De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Alles over binnenscheepvaart
bricoleur

De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door bricoleur »

Een bijdrage van een oudgediende over de ontwikkeling van de spitsen en voor foto`s vraag ik de medewerking van Harry,Tammo enof Kurt van hun respectabele fotoarchief, en Wim van Leeuwen als ik het fout heb! Om te beginnen met de houten walen met roef in de midden van beide kanten laadde men dan onder de roef dus weinig lading midscheeps op het vlak en ver naar achter en naar voren laadde men denk ik vrijwel gelijklastig, in Duinkerken heb ik wel eens twee luikjes helemaal achterop onder de helmstok gezien waar ook in geladen werd. en de eerste ijzeren sleepschepen werden ook met dit concept gebouwd en eventueel nog een herft of roef voor de paarden meestal tussen de middenroef en het voorschip. Ik probeer dit even te plaatsen als het lukt ga ik morgen verder mee.jan.
ouzovd

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door ouzovd »

Er heeft zelfs nog een motorspits "Leugenaer" rondgevaren met luikjes ergens achter de stuurhut.

Gr, Frans
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door Wrijfhout »

Nou als Jan dat zo vraagt zullen we ook maar 'aan boord' klimmen... :wink:

Afbeelding
Een echte houten Waal of zoals de Walen zeggen: une peniche Flamande...

Afbeelding
deze heeft z'n beste tijd al wel gehad.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Om het onderwerp hoog te houden nog maar een paar Walen om alvast te besturen voor Jan weer in aktie komt :wink:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Van hout naar staal, of is het hier nog ijzer? De Veneranda uit Steendorp hangt in St. Quentin achter het paard...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De tunnel van Liverdun met een houten Waal waarop heel details te zien zijn.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door KVM »

Wat op dit scheepje allemaal te doen is zou ik niet zo meteen weten. Maar er is hier inderdaad zowel een woning als een stalling te zien, zoals Jan beschreef.
Afbeelding
Groeten, Kurt
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door Schier Hameete »

Ik denk dat dit een heel mooi topic wordt als je met zulke mooie plaatjes begint en zeker voor de ( ex )spitsenvaarders is dit een prachtig ondewrwerp toch.
Ik heb een paar tekeningen met uitleg gevonden.
tek-1.jpg
tek-1.jpg (307.23 KiB) 5720 keer bekeken
tek-2.jpg
tek-2.jpg (205.75 KiB) 5720 keer bekeken
tek-3.jpg
tek-3.jpg (246.88 KiB) 5720 keer bekeken

Afbeelding
De plaat is niet zo duidelijk maar ik denk dat het hier in het aparte luik wordt geladen.

Afbeelding

Een houten spits in Parijs met denk ik ook zo'n luik in het achter dek.
Gr, schier
Afbeelding Afbeelding
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door Schier Hameete »

Nog een plaatje deze heeft de woning in het midden en dan verder naar voren de plaats voor de paarden.
middenroef.jpg
middenroef.jpg (428.13 KiB) 5741 keer bekeken
Gr ,schier
Afbeelding Afbeelding
bricoleur

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door bricoleur »

Er is heel goed gereageerd op roep op bijstand,echt geweldig deze foto`s, zonder het te willen ben ik op het forum met een pagina het was mijn bedoeling dit op spitsenvaart te publiceren als jullie denken dat het beter op spitsenvaart past vindt ik het goed en anders ga ik nog wat door en kijk ik wel hoe ver ik kom. Ik was dus begonnen met de houten walen en met de ijzeren sleepschepen is men op het oude concept doorgegaan en zo uitontwikkeld, zoals een kleine roef aan de den met een achteronder de roef in de midden was toen minder noodzakelijk als bij een houten vlak, dat men toch doorging met een roef in de midden had ook wel verband denk ik met gelijklastig laden met lichte lading en vasthouden aan de traditie denk ik zo. Aanvankelijk waren ook veel spitsen van 33 m.zoals in de Saar,Vosges en op de Doubs waar je kon zien dat de sluizen verlengd waren en eveneens zag je schepen die verlengd zijn toen de norm Freycynet ingevoerd is.Toen men begon motorschepen te bouwen zo rond 1920 schat ik, kwam er een zogenaamde salonroef achterop, de motor vaak een 2 cyl.gloeikop kwam voor de roef onder stuurhut en dan een loopdek tussen de stuurhut en de den waar meestal een kombuis of stookhut boven het ruim gebouwd werd, met in de midden een fornuis en soms hiernaast een toilet, hoe vaak dit laatste voorkwam weet ik niet maar mijn schoonvader met de Edgrie een motorscheepje van 25x5,05 m. en 115 ton is in Alkmaar gebouwd voor een Belgische eigenaar daar was de situatie met kombuis zo, er zijn een aantal van deze scheepjes gebouwd in 1931 voor Belgie, voor baksteen te varen op de Rupel en aansluitende vaarwegen. De eerste motorspitsen waren ongeveer 2,30 à 2,35 op de ijk, door het lange achterschip hadden ze een wat korter ruim en zo`n 360 kuub ruiminhoud en laadden deze schepen erg voorover wat met lichte lading en op de kanalen met beperkte diepgang lastig kon zijn.En dan had je de motorschepen van H.P.L.M.,Solvay en de Neptun, die hadden 1 cyl. gloeikop Bolinder of Blauwe Deutz achterin staan een stuurhutje achterop dan een stuk dek dan z,g,theehut en een roefje a/d den, maar ik hoop dat daar ook wel met foto`s op gereageerd wordt.
De "Veneranda"van Lantrebeq was dus zo gebouwd met salonroef ik dacht in Nederland gebouwd met een 2 cyl.Brons 70 p/k.Ook een 2 cyl. Blauwe Deutz van 70/77 p/k kwam je tegen en Kromhout gloeikop, Hollandia, ABC,Industrie Duvant 4 tact.Later vanaf 1935 ongeveer kwamen motorschepen met Kruiserhek, motor achterin geplaatst een flink achterdek een grote stuurhut boven de motor en dan een roef aan de den, resultaat een langer ruim er werd meestal onder de hele roef geladen de bedsteden of slaapkamertjes vooraan de roef, de bedden waren op een verhoging van de vloer van de roef dus om het laden onder de roef te vergemakkelijken een soort trap als het ware, deze schepen waren meestal ook wat dieper 2,40 op de ijk of iets meer, een langer ruim en laadden ook minder voorover en meestal een ruiminhoud van 400 kuub. Erg intressante schepen, favorieten van Harry en ook van mij.

Zelf hebben wij ook zo`n schip gehad van Baesrode in de oorlog op stapel gezet en te water januari 1946,nieuw 368 ton op 2,43.een ruim van 30 M. lang en een ruiminhoud van bijna 420 kubiek m.en 247 ton op 1,80 m. maar dat met een korrelje zout, nieuw gemeten met alles leeg kwam men aan die tonnen.Volgende keer de Sarmaspits.
Plaats reactie