De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: De machinekamer.

Bericht door DPLA »

Kees Keijzer schreef:In de eind vijftiger jaren werden er in de binnenvaart ook Caterpillers geplaatst met een benzinestartmotor o.a beroemde 172 pk het type weet ik zo niet uit m'n hoofd.
Dat benzine motorretje was aangebouwd aan de motor, je moest hem met de hand staten, dan zette je die frictie in en door een soort sleepkoppeling nam hij de motor mee die na enkele minuten aan sloeg.
Ik denk dat hij op de nokkenas stond.
Maar misschien is er een techneut , Gert? , die het precies uit kan leggen.
Gr, Kees.

Bij de Caterpillar bulldozers en ook bij de Caterpillar scheepsdiesels (inderdaad 172 PK) in de jaren 50, 60 van de vorige eeuw, werden de motoren inderdaad gestart met een benzine hulpmotortje, die aan het grote motorblok was vast gebouwd.
Er ware 2 typen benzinemotortjes, één die je met een slinger moest starten, maar er was er ook één die je met een trektouwtje moest starten. De aandrijving werkte via een starterkrans op het vliegwiel, die je met een handle inschakelde, voor die tijd lichtte je eerst de nokkenas en liet je de hoofdmotor eerst (warm)draaien tot er voldoende oliedruk was en dan schakelde je de nokkenas weer in en startte de hoofdmotor, de handle van de startbenzinemotortje terugtrekken van de starterkrans, het benzinekraantje dicht draaien totdat het benzinemotortje vanzelf stilviel. Bij het starten van het benzinemotortje eerst de carburateur vol laten lopen, vandaar dat het benzinetankje meestal hoog buiten was opgehangen, omdat er geen benzinepompje op het benzinemotortje aanwezig was, alvorens je het benzinemotortje kon starten. Het was niet zo, dat je even snel de hoofdmotor kon opstarten, het zogenaamde warmdraaien (oliedruk opbouwen) duurde ongeveer 2 tot 3 minuten, dus dit had wel enige tijd nodig, dit kan je je nu niet meer voorstellen in de huidige maatschappij. Druk op de knop en lopen !

Het starten van deze Caterpillar dieselmotoren vereiste best wel enige handigheid om het bendix tandwiel van het benzinemotortje met de slipkoppeling goed in de starterkrans te laten lopen/glijden, dit ging soms helaas gepaard met veel gekraak als je het niet goed deed. Maar als je eenmaal goed door had hoe het moest doen , ging het starten van de hoofdmotor best goed.
Ik weet dat er schippers waren in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw bij een half uur tot en uur wachttijd, bijvoorbeeld bij een sluis, de hoofdmotor stationair lieten draaien, omdat de schippers het starten van de hoofdmotor te veel gedoe vonden.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
visje

Re: De machinekamer.

Bericht door visje »

het waren niet alleen de 172 pk
maar er waren ook van ik dacht 90 pk
deze stond in een dikke tjalk van geert kalkhuis ik dacht van 145 ton
ik was toen een ventje van een jaar of 13
ik mocht van geert met die tjalk aan de suiker fabriek in halfweg rond varen
ik mocht die motor ook wel starten ik durfde dat niet dus hoe het precies werkte dat ik het niet weet
gr marten
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: De machinekamer.

Bericht door DPLA »

visje schreef:het waren niet alleen de 172 pk
maar er waren ook van ik dacht 90 pk
deze stond in een dikke tjalk van geert kalkhuis ik dacht van 145 ton
ik was toen een ventje van een jaar of 13
ik mocht van geert met die tjalk aan de suiker fabriek in halfweg rond varen
ik mocht die motor ook wel starten ik durfde dat niet dus hoe het precies werkte dat ik het niet weet
gr marten

Hallo Marten,


In het topic waarop ik heb gereageerd, ging het over een Caterpillar scheepsmotor van 172 PK, maar er waren veel meer motoren met zo'n benzine hulpstartmotor. Van 66 PK tot 304 PK en alles water tussen zat, de tenminste bij mi bekend waren/zijn
Ongetwijfeld waren er nog zwaardere motoren, maar die zijn niet bij mij bekend.
De 172 PK Caterpillar scheepsmotor was wel de meest bekende scheepsmotor in jaren 60 van de vorige eeuw.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Kees Keijzer »

In deze sleepboot stond ook zo'n beroemde Caterpilllar van 172 pk met benzine startmotor, de eerste "Bastiaan" van J .P. van Nes uit Zwijndrecht een zwager van de Gebrs. De Boer van de sleepdienst Broedertrouw.
Die "Bastiaan trok in de bietencampagnes van de eind vijftig, begin zestiger jaren de sleepschepen van de Zeeuwse haven naar de fabriek in Stampersgat.
We hebben die boot er vaak zat voor gehad soms wel als derde schip , twee kempenaars gespreid achter de boot en wij met de "Haringvliet" als tweede lengte achter één van die kempenaars.
Die Cat trok als een lier Als we de boot alleen hadden liepen we als een haas.
Hier een plaatje van af het achterdek van de "Bastiaan" met twee kempenaars er achter op de Zeeuwse wijze in het Brabants Vaarwater, het rechtse schip in vermoedelijk de "Helena"van'mooie'Piet Meeuwsen uit Terneuzen;
Afbeelding
Hier een foto van de boot aan de Steenplaat in Rotterdam
Afbeelding
Hier het roemloos einde in Westdorpe;
Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De machinekamer.

Bericht door piet42 »

Het voordeel van het startsysteem van de cat motoren als je opzij van z,n buurman lag hoefde je nooit de wekker te zetten als hij er om 4.00 uur tussen uit wilde je werd vanzelf wel wakker van de herrie :mrgreen:
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Fluks »

Het valt mij op dat de boot maar 1 sleephaak heeft.
Groeten,Arie.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer.

Bericht door joop 1 »

1 sleephaak is vrij normaal voor dergelijke sleepboten/jes op alle boten( op 1 na dat was de spera was van orgine ook een bovenboot) waar ik op heb gevaren zat ook maar een haak als je 2 schepen had gingen ze beide in de zelfde haak of op de beting die was daar voor de grotere boten hadden er soms wel 2 gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Fluks »

In Dordt lagen altijd veel beneden-boten dijkwijls met 2 sleephaken.
Groeten,Arie.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Kees Keijzer »

De running mate van de "Bastiaan" in die bietentijd, de "Gerda" van Henk Broekmeulen uit Zevenbergen had volgens mij wel twee sleephaken.
Dat was een boot van Roelofs geweest , ik dacht de "Tollens" met in die tijd 150 pk VM Deutz halverwe de zestiger jaren Kwam er een Industrie in.
Hier een paar plaatjes van die boot;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een droeve bijkomstigheid ; een kleinzoon van Henk Broekmeulen is enkele maanden geleden verdronken op de Westerschelde bij Breskens.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Leoni
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 okt 2014 11:47

Re: De machinekamer.

Bericht door Leoni »

visje schreef:het waren niet alleen de 172 pk
maar er waren ook van ik dacht 90 pk
deze stond in een dikke tjalk van geert kalkhuis ik dacht van 145 ton
ik was toen een ventje van een jaar of 13
ik mocht van geert met die tjalk aan de suiker fabriek in halfweg rond varen
ik mocht die motor ook wel starten ik durfde dat niet dus hoe het precies werkte dat ik het niet weet
gr marten
Marten weet jij waar die tjalk (Hoop) van Kalkhuis is gebleven? hij liep hard met die 90 pk maar ze lieten hem dan ook wel fietsen.
gr.L
Plaats reactie