Steilstevens toen en nu.

Alles over binnenscheepvaart
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Steilstevens toen en nu.

Bericht door han visser »

Zijn er misschien foto's bekend van de steilsteven "Enterprise" ( de Sjouwer) van de gebroeders Schrik uit Oude Pekela / Groningen?
Zijn er ook foto's bekend van andere schepen uit de familie Schrik; de Onderneming I, II, III? Denkelijk ook steilstevens.

En als u dan toch gaat zoeken: zijn er ook foto's bekend van de steilsteven "Dankbaarheid"; van Nanne Munneke domicilie Groningen.

Beide schepen zijn overigens nog in leven en welzijn bij de familie Visser in Zwolle.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: steilsteven "Enterprise", gebr. Schrik

Bericht door Wrijfhout »

Ik denk dat je onderstaande foto's wel kent Han, maar dan in elk geval om een ander een idee van jouw historische steilsteven te geven...

gr. Harry

Afbeelding
Zoals ik hem jarenlang heb gekend, samen met de tjalk Antilope in het oude Winschoterdiep in Groningen.

Afbeelding
Ongemerkt foto's maken ging maar niet zo. "Wat mout dat doar?"

Afbeelding
Deze foto stamt uit 1987 vermoed ik.

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Ik heb de titel van dit onderwerp gewijzigd omdat we eigenlijk toe zijn aan een eigen plekje voor een typisch binnenvaartuig dat ontwikkeld is, om het zo te zeggen, scheiden van de markt. Steilstevens waren de laatste zeilschepen die in de twintiger jaren, vooral voor de vaart op de noordelijke wateren werden ontwikkeld. Dat in een tijd dat stoomvaart al volwassen was geworden en de gloeikopmotor zich al een stevige plaats in de binnenvaart had veroverd. In dat verband herinner ik me een gesprek met Abel Valkema, vader van -visje- Marten Valkema. Hij vertelde me hoe zijn vader de steilsteven Risico bij scheepswerf Sissing in Winsum had laten bouwen. Na een paar reizen op de zeilen en slepende, waarbij het nogal tegen liep, zag hij dat een buurman met een motorschip, die met hem had aangenomen, al weer met een nieuwe reis bezig was. "Dat kan altijd uit" moet Valkema sr. toen hebben gezegd en ging onmiddelijk opzoek naar een motor voor zijn nog nieuwe zeilschip. Dat werd een H.M.G. waar ze niet veel geluk mee hebben gehad, maar dat kan Marten beter vertellen denk ik.

Dus wie nog foto's, verhalen of vragen over steilstevens heeft kan ze hier plaatsen,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Petronella van de familie Delhaas.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
visje

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door visje »

dit is voor mij wel een gelieft onderwerp
wat die hmg betreft de risico was 5 jaar toen werd een 28 pk hmg 2cil gloeikop ingebouwt
in het jaar 1930
wat wil nou het toeval smit van het m/s martje ging een schip laten bouwen met een hmg
precies de zelfde als mijn vader
dit schip heeft mijn zoon en zijn bezit met diezelfde hmg nog
verlopig wil die ook niet meer draaien de zuigerpen is losgegaan nu zitten er groeven in cillinderwand in koelt de kop te snel af
deze motortjes hadden een groot voordeel ze zijn heel klein voor toen der tijd
mijn opa wilde hem niet in de roef hebben
dus hij moest in het ruim met die hmg was zeker een spant korter (ca 40cm)
in niet te zwaar ten opzichte van een kromhout ofzo
als zeilschip was hij 90 ton na ombouw 86 ton
ca 1955 heeft mijn vader de hmg er uit gegooid in een 26 pk liggende deutz ingebouwt
hij diverse collegas aan de deur gehad die wilden die motor graag kopen
mijn vader zij resolut nee toen hij eruit was heeft hij de voorhamer gepakt in stukgeslagen
dit zegt denk ik genoeg hij zij altijd als ik weg had gedaan had ik aan die motor kunnen sleutelen omdat hij toch nooit goed draaide

gr marten
visje

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door visje »

de petronella tot de jaren 70 in de familie
verkocht aan klaas hooiveld in almelo
die er een roef opgezet heeft (waar ik nog nooit geen foto van gezien)
die heeft eind 90 tiger jaren naar engeland verkocht
kom maar op met die foto


gr marten
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Hier twee foto's van de motorsteilsteven Martje waar Marten het over heeft. Als motorschip gebouwd maar wel met een zeilroef omdat daar een deklast turf overheen gebouwd kon worden. Dat werd moeilijk met een salonroef.

