; als je de tijd neemt is het mooi vaarwater en de bediening houdt van Klassieke schepen. Het liefst zien ze dat je jaarlijks met 100 schepen terugkomt.
Afmetingen:
Veendam, Pekela en Stadskanaal tot Ter Apel: 27 x 5,50. diepgang 1.20, kruiphoogte beperkt door spoorbrug Wildervank (Met een lege 150 tons tjalk geprobeerd in 1997)
Eexterveenskanaal, Annerveens Kanaal, Kielsterdiep Zuidlaardermeer: 22 x 4,50, diepgang 1,20 en kruiphoogte spoorbrug bij Winschoterdiep 2,80
Nieuwe kanaal Ter Apel - Emmen: 24 x 4,50, diepgang 1,20 en kruiphoogte weet ik niet meer; volgens mij laagste brug bij bargercompascuum.
Van Ter Apel kan je uiteraard ook via Haren-Ems terug.

In Wildervank en Musselkanaal kan je met 28m keren/rondgaan
In Veendam liggen helaas altijd recreatievaartuigen in de weg bij bruggen en sluizen

Ook een aanrader: het hoge land van Groningen.

Groetjes van

Han
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door mastodont »

mastodont schreef: ca 1,25 diep en ca 3,00 meter hoog
Tja....
gr
leo
Plaats reactie