Steilstevens toen en nu.
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
- Locatie: zwolle
Re: Steilstevens toen en nu.
Het motorkontje is bij de bouw gerealiseerd.
Er zijn er meer zo gebouwd. Het schip van Marten heeft er ook een.
Aan de Westersingel in Leeuwarden lag er ook een in de jaren '80.
Er zijn er meer zo gebouwd. Het schip van Marten heeft er ook een.
Aan de Westersingel in Leeuwarden lag er ook een in de jaren '80.
Re: Steilstevens toen en nu.
Op de laatste foto kan je zien dat er net achter het ankerlier een 'sputpaaltje' geplaatst is.
Dat van die autokraan zou ook best kunnen. Ze werden alom gebruikt om bij- en zeilboten van en aan boord te zetten.
Dat van die autokraan zou ook best kunnen. Ze werden alom gebruikt om bij- en zeilboten van en aan boord te zetten.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Steilstevens toen en nu.
Pieter volgens mij zie ik op de laatste foto niet alleen een kolom voor een spudpaal maar ook een mast die tevens autokraan is.
Re: Steilstevens toen en nu.
Verhip, nou heb ik al een paar keer naar die foto zitten kijken, en idd, dat is een autokraan, maar recht omhoog en deels uit beeld. Derhalve niet zo makkelijk herkenbaar als zijnde een autokraan.
Re: Steilstevens toen en nu.
Inderdaad dat is een hydraulisch armpje.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Steilstevens toen en nu.
Hi Nico
Ik ben een kleinkind van Jacob Scholma, broer van jou vader. Heb je digitaal foto’s van schip nooitgedacht en misschien oude familiefoto’s? Wil de stamboom oppoetsen met beeldmateriaal. Oude verhalen zijn ook welkom. Groet Janny
quote=nj.scholma post_id=372020 time=1410108668 user_id=105]
Ms Nooitgedacht, bouwjaar 1923 te Veendam,
Eigenaars van 1923 tot 1948 mijn opa N.Scholma, van1948 tot 1960 van mijn vader N. Scholma. eind 1960 verkocht aan Ko Meering.
Afm Lang 25.00 m, breed 4.83 m, dg 1,38 m, 103 ton. later dekken verhoogd diepgang 1.55 m en 115 ton.
gebouwd als zeilschip, vanaf 1930 tot 1956 gevaren met een opduwer genaamd Wuta met een 9 pk brons laterverdiesseld tot 15 pk. In 1052 omgebouwd als motor schip met een 36 pk Kromhout Gloeikop, later vervangen door een 50 pk Blauwe Deutz.
1946.
1959
Korte Prinsengracht Amsterdam 4 sept 2014.
Nico
[/quote]
Ik ben een kleinkind van Jacob Scholma, broer van jou vader. Heb je digitaal foto’s van schip nooitgedacht en misschien oude familiefoto’s? Wil de stamboom oppoetsen met beeldmateriaal. Oude verhalen zijn ook welkom. Groet Janny
quote=nj.scholma post_id=372020 time=1410108668 user_id=105]
Ms Nooitgedacht, bouwjaar 1923 te Veendam,
Eigenaars van 1923 tot 1948 mijn opa N.Scholma, van1948 tot 1960 van mijn vader N. Scholma. eind 1960 verkocht aan Ko Meering.
Afm Lang 25.00 m, breed 4.83 m, dg 1,38 m, 103 ton. later dekken verhoogd diepgang 1.55 m en 115 ton.
gebouwd als zeilschip, vanaf 1930 tot 1956 gevaren met een opduwer genaamd Wuta met een 9 pk brons laterverdiesseld tot 15 pk. In 1052 omgebouwd als motor schip met een 36 pk Kromhout Gloeikop, later vervangen door een 50 pk Blauwe Deutz.
1946.
1959
Korte Prinsengracht Amsterdam 4 sept 2014.
Nico
[/quote]
Re: Steilstevens toen en nu.
Ligger en kadasterkaarten op:
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=G3487N
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=G3487N
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Steilstevens toen en nu.
Dit is hem geloof ik. Stuur maar even een e-mailtje naar
dan heb ik misschien nog wat soortgelijke foto's van het gemeente archief.
Zie ook: https://archief.amsterdam/beeldbank/det ... 2f766b3b31
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Re: Steilstevens toen en nu.
De FRENA van F. Ketelaar, Groningen, 76 ton. Op pagina 41 hier al gepresenteerd.
Mijn foto is gemaakt in 1991 in Stadtskanaal voor de huishoudschool "De Semsmarken" (Hoofdkade 9), die in 2008 is afgebroken.
gr. Gernot
Mijn foto is gemaakt in 1991 in Stadtskanaal voor de huishoudschool "De Semsmarken" (Hoofdkade 9), die in 2008 is afgebroken.
gr. Gernot
- Bijlagen
-
- FRENA 1200.JPG (112.42 KiB) 1280 keer bekeken
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Steilstevens toen en nu.
Aakschip, Bouwwerf: Gebr. Schuitema, Wildervank
Tewaterlating: 10 april 1929, 1e meting 1 mei 1929.
Zeilschip met 1 mast
1929 (10 april 1929 - 07 december 1934)
Scheepsnaam: HILLEGIE
Eigenaar: R. (Roelf) Schuiling, Wildervank (* 29-03-1906 / † 05-05-1983)
Meetnummer: V411N (boeknummer: H2010) Meetdatum: 01 mei 1929
Brandmerk op 2 mei 1929: 474 B WINSCH 1929
Verkoop aan Hemmo van der Laan vastgelegd door Notaris T. Wiersum te Wildervank
1934 (07 december 1934 - 25 juni 1949)
Scheepsnaam: TWEE GEZUSTERS (naamswijziging op 11 december 1934)
Eigenaar: Hemmo van der Laan, Slochteren (* 12 januari 1906 / † 27 juli 2001)
Nieuwe eigenaar: Hindrik Dol per 25 juni 1949
Verkoop aan Hindrik Dol vastgelegd door notaris S.J.W. Nijhoff te Groningen
1949 (25 juni 1949 - ?)
Scheepsnaam: TWEE GEZUSTERS
Eigenaar: Hindrik Dol, Vlagtwedde (* 02 mei 1902 / † 08 december 1974)
Meetnummer: G7829N (boeknummer: H1951)
Meetdatum: 12 juli 1949
Brandmerk: 474 B WINSCH 1929, opnieuw ingebeiteld op 21 april 1953.
1953
Voortbewogen door een opduwer met 10/12 pk Deutz diesel nr 16220L.
24/4/1953 Adres: H. de Freeze, Hoofdkade 73, Ter Apel.
24/3/1954 Adres: H. de Freeze, Hoofdkade 80, Ter Apel.
Ambtshalve doorhaling van de teboekstelling op 24 maart 1994 als "spookschip"
In 2009 gefotografeerd als woonschip ELISABETH in Zwolle, motor Daf.
In 2018 aangekocht door Cees en Anneke Berger, geheel verbouwd, nieuwe naam CENA.
Er ontbreekt na 1950 nogal wat in de geschiedenis van dit schip. Wie kan aanvullen, is welkom.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.