gr. Harry

Afbeelding
De Martje in Amsterdam.

Afbeelding
Zo heb ik het schip gekend, het lag jarenlang bij de Norgerbrug in de omgeving van Assen.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door mastodont »

mijn vrouw Anja Onstwedder had een oom en tante varen op de Marjatie ,is daar dan nog een foto van?
de schipper zijn naam was dus Onstwedder
ik ben er wel eens aan boord geweest in Rotterdam als ze in de maashaven lagen
gr
leo
visje

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door visje »

in zo is die martje nog
alleen wij hebben de stuurhut er weer afgegooid
ik heb van han visser begrepen dat het bij de munneke geen weelde was in de crisis tijd
nou heb heel veel geschiedenis van de martje
1940 gestorven met een goed gevulde portemonai
1925 een nieuwe steilsteven laten bouwen
1930 een motor steilsteven ik heb de cijfers niet bij me
leo die marjatie ken ik wel
hij staat te koop vandaar heb ik er foto,s van
ik kon martin wel naar mijn trouwen nooit meer gezien

gr marten
h.visser

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door h.visser »

Dag Marten,

De wereld is niet zo groot, blijkt maar weer.
Hoewel ik maar gewoon van de wal kom, ben ik wel wat in de schipperswereld ingegroeid. Ik heb Dirk Smit een paar keer ontmoet en zelf met hem gesproken. (Ik heb begrepen dat dit wat uitzonderlijk was.) De laatste maal op een winderige, koude winterdag; de dag dat hij druk doende was zijn kommaliewant in te pakken, omdat hij de volgende dag naar het Bejaardenhuis in Smilde zou verhuizen. Ik had met hem afgesproken om hem daar nog eens op te zoeken, want zover ik het begreep was hij een neef van Nanne Munneke.
We hebben de Martje altijd een bijzonder schip gevonden. Met zo'n mooi achterschip zijn er maar weinig gebouwd. Het is mooi dat het schip in de familie is gebleven. Dat de HMG perikelen heeft, hebben we tijdens Hassailt (2007) ook gemerkt, want ik vond het vreemd dat ze met een opduwer naar Hasselt waren gekomen.

De Munneke's hadden nog geen steilsteven in de crisis. Naar mijn weten alleen de tjalk "Antilope". Het kan best zijn dat ze het niet breed hadden, met 3 grote eters aan boord. Hendrik en Nanne waren toen denk ik tussen de 20 en de 30 jaar.
De "Dankbaarheid" is in 1929 voor Wiepko Kuiper uit Veendam gebouwd. In 1932 werd van der Wal uit Haskerdijken eigenaar en de Munnekes komen omstreeks 1953 in beeld. Na het overlijden van Hendrik in 1987 is het schip geveild en wij hebben haar in 1988 overgekocht.

De foto's van Harrie vind ik heel leuk: zo was inderdaad het schip zoals wij het kochten. Met de vlet er achter. (hoe ik daar 3 jaar later aan kwam, is al een verhaal op zich) Heel mooi vind ik dat ook Hendrik op de foto staat. (1986?)

De foto's al varende zijn van later, Harrie. Vermoedelijk 1993. De "bemanning" bestaat uit vrouw en dochter en de buitenboordmotor sinds 1992) hangt al aan het roer.
We zijn benieuwd of er van de "Enterprise" ook prentjes boven water komen.

Han Visser
Plaats reactie