De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Er vliegen hier vaktermen over het scherm, niet normaal! Voor simpele zielen past hier nederigheid.
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
het valt wel mee hoor Hans
veel kenners zijn kenner geworden door te Googelen en niet omdat ze gevaren hebben op dit soort schepen
en dat heb jij weer wel gedaan
weliswaar op de ijzeren uitvoering maar dat mag de pret niet drukken
maar het is wel interesant natuurlijk ,en het houd je van de straat
gr
leo
veel kenners zijn kenner geworden door te Googelen en niet omdat ze gevaren hebben op dit soort schepen
en dat heb jij weer wel gedaan
weliswaar op de ijzeren uitvoering maar dat mag de pret niet drukken
maar het is wel interesant natuurlijk ,en het houd je van de straat
gr
leo
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Leo
Is misschien nog wat voor jou ,zo`n zeiltje er bij ,
om te besparen en voor het ultieme vakantie gevoel
grt Bram
Is misschien nog wat voor jou ,zo`n zeiltje er bij ,
om te besparen en voor het ultieme vakantie gevoel
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Nou we gaan maar weer vrolijk verder met onze Google-wijsheid...
Omgeving Laifour, dit zou een Herna zijn, toen een typisch Maasschip.
Tijdens de eerste wereldoorlog werden veel schepen gevorderd om als lazeretschip of, zoals hier, als onderkomen voor de Duitsers te dienen.
Drukte aan de grens bij Bleharies.
Kalm aan, dan breekt het (sleep)lijntje niet. In die jaren kregen de spoorrails van de traction geen tijd om te roesten...
gr. Harry
Omgeving Laifour, dit zou een Herna zijn, toen een typisch Maasschip.
Tijdens de eerste wereldoorlog werden veel schepen gevorderd om als lazeretschip of, zoals hier, als onderkomen voor de Duitsers te dienen.
Drukte aan de grens bij Bleharies.
Kalm aan, dan breekt het (sleep)lijntje niet. In die jaren kregen de spoorrails van de traction geen tijd om te roesten...
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Dan moet je de anderen ook een kans geven wat te leren en bij elke afbeelding even vertellen welke schepen er te zien zijnNou we gaan maar weer vrolijk verder met onze Google-wijsheid...
Dat dwarsbalkje op de neus van die Herna zit me niet helemaal lekker. Toch eens uit zoeken wie daarvoor verantwoordelijk is.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
In de 50 en 60tiger jaren voeren er een soort spitsen van de Rotterdamse kolencentrale van R.dam naar Den Haag. De lading kolen werd in Den haag overgeslagen in kleine bakjes en verder vervoerd naar een centrale of gasfabriek. Die RKC schepen hadden wat grotere afmetingen. +- 5.50 m br en wat langer en erg diep. De firma DE Priester en de Boo had er ook een , er werd grind mee gevaren uit Limburg naar Delft. Deze hete Marina en was 43m lang en 5m breed.Deze schepen waren over zee naar Nederland gebracht van uit het Seine gebied. Het verhaal was er bij dat er wijn mee was gevaren.(waar of niet waar) ? Wat zeker waar was dat het krengen waren om te sturen op een beetje ondiep water moest men met 2man aan het stuurrad.Gr klipper
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
43 bij 5 hoort toch bij de maasspits?
Maasspits Infatigable. Foto: Archief Harry de Groot.
Maasspits Infatigable. Foto: Archief Harry de Groot.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
43 x 5 noemden wij La Louviere-spitsen. Bij mij bekend de Tyberto van Bèr Viegers en de Framar van Omer Windey.
Onze Rien Sans Dieu was oorspronkelijk ook 43 meter, maar met de motorisering is ie zo'n 45 m geworden.
Onze Rien Sans Dieu was oorspronkelijk ook 43 meter, maar met de motorisering is ie zo'n 45 m geworden.
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Foto: Harry de Groot.
Dit was dus waarschijnlijk een houten spits en dat lijkt verdraaid veel op de Guinot op de site van Charles Berg.
Hier nogmaals Guinots.
Foto: collectie Charles Berg.
Vooral die linksachter heeft mijn belangstelling (Helaas geen Hoge resolutie scan ontvangen. Charles moet zich behelpen met een internet verbinding, die zo traag is dat dit fraaie forum een gesloten boek voor hem blijft. )
Dit was dus waarschijnlijk een houten spits en dat lijkt verdraaid veel op de Guinot op de site van Charles Berg.
Hier nogmaals Guinots.
Foto: collectie Charles Berg.
Vooral die linksachter heeft mijn belangstelling (Helaas geen Hoge resolutie scan ontvangen. Charles moet zich behelpen met een internet verbinding, die zo traag is dat dit fraaie forum een gesloten boek voor hem blijft. )
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Zomaar even een foto, voor we naar pagina twee verdwijnen...
Longueil Annel, beter gekend als Janville. De sluis is nog uitgerust met 'traction sur l'air' de sleepspits in de sluis is ongetwijfeld via de bovenleiding naar binnen getrokken.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."