De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Afloskapitein
Berichten: 725
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

De machinekamer.

Bericht door Afloskapitein » 21 mar 2005 23:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hallo Forummers,

Tot op heden is het mij niet bekend wat voor scheepsmotor er op de twee bovenstaande foto's staat afgebeeld. De foto's zijn gemaakt in de machinekamer van het tankscheepje op de derde foto.
Het was zo donker in de machinekamer dat ik op goed geluk de camera heb gericht naar de motor en pas na het ontwikkelen van de foto de motor pas goed kon zien.
Het scheepje lag in de haven naast de sloperij te 's-Gravendeel in september 1999.
Wie kan mij aan meer info helpen?

m.vr.gr. Ronald.


Jan van der Doe
Berichten: 7011
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe » 22 mar 2005 03:43

Afbeelding

De machinekamer van de "Rosalie"
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7011
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe » 22 mar 2005 03:45

Afbeelding

Nog een van de "Rosalie"
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7011
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe » 22 mar 2005 03:55

Afbeelding

116 jaar later.

De hoofdmotor/machinekamer van de "Stolt Variante"

foto van Mennojan Slemmer.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Afloskapitein
Berichten: 725
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Afloskapitein » 23 mar 2005 20:45

Afbeelding

Afbeelding

De machinekamer van de Nedlloyd 42. Het schip lag toen al bij Schram in Bolnes om gestript te worden alvorens het naar de sloop werd gebracht.
Op de foto's zie je gedeeltelijk de hoofdmotor.
Deutz 545 6 cilinder direct omkeerbaar.

m.vr.gr. Ronald.

Bertus

machinekamer

Bericht door Bertus » 23 mar 2005 21:13

Hallo Ronald,
Hoogstwaarschijnlijk is dat een zg. Blauwe Deutz.
Dit soort motoren werden vroeger veel gebruikt in de binnenvaart.
Ik zou je aan raden eens contact op te nemen met
Werfmuseum Kromhout
Hoogte Kadijk 147 1018 BJ te Amsterdam.
Tel: 020 - 6276777.
Daar hebben ze diverse oude motoren staan ook een blauwe Deutz.
Het e-mail adres wat ik heb gevonden is : opduwer.jumbo@wolmail.nl
Daar weten ze je zeker meer te vertellen.
Succes. Bertus

Afloskapitein
Berichten: 725
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Afloskapitein » 14 sep 2005 23:21

In het verleden heb ik een paar reisjes met het inmiddels gesloopte motortankschip Waal gemaakt. De waal vervoerde vloeibare zwavel en had twee centertanks. De lading werd verwarmd d.m.v. een stookketel, thermische olie en spiralen in de tanks.
De voortstuwing bestond uit twee acht cilinder tweetakt Bolnes dieselmotoren van 450 pk per stuk. Dus beide met oplading, want Bolnes had 50 pk per cilinder.
Het schip loste zijn lading m.b.v. twee deepwell pompen die werden aangedreven door een aggeregaat welke in de voor machinekamer stond. De voortstuwing van de pompen was met afstandbediening (radiografisch) te starten en te stoppen.
Ongeveer 12 uur voor aanvang laden werd het lege schip voor verwarmd om het grote temperatuurverschil op te vangen. De temperatuur van de lading (vloeibaar zwavel) was ca. 130 graden.
Hieronder een aantal foto's van de achter machinekamer.

Afbeelding

De stuurboord hoofdmotor.

Afbeelding

De bakboord koppeling en links de startlucht flessen.

Afbeelding

De bakboord hoofdmotor.

Afbeelding

De stuurboord koppeling en links de werkbank.

Afbeelding

De verwarmingsketel t.b.v. de lading.

Afbeelding

En als alle techniek het eventueel zou laten afweten, dan hield dit hulpsetje de accu's nog vol. Stond opgesteld onderaan de machinekamer trap (nog één trede zichtbaar in beeld) en tussen de twee Bolnes motoren.

Foto's gemaakt in mei 1998 tijdens het laden in Keulen Niehl becken 4. Dit laden gebeurde met tankwagens en duurde ca. twee dagen.

Ronald.

Afloskapitein
Berichten: 725
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Afloskapitein » 14 sep 2005 23:34

Nog steeds zoek ik het antwoord op mijn vraag van 21 maart (eerste bericht).
Wie o wie weet er meer van?

Ronald.

Hans
Berichten: 6642
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Bericht door Hans » 15 sep 2005 08:10

Gezien de enthousiaste reacties, heb je wel een mooi onderwerp aangesneden Ronald.

Groet,

Hans.

louis le poole

bolnes 8-cyl

Bericht door louis le poole » 15 sep 2005 22:02

betr. de bolnesmotoren 8 cyl op de foto zie ik geen blowers.
waren ze opgeladen ?
ik voer op de maarwijk met een 5 cyl bolnes 250 pk zonder oplading
de zandzuiger hoek van holland van van der hoeven had ook bolnes.
2 8 cyl van 400 pk en 1 6 cyl.

m vr gr
louis le poole



Plaats reactie