De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door Gert Schouwstra »

Klopt Joop, ze waren niet echt voor langzaamlopers, maar je kon er best grote vermogens mee starten.
Bijvoorbeeld de GM 6-71, een 450 pk Cummins of een Caterpillar 3406 van 450 pk.
Dan moest je eerst wel even flink aan de slinger draaien, maar het werkte wel.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

klipper schreef:nog een manier in noodgeval, een gloeikop motor aan hetdraaien krijgen met te weinig startlucht in de ketel. Een pen aan de zijkant uit het vliegwiel , daarna wat slagen van een lierdraad om het vliegwiel en trek vervolgens aan met gebruik van de motor ankerlier. Gr

Klipper, met een draad op de ankermotor klinkt me vreemd, wel heb ik een keer geassisteerd bij het trachten aan te slingeren van een 1 cylinder 30 pk Kromhout M2, gloeikop, ronduit moordenaars werk geen sinecure!
Het was echt precisie werk om op het juiste moment als de zuiger omhoog ging en de lucht comprimeerde om een injectie brandstof te geven, als dat op het juiste moment gebeurde dan kom je hem aan de gang krijgen, geen klus voor tengere mannetjes!

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
velasquez

Re: De machinekamer.

Bericht door velasquez »

Wat een ieder vrolijk vergeet is het vliegwiel want die zorgt ervoor, ook met luchtstart, dat de motor start.
Dat geeft dan ook de rede dat snellopers elektrisch gestart worden omdat er maar een verdomd klein vliegwiel aanzit, een grote zou snel van de motor losbreken door de middelpunt vliegende kracht.
Vader diverse malen een gloeikop aan zien lopen en zelfs 1 maal een 2 cilinder Industrie, had zijn lucht cilinders niet goed gesloten was in de morgen fijn alles kwijt en geen compressor op de hulpmotor.

gr.BB
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door bronsmotor »

Ad Langelaar
------------------
Van Brons tot Goud!

https://www.bronsmotor.com
https://www.samofa.info
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: De machinekamer.

Bericht door klipper »

wat betrefd motor starten, in de 50er jaren een versleten 2 cyl 40 pk HA /ES gloeikop zamen met vader handmatig op gang geslingerd . Vader aan het vliegwiel en zoontje van 12 aan de brandstof pomp. Vergeet niet dat veel schippers toen wat conditie aangaat , vergeleken konden worden met olympise worstelaars. Je leerde van hen snel het vak. Bij beginners fouten een waarschuwing , maar al snel een draai om de oren. Dat leerde snel!. Gr
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

bronsmotor schreef:aanduwen:
https://youtu.be/I7lz5u6a2sY
Ad ik had er wel eens over gehoord en inderdaad het filmpje bewijst het, ik wil er toch een kanttekening bij maken dat je een goed gemakkelijk startend karretje zoals deze BRONS voor moet hebben, een motor welke normaal al een lastige starter is dat word een ander verhaal, ik herinner me wel dat vroeger als we op het Haringvliet bij het Hoornse Hop achter anker lagen toen het Haringvliet nog niet afgesloten was dat over het hartje van de EB de schroef behoorlijk snel ging draaien, we hadden een mechanische Rijsdijk koppeling achter de Lister en als we die dan in zijn vooruit zette om de schroef stil te zetten dan ging de lister ook wel eens een rondje tornen.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: De machinekamer.

Bericht door teerkwast »

Dan heb je ook een berg geluk, als je zoiets hebt gekocht.
Afbeelding
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: De machinekamer.

Bericht door t.fluks »

omdat we veel buitenlands voeren, had mijn vader bij de 50/55 pk spoelpompen Deutz
een reserveluchtfles van de firma Hoek aan boord.Als de lucht eens op was, werd het gevaarte rechtop gezet, met een koperen leiding op de luchtfles aangesloten en open gedraaid, de leiding begon al gauw te bevriezen, maar onze luchtfles was zo weer op druk.Je kon die reservefles meerdere keren gebruiken, voordat daar ook niet genoeg druk meer inzat. Dan kwam er heel gauw een volle aan boord.
Tammo.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Fluks »

Wij konden met onze 380 pk MAN geen startlucht pompen.Deze motor startte niet zonder lontjes.Op een kwade dag was de luchtfles leeg en begaf de hulpmotor het,dus geen startlucht.Ik heb de hulpmotor half gedemonteerd en al draaiend aan de startslinger met de compressor in,de luchtfles zo ver gevuld,dat ik kon starten.Het was een paar uur hard draaien.Als ik zwaar getafeld droom ik er nog van.
Groeten,Arie.
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: De machinekamer.

Bericht door SchipperWillem »

In de 60er jaren had mijn oom een beurtmotor de Coenraad Gideon uit Maassluis waar een Deutz-Brons in stond.
Bij voldoende vermogen van een ander schip wat hem opzij genomen had, startte hij op de schroef!
Groet, Willem.
Plaats reactie