De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
ik dacht dat het hout gedaan was ,ik heb nog wel wat houten schepen in voor raad
moeten die nu nog langs komen? of waar zitten we nu in het verhaal
gr
leo
moeten die nu nog langs komen? of waar zitten we nu in het verhaal
gr
leo
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Inderdaad Evert veel moois .Wij hebben in januari 1974 in Coudekerque gelost bij de olie fabriek en toen lag er een houten waal geladen voor ons .Er werd toen verteld dat hij alleen nog maar in Duinkerke ging laden voor de olie fabriek.Misschien dat Leo er iets van weet want die heeft om dezelfde tijd ook daar gelost.De plaatjes van jou geven heel mooi aan het verloop van hout naar ijzer.
Luik of de buitenste ook een soort van houten spits is weet ik niet zeker maar het lijkt erop.
dit zal dan een stalen (ijzeren) maas spits kunnen zijn.
Leo het is denk ik niet dat het erg is of er nu houten of ijzeren spitsen plaatjes komen het is toch allemaal mooi .De spits is rond 1870 in beeld gekomen en hij vaart nu nog dan hoeft dat denk ik niet in 3 pagina's geregeld te worden met veel plaatjes mogen dat er wel 300 worden toch
Gr, schier
Luik of de buitenste ook een soort van houten spits is weet ik niet zeker maar het lijkt erop.
dit zal dan een stalen (ijzeren) maas spits kunnen zijn.
Leo het is denk ik niet dat het erg is of er nu houten of ijzeren spitsen plaatjes komen het is toch allemaal mooi .De spits is rond 1870 in beeld gekomen en hij vaart nu nog dan hoeft dat denk ik niet in 3 pagina's geregeld te worden met veel plaatjes mogen dat er wel 300 worden toch
Gr, schier
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
inderdaad heb ik met mijn eigen ogen nog houten Walen gezien
in de tijd dat ik bij mijn vader en bij Kees aan boord was
ook weet ik dat er nog veel in Duinkerken lagen te vletten met olienoten of grondnoten zo als we wel zeiden
maar ik denk dat deze foto van de andere kant is genomen Schier
hier een foto van Diet van Leuven ,
hij kwam dit nog tegen in de tijd dat hij in Frankrijk begon te varen
alleen heeft hij er een foto van gemaakt
en mijn vader en Kees hadden geen toestel in hun bezit
ze vonden alles normaal in die tijd, en waarom zou je dan je dure geld uitgeven aan zulk soort gedoe niet waar?
maar ik zal eens kijken wat nog in aanmerking kan komen
voor Jan zijn onderwerp
gr
leo
in de tijd dat ik bij mijn vader en bij Kees aan boord was
ook weet ik dat er nog veel in Duinkerken lagen te vletten met olienoten of grondnoten zo als we wel zeiden
maar ik denk dat deze foto van de andere kant is genomen Schier
hier een foto van Diet van Leuven ,
hij kwam dit nog tegen in de tijd dat hij in Frankrijk begon te varen
alleen heeft hij er een foto van gemaakt
en mijn vader en Kees hadden geen toestel in hun bezit
ze vonden alles normaal in die tijd, en waarom zou je dan je dure geld uitgeven aan zulk soort gedoe niet waar?
maar ik zal eens kijken wat nog in aanmerking kan komen
voor Jan zijn onderwerp
gr
leo
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Ik zal ook nog even een duit in het zakje doen...
Maasspits Infatigable
Dit vind ik typisch een kaartje dat met alle zichtbare details veel vertelt over de toenmalige binnenvaart.
Naast een spits met klipperkopje een baquet de Charleroi.
gr. Harry
Maasspits Infatigable
Dit vind ik typisch een kaartje dat met alle zichtbare details veel vertelt over de toenmalige binnenvaart.
