Steilstevens toen en nu.

Alles over binnenscheepvaart
visje

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door visje »

visje schreef:
wrijfhout schreef:Afbeelding
Henk Swiersema met de kleine Thalina. Het lijkt alsof er een hoge motorkap op het voordek staat, misschien heeft het schip met een zijschroef gevaren?

gr. Harry
hallo harry ik ben weer boven water
dat van die zijschroef klopt helemaal er heeft een foiler bij gestaan (als ik het goed schrijf)
toen een 40 pk lister en toen 120 pk daf met een zf koppeling
gebouwt bij fikkers in 1930
het is schip gebouwt zonder boord volgens de fam nieboer
lengte ca 28x530x151 140 ton

gr marten
ik ben weer een stukje wijzer geworden vandaag
er heeft eerst een liggende deutz 18-20 pk achteringestaan
wie o wie helpt ons nou waar het schip nu is

gr marten
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Jan Stolp »

Er wordt over een foiler gesproken maar de schrijfwijze van het merk is ;Fowler, een Engelse motor.
Ook bekend van stoomwalsen locomobielen etc.
Groeten Jan
visje

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door visje »

ik wist niet hoe het geschreven werd jan
weer wat wijzer bedankt

gr marten
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Jan Stolp »

https://www.stationaryenginesscotland.co ... istory.htm
Ik had er eigenlijk nooit van gehoord als motor maar een paar jaar geleden kwam er iemand mee aanzetten bij de molen hier in IJlst.
Bijgaande link vertelt meer ,overigens werd hij wel vaker toegepast bij een zijschroef installatie .
Groeten Jan
fré
Berichten: 236
Lid geworden op: 17 jan 2005 13:12
Locatie: scheemda

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door fré »

Afbeelding

De "Onderneming" van de fam. Grupstra uit Zwolle. Ze zijn hier onderweg naar één van de grindgaten aan de Nederrijn, voor een nieuwe lading naar Emmen.

Afbeelding

Hetzelfde schip in de haven van Schiedam.

Fré
"De tijd zal 't leren"
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Die Onderneming ligt er mooi bij, kan zo weer aan de vaart...

Afbeelding
Hier een foto van de Elsina die in Marknesse is geschut en nu richting Emmeloord gaat.
Misschien dat Visje mij kan vertellen wie de eigenaar is/was?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Als je niet oppast is het onderwerp ook zomaar weer uit beeld verdwenen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit vind ik persoonlijk een heel mooie serie foto's van een steilsteven die als ansichtkaart is uitgegeven.
Het is Fré Bakker met de Entreprise, hij vaart nog met een opdrukker, die hier in het Steenen Verlaat in Musselkanaal wordt afgeschut.
Later heeft Bakker de luxemotor Marea gehad. Bij deze fotoserie schijnt nog een vierde te horen waarop het schip boven de sluis is te zien. Daar blijven we dan maar naar zoeken, en dat houdt mij van de straat :lol: :wink:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Je hoeft niet te kijken om te weten dat er een schip bij aardappelmeelfabriek Scholten wordt gelost. Dat hoor je wel. Het is rustig in het dorpje bij Veendam dat ligt aan de Zuidwendingerhoofdwijk, een zijtak van de Ommelanderwijk. Het kanaal, dat Veendam met Nieuwe Pekela verbond. Geen hinderlijke geluiden van auto of scooter die de rust verstoren. Of je moet het geluid van kakelende kippen die door een luid kraaiende hitsige haan worden achterna gezeten als hinderlijk ervaren. In de verte nadert een Solex-je met daarop de koopman die met een grote koffer met handel langs zijn vaste klanten gaat. De broodkar van de bakker staat even verderop. Wat zal het worden, een wit of een bruin stoetje, meer keus heeft hij niet. Wat lijkt het leven hier ongecompliceerd, en toch had iedereen brood. Ook de schippers die meevoeren in de aardappelcampagne...

Als je maar lang genoeg op dit plaatje studeert word je vanzelf melig...
:wink:
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Bij een steilsteven denken we nu vaak aan een klein motorschip met een zeilroef en een stuurhutje erachter.
Maar in werkelijkheid waren het de laatst ontwikkelde zeilschepen voor de binnenvaart. Terwijl dit scheepstype nog
volop werd gebouwd werd al druk geexpirimenteerd met verbrandingsmotoren voor de binnenvaart, sterker men was
de ontwikkelingsfase al voorbij. Geen wonder dat degeen die het aandurfde en betalen kon al snel een motor in liet
bouwen. Hier ligt de steilsteven Zorg en Vlijt uit Groningen in Stadskanaal afgemeerd. Mast, giek en bokkepoten, al
het zeilgerei is voorhanden maar voor zover ik kan zien zijn de zeilen al opgeborgen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Turfschipper Grasmeijer uit Garsthuizen wordt op een mooie dag opgeschut in de 2e verlaat bij Stadskanaal.
De deuren staan open en de schipper trekt de Verwisseling uit de hoek om weg te kunnen varen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie