Jan als je de foto bekijkt met de tekst hellend vlak lijkt het een koppelverband te zijn dan je ziet het ook aan de modellen (zelfs beter) een voorloper van een koppel verband plat tegen elkaar met koppeldraden
De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
- Bijlagen
-
- canal morris model - kopie.jpg (125.64 KiB) 2386 keer bekeken
-
- canal morris model . - kopie.jpg (96.04 KiB) 2386 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 04 jan 2019 17:16
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Die spits Fingal of caledonia,zou evt van mijn ouders kunnen zijn.
Die heette indertijt Timoré.
Die is enige jaren gelede verkocht aan Theo Moens en makelaar en toen verkocht aan een engelsman Mike Twell die er mee naar Engeland is getrokken en dan doorverkocht had naar Schotland.
Mijn ma heeft nog een tijd contact gehad met die Mike Twell,maar al enige jaren ontbreekt elk spoor.
Voor info mij liefst bellen op nr 0479669445
Lecour Sandra
Mijn ouders zijn Francois Lecour en Van Damme Adriana.
Ben aan deze info gekomen via mijn neef.
Want ik ben geen computerfreak.
Vriendelijke groeten Sandra Lecour
Kerkstraat 94
9971 Lembeke
Die heette indertijt Timoré.
Die is enige jaren gelede verkocht aan Theo Moens en makelaar en toen verkocht aan een engelsman Mike Twell die er mee naar Engeland is getrokken en dan doorverkocht had naar Schotland.
Mijn ma heeft nog een tijd contact gehad met die Mike Twell,maar al enige jaren ontbreekt elk spoor.
Voor info mij liefst bellen op nr 0479669445
Lecour Sandra
Mijn ouders zijn Francois Lecour en Van Damme Adriana.
Ben aan deze info gekomen via mijn neef.
Want ik ben geen computerfreak.
Vriendelijke groeten Sandra Lecour
Kerkstraat 94
9971 Lembeke
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Deze Fingal dus. Volgens het bedrijf zou hij vroeger Enayd geheten hebben.
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
De naam Enayd omdraaien en je leest Dyane,dat werd veel gedaan bij samen varende spitsen.
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
De "FINGAL OF CALDENONIA" is gebouwd in 1929 en inderdaad de ex-TIMORÉ.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Het mooie van deze kaart vind ik dat er een spits opstaat die volgens mij als sleepspits in de vaart is gekomen en later is omgebouwd naar motorspits.
Het sturen met de helmstok op het achterdek is vervangen door een stuurrad in een stuurhut.
En je ziet achter de stuurhut de openstaande kappen wat duidt op de machinekamer.
Je ziet voorop een ingang ik denk dat de woning nu voorop is en dat het achteronder machinekamer is geworden. Nu kan het ook zo zijn dat er altijd een woning voorop is geweest dat kan natuurlijk ook.
Ook nog goed zichtbaar is de plaats waar de mast heeft gestaan.
Ik vind het een mooi voorbeeld van de overgang van sleepspits naar motorspits. gr.schier
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Groet, K.T.
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Ja het is ook maar gissen aan de hand van een oude ansichtkaart het kan heel goed dat deze zo is gebouwd . Het korte stukje helmstok en de mastkoker daardoor was mijn gedachte een omgebouwde sleepspits.
Maar je ziet inderdaad in het begin van het bouwen van de motorspitsen niet veel verschillen . Ik denk dat er later toen er geen nieuwe sleepspitsen meer werden gebouwd ook iets aan tekeningen is veranderd. Hier liggen drie spitsen bij elkaar opzij en de binnenste zal een motorspits zijn de andere zijn sleepspitsen zo te zien maar op het eerste gezicht zijn er geen grote verschillen behalve dan een stuurhut en de woning.
gr. schier
Maar je ziet inderdaad in het begin van het bouwen van de motorspitsen niet veel verschillen . Ik denk dat er later toen er geen nieuwe sleepspitsen meer werden gebouwd ook iets aan tekeningen is veranderd. Hier liggen drie spitsen bij elkaar opzij en de binnenste zal een motorspits zijn de andere zijn sleepspitsen zo te zien maar op het eerste gezicht zijn er geen grote verschillen behalve dan een stuurhut en de woning.
gr. schier
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Ik wilde je niet bekritiseren Schier. Ik wilde alleen maar aangeven dat het bijna onmogelijk is om te kunnen zien of het schip is verbouwd tot motorspits of dat het schip meteen al een motorschip was. Veel van die oude sleepspitsen kregen er een z.g. Vliegende Bom in. Man, man, wat maakten die een herrie. Die schippers hadden het fluisteren verleerd. Als op de beurs een schipper nogal luid praatte, zei m'n vader: "Die heeft er zeker een vliegende bom in."
Groet, K.T.
Groet, K.T.
-
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Kan zo'n helmstok in deze vorm bij een motorspits gebouwd zijn? In verband met de uitsparing voor het contragewicht van de voormalige mast lijkt de interpretatie van Schier mij overtuigend.
De woning voorop hoeft echter niet nieuw te zijn. Ik heb een foto gevonden uit 1893 bij Conflans waar een sleepspits zo'n woning heeft.
Gr. Gernot
De woning voorop hoeft echter niet nieuw te zijn. Ik heb een foto gevonden uit 1893 bij Conflans waar een sleepspits zo'n woning heeft.
Gr. Gernot