Naast een spits met klipperkopje een baquet de Charleroi.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
volgens zeggen is dit een foto van Belze schippers die in verband met hoog water stil liggen in 1910
het lijkt wel of ze een uniform dragen net als de mannen van de grote rederijen vroeger
de kijkers van Mijn Jeugd herkennen deze brug natuurlijk wel,en de vorige sluis ,daar vaar je nu langs
het lijkt wel of de volgende sput palen heeft
een links en een rechts
het zijn flinke palen want er word aan getrokken
ze moeten er wel los in gestaan hebben anders kon hij leeg niet onder de bruggen door
en de plank naar de wal is zo groot omdat hij er zijn paard overheen moet laten lopen
dat denk ik tenminste
gr
leo
het lijkt wel of ze een uniform dragen net als de mannen van de grote rederijen vroeger
de kijkers van Mijn Jeugd herkennen deze brug natuurlijk wel,en de vorige sluis ,daar vaar je nu langs
het lijkt wel of de volgende sput palen heeft
een links en een rechts
het zijn flinke palen want er word aan getrokken
ze moeten er wel los in gestaan hebben anders kon hij leeg niet onder de bruggen door
en de plank naar de wal is zo groot omdat hij er zijn paard overheen moet laten lopen
dat denk ik tenminste
gr
leo
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
is er iemand die een foto heeft van geladen gezonken houten Walen?
en dan bedoel ik niet zo natuurlijk
hier in Dombasle ,waar ik met mijn vader en kees nog ooit een keer soda heb geladen voor Antwerpen
zie het boek Varen bladzijde:26
ik heb het er dacht ik ooit al eens over gehad
op de beurs in Bethune in het noorden vertelde een franse schipper mij dat de houten schepen zo lang leeg lagen dat ze uit droogde
als ze dan eindelijk geladen werden met kolen zonken ze in de haven
na een paar dagen waren de zijen dicht getrokken, en pompte ze met een slagpomp de ruimen leeg
pas daar na vertrokken ze
ik moet hier alles maar zitten onthouden ,maar het staat mij bij ,dat er iemand tegen mij vertelde dat ze aan de kant waar de zon elke dag het langst op stond ook wel kleden hingen om het uitdrogen zoveel mogelijk tegen te gaan
na een paar weken leeg kon je van uit het ruim ,waar ook wel in gewoond werd als ze leeg waren ,zo naar buiten kijken en dan zag je de mensen zo voorbij lopen
zijn vader smeerde dan de naden zo goed mogelijk dicht met koeien stront
als geladen de zijen dicht trokken perste dat er vanzelf weer tussen uit
het voordeel was dat je niet zonk en gelijk kon weg varen na belading
een aannemelijk verhaal zeker als je kijkt hoe ze gebouwd werden
een geraamte wat met planken bedekt werd ,en niet overnaads gebouwd
ik ben geen timmerman maar je blijft breeuwen denk ik met lange wacht tijden tussen de reizen door
en is er toevallig nog iemand die een werkende scanner heeft en deze 2 boeken ?
Histoire et memoire de la batellerie artisanale 2 delen
of het boek : Mariniers Vie et Quotidien
ik heb wel de boeken maar de scanner krijg ik niet meer aan de gang
gr
leo
en dan bedoel ik niet zo natuurlijk
hier in Dombasle ,waar ik met mijn vader en kees nog ooit een keer soda heb geladen voor Antwerpen
zie het boek Varen bladzijde:26
ik heb het er dacht ik ooit al eens over gehad
op de beurs in Bethune in het noorden vertelde een franse schipper mij dat de houten schepen zo lang leeg lagen dat ze uit droogde
als ze dan eindelijk geladen werden met kolen zonken ze in de haven
na een paar dagen waren de zijen dicht getrokken, en pompte ze met een slagpomp de ruimen leeg
pas daar na vertrokken ze
ik moet hier alles maar zitten onthouden ,maar het staat mij bij ,dat er iemand tegen mij vertelde dat ze aan de kant waar de zon elke dag het langst op stond ook wel kleden hingen om het uitdrogen zoveel mogelijk tegen te gaan
na een paar weken leeg kon je van uit het ruim ,waar ook wel in gewoond werd als ze leeg waren ,zo naar buiten kijken en dan zag je de mensen zo voorbij lopen
zijn vader smeerde dan de naden zo goed mogelijk dicht met koeien stront
als geladen de zijen dicht trokken perste dat er vanzelf weer tussen uit
het voordeel was dat je niet zonk en gelijk kon weg varen na belading
een aannemelijk verhaal zeker als je kijkt hoe ze gebouwd werden
een geraamte wat met planken bedekt werd ,en niet overnaads gebouwd
ik ben geen timmerman maar je blijft breeuwen denk ik met lange wacht tijden tussen de reizen door
en is er toevallig nog iemand die een werkende scanner heeft en deze 2 boeken ?
