Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Wrijfhout »

Waar we al veel bloedgroepen hebben op het forum is het een beetje armoede dat we het transport van bouwmaterialen een beetje te hooi en de gras bij verschillende onderwerpen droppen. Vandaar dit nieuwe onderwerp wat ik gelijk maar een beetje afgekaderd heb door erbij te noemen '20e eeuw'. Dus voor twee duizen en dat om te voorkomen dat de spotters van vandaag hier in grote aantallen hun beunschepen plaatsen want dat onderwerp bestaat al. Hopenlijk komen hier niet allen schepen maar ook het laden bij de grindmolens boven water. Ik doe een aftrap met een foto van Blauwe Sluis met wachtende grindschepen. Een foto die ik eerst elders heb geplaatst,

gr. Harry
Een mooie foto van Blauwe Sluis met wachtende zandschepen waarop we veel namen kunnen lezen...

Afbeelding
Op de voorgrond, binnenin de klipper Rival van Schipper van Lopik, daarnaast de Altena uit Werkendam.
In de volgende rij ligt binnenin de Corline van schipper van Groesen uit Made, daarnaast de Adriana 3 en buitenop een vooralsnog onbekende luxemotor. Op de achtergrond ligt de Govert van De Hoop uit Terneuzen.

We hebben veel onderwerpen, maar geen specifiek over het zand- en grindvervoer van vroeger. Wel hebben we BEUNSCHEPEN maar lang niet alle zand en grind werd/wordt met beunschepen vervoerd :?:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Uit de oude doos

Bericht door Jan Kroes »

wrijfhout schreef:We hebben veel onderwerpen, maar geen specifiek over het zand- en grindvervoer van vroeger. Wel hebben we BEUNSCHEPEN maar lang niet alle zand en grind werd/wordt met beunschepen vervoerd :?:
Wat let je Harry???
Moet je wel even specifiek beunschepen omschrijven. Mag deze ook mee doen? ca 1977.

Afbeelding

Als je een nieuw topic start mag je hem zelf verplaatsen.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Jan Kroes »

Nog net vorige eeuw. Flipper, Folley uit Marchienne.
Ik doe het niet vaak, 2 foto's plaatsen, maar nu even wel.
Schip met rechte beunen?

Afbeelding


Nee dus.

Afbeelding

Maar wel duidelijk een zandvaarder. (Wij zeiden vroeger: Zandjutter, tot we het zelf gingen doen)

Hier dus. Twee zandjutters, weekend houden in Panheel, St Antoniusplas.

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
tja, voor je zo'n Flipper hebt vol gekruid...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Hans »

Tsja Harry, de foto's in mijn archiefje zijn wat eenzijdig natuurlijk qua onderwerp, maar ik denk dat deze wel bij dit onderwerp passen en dat dit is wat je bedoeld.
Afbeelding
Groet,
Hans.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Jan Kroes »

Verder geen gegevens Hans? Locatie, naam van de kempenaar (zo te zien), enz???
Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Hans »

Vwb de bijschriften van de foto's tast ik in het duister.
Ik weet alleen zeker dat we kijken naar de Zandfraise van Boele en Oosterwijk. Die is op diverse locaties ingezet geweest zowel voor lossen naar de wal als voor overladen naar andere schepen.
De foto's staan in een fotoboek in het archief van Oosterwijk in Rotterdam maar er stond, voor zover ik me kan herinneren, verder niets bij over locaties.

Afbeelding
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Hans »

Over de bakken die gelost worden is wel weer wat te vertellen, want die waren per slot van rekening van Oosterwijk. Maar dat is op het gelijknamige topic al aan de orde geweest.

Afbeelding
Groet,
Hans.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Jan Kroes »

Maria, waarschijnlijk op 'n zaterdag op weg naar Panheel om weekend te houden, ik dacht in '78.
Al vóór 1960 voorzien van rechte beunen en een ijzeren buikdenning. Iemand eerder?

Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Gert Schouwstra »

Laden met de Zandfraise ging superhard. Harry schrijft in het boek over mijn vader dat ze met de luxe motor Flevo van 160 ton in 7 á 8 minuten geladen waren. Dat zou 1200 ton per uur betekenen! Je kunt het ook zien op de foto's. Tussen twee foto's in zie het schip bij wijze van spreken zakken.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie