De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Alles over binnenscheepvaart
bricoleur

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door bricoleur »

Die foto van de sluis van Coudray is al even geleden Kurt, dat heb ik zelfs niet meer meegemaakt, ja die houten waal heeft schijnbaar een lichte lading in die droog moet blijven en z`n deklast afgedekt heeft ernaast ligt de sleepboot ik dacht eerst aan een kettingboot maar die zal niet mee de sluis ingaan, maar nog bedankt voor het plaatsen van de mooie foto.gr.jan
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door Wrijfhout »

Lekker doorgaan zo Jan, maar jij gaat wel met 7 mijlslaarzen, nu al naar de Sarmaspits? Onder de houten Walen zaten veel verschillen, en dan was er ook een scheepje dat 'pointu' werd genoemd: 'spits', komt daar de naam van dit vroegere 'Europaschip' vandaan?

Afbeelding
Een mooi plaatje uit de recente geschiedenis. In de vijftiger jaren en zelfs daarna bleven hout en staal nog lang samengaan. Op den duur waren de houten schepen niet meer bestand tegen de veranderende - efficiëntere - laad en losinrichtingen. De houten schepen moesten voorzicht geladen en gelost worden, dat ging langzaam, en tijd is geld...
Het lijkt mij dat de vrouw voorop de varende motorspits een liggend stuurwiel van het koproer (visroer?) bedient.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
ouzovd

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door ouzovd »

wrijfhout schreef:Een mooi plaatje uit de recente geschiedenis. In de vijftiger jaren en zelfs daarna bleven hout en staal nog lang samengaan. Op den duur waren de houten schepen niet meer bestand tegen de veranderende - efficiëntere - laad en losinrichtingen. De houten schepen moesten voorzicht geladen en gelost worden, dat ging langzaam, en tijd is geld...
Het lijkt mij dat de vrouw voorop de varende motorspits een liggend stuurwiel van het koproer (visroer?) bedient.

gr. Harry
Ja, dat is zo en de honden staan te kijken of het goed gaat. In de later tijd mocht vrouwlief achterop blijven. Toen werd er een velg op gemonteerd en met een lierdraadje van achter door een soort van zwengel bediend.

Gr. Frans
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door mastodont »

ik denk te zien dat er aan SB een ketting achter de kont hangt bij het houten schip
als je nu toch zo aan het uitleggen bent Frans waarom vertel je er dan niet gelijk even bij dat die ketting aan de kont van het houten schip dient om mee te remmen
het schip heeft immers geen motor en kan niet achteruit draaien

als hij ergens met te veel gang aan kwam liet hij de ketting op de bodem van het kanaal zakken en remde daarmee af
als je klaar bent draai je de boel met een klein beetje moeite zo weer binnen
dit zou natuurlijk niet gaan als je een anker had
dan zaten de vloeien diep in de modder en zou je achteruit gemoeten hebben om hem weer binnen te krijgen

verder ga ik wel met je mee aangaande het Viskoproer
gek eigenlijk
telkens als ik dat woord zie krijg ik de smaak van kersen vlaai in mijn mond
het zogenaamde Pavlov effect :idea: :mrgreen:
gr
leo
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door mastodont »

ik zal eens kijken of ik hier niet wat bij kan springen
ik ben natuurlijk lang niet zo oud als Jan, en heb de eind tijd van de houten Waal en de begintijd van het ijzeren schip niet mee gemaakt
dus hier een paar plaatjes waar jan het commentaar bij mag leveren
Afbeelding

de volgende lijkt wel twee ruimen te hebben
Afbeelding
twee schepen ,een van hout en een van ijzer maar wel alle twee met een roer wat je kon verlengen om goed een 5 meter sluis in te kunnen sturen

ook de Victor Hugo heeft achterop een paar extra luiken
maar daar in tegen heeft hij weer geen den
Afbeelding
je kan niet alles hebben in het leven zullen we maar denken

en wat te denken van dit model
Afbeelding
het heeft wel iets weg van een Maas spitsje ,zo als hier onder bedoel ik
Afbeelding
leg het maar uit

en het is maar te hopen dat deze man geen scherpe bocht krijgt onder of net na een vijfmeter brug want dan kan zijn roer niet dwars genoeg ivm met de helmstok
Afbeelding
in een 5 metersluis moet hij zijn verlengstuk van het roer ophalen en de helmstok in korten anders kan het roer niet dwars ivm de breedte van de sluis
alles steekt nu uit
gr
leo
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door mastodont »

hoeveel tonnen je kunt laden op diep gang krijgt hier wel een heel anderen betekenis
Afbeelding
dat zou hij dan even moeten tellen ,verantwoordelijk voor stukstal stond er dan op je charter vroeger
dan kon je mee tellen in het gangboord tijdens het laden
als je met twee ploegen tegelijk aan het laden was dan liet je dat op je connossement zetten ,dan was je namelijk niet verantwoordelijk
je kon niet op twee plekken tegelijk zijn

hier heb je nog iets wat de overgang aan geeft denk ik
worden de paarden gewisseld voor een tractor of andersom?
ze zijn hier nog alle twee in beeld
Afbeelding

tijdens de brug passage moet alles op zijn eigen gangetje gaan zie je wel
de sleep draad hangt slap
Afbeelding
als hij door zou trekken dan trok hij het schip immers scheef in of voor de brug

mensen genoeg aan boord dat zie je wel
Afbeelding
als je er iets mee kan hoor ik je wel Jan
gr
leo
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door bargemast »

Hallo Jan Bricoleur,

je bent met een prachtig en heel interessant onderwerp begonnen waarvan ik ieder lettertje en plaatje zal bestuderen.

Even een kleine opmerking over de "Veneranda" van Lantrebecq, dat schip is in 1928 gebouwd bij Boele in België, en de 2 cilinder natte Brons van 90Pk is van het zelfde jaar en loopt nog altijd perfect. Vrienden van me hadden een zusterschip precies het zelfde ook van 1928 dat heette "Jumagu" maar daar stond geen mooie Brons in maar een 150Pk Caterpillar met een benzine startmotor voor nood. Lantrebecq werd destijds door z'n collega's als gek beschouwd om zo'n dure Brons te plaatsen, alleen hebben zij in de tijd dat hij met de "Veneranda" voer wel 2 of 3 nieuwe motoren geplaatst, dus wie was de gek ?

Gisteren heb ik een paar regeltjes in mijn Jeugd geschreven over de spits "Alma" die dezelfde motor heeft als de "Veneranda" echt een trots van Nederlandse bodem, die motoren, want de schepen komen beide van Belgische werven.

Groet,

Peter.
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door mastodont »

ze houden je wel van de straat op zo een manier Peter
en moest je toevallig nog in de buurt van Dord zijn de 27 ste maart dan hoor ik het wel
gr
leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Die ketting om te remmen waar Leo het over had, had ik eerlijk gezegd over het hoofd gezien. Hier een detailfoto van die houten Waal, en dan zien je nog een paar dingetjes uit de kont hangen die je niet verwacht, hij kon wel eens gemotoriseerd zijn :?:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door Eemspoort »

Er is al heel wat geplaatst over spitsen, maar het kan voor mij nooit genoeg zijn! :mrgreen:
Dit onderwep ga ik dan ook met grote interesse volgen!
Vooral door gaan.

Gr. Ed
Plaats reactie