Histoire et memoire de la batellerie artisanale 2 delen
of het boek : Mariniers Vie et Quotidien
ik heb wel de boeken maar de scanner krijg ik niet meer aan de gang
gr
leo
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Mooie dingen allemaal. Van de plaat van Termonde van Harry staat een een gedeelte van de afbeelding in het boek Schelde van bron tot monding en daar staat er het volgende bijgeschreven: Dendemonde voor 1914 op de voorgrond de sleepschepen Les Freres van P.Slock uit Ertsvelde en de La Bonne Esperance uit Antwerpen.En daar nog bij dat er achter het linkse schip een z.g waalse boot en achter de andere waal de rechtse een brabantse boot ligt. Verder mooie beelden allemaal gaat zo voort.
Een plaatje uit en folder van het agentschap voor de douane uit Armentieres (Hoe noemden we zo iemand declarant of zoiets)
Blijkbaar een zware controle door de douane .Er stond al een ankerlier op het voordek waar mee via een soort van bok kon worden gehesen nu vraag ik mij af is die bok van de douane of had dit schip zelf zo,n ding
Ook Armentieres maar toen wij daar in 1970 kwamen kwam je daar niet langs volgens mij.En altijd weer die schoorbomen dat was volgens mij wel een heel belangrijk gebruiksvoorwerp die tijd .
Gr, schier
Een plaatje uit en folder van het agentschap voor de douane uit Armentieres (Hoe noemden we zo iemand declarant of zoiets)
Blijkbaar een zware controle door de douane .Er stond al een ankerlier op het voordek waar mee via een soort van bok kon worden gehesen nu vraag ik mij af is die bok van de douane of had dit schip zelf zo,n ding
Ook Armentieres maar toen wij daar in 1970 kwamen kwam je daar niet langs volgens mij.En altijd weer die schoorbomen dat was volgens mij wel een heel belangrijk gebruiksvoorwerp die tijd .
Gr, schier
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
op veel plaatjes staan die schoorbomen Schier
in die tijd waren ze veel belangrijker dan een wrijfhout
ze wilden het liefst niks raken dus bleven ze duwen en af zetten
hier een variant op de huidige olieboer
nu moet je olie laden ,toen moest je verse paarden hebben
het scheelt allemaal niet zoveel
gr
leo
in die tijd waren ze veel belangrijker dan een wrijfhout
ze wilden het liefst niks raken dus bleven ze duwen en af zetten
hier een variant op de huidige olieboer
nu moet je olie laden ,toen moest je verse paarden hebben
het scheelt allemaal niet zoveel
gr
leo
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Leo zouden ze wel wrijfhouten hebben gehad in die periode de aanloopplanken aan de voorkant zijn daar net zo geschikt voor denk ik . Overigens je schreef:
volgens zeggen is dit een foto van Belze schippers die in verband met hoog water stil liggen in 1910
Bedoel je dit hoogwater
De seine 1910
28 januarie Saint Denis
Als ik het goed begrijp Leo ben je in mijn jeugd nog afvarend boven Parijs bezig ik weet niet of je het nu kan redden met een extra kratje cola anders wordt het denk ik toch afbreken.
Gr, schier
volgens zeggen is dit een foto van Belze schippers die in verband met hoog water stil liggen in 1910
Bedoel je dit hoogwater
De seine 1910
28 januarie Saint Denis
Als ik het goed begrijp Leo ben je in mijn jeugd nog afvarend boven Parijs bezig ik weet niet of je het nu kan redden met een extra kratje cola anders wordt het denk ik toch afbreken.
Gr, schier
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
inderdaad in 1910 hoog water
dus jij denkt dat als ik afbreek dat ik hier wel onderdoor kan?
meneer is een kenner zie ik wel
jongen de Zouave staat bijna onder water en kan staande drinken , hoe kom je op het idee
je bent er al langer uit zeker?
ik ga als het niet hard zakt wel even over st Martin en dan via st Denis er uit
als ik tenminste nog door de tunnel in de stad kan
maar mij kan niks gebeuren ik lig net vast in Melun ,kijk maar
gr
leo
dus jij denkt dat als ik afbreek dat ik hier wel onderdoor kan?
meneer is een kenner zie ik wel
jongen de Zouave staat bijna onder water en kan staande drinken , hoe kom je op het idee
je bent er al langer uit zeker?
ik ga als het niet hard zakt wel even over st Martin en dan via st Denis er uit
als ik tenminste nog door de tunnel in de stad kan
maar mij kan niks gebeuren ik lig net vast in Melun ,kijk maar
gr
leo