De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: De machinekamer.

Bericht door Kapitein Spok »

Gert, hele mooie verhalen.
Vroegah … was dit soort priegelwerk heel gebruikelijk. Eind 70 begin jaren 80 kon dat allemaal nog net, maar daarna werd het arbeidsloon zo hoog en het materiaal relatief voordelig dat dit echt niet meer lonend was.
Met de Orion hebben we in 1977 bij vd heuvel in Dordt de gebroken krukas van de 545 vervangen.
Voordat dat besluit genomen was is er ook heel wat heen en weer gepraat en gerekend.

Een belangrijke overweging was, dat de motor enkele jaren daarvoor overhaald was en op de zuigers was geen enkele slijtage en van de voeringen was er eentje die na opmeting niet meer als volledig nieuw bestempeld kon worden. de ander vijf vertoonden nog geen enkel slijtage. Uiteindelijk toch gekozen voor reparatie van de toen 29 jarige Deutz.
Het was een gok maar.... Het is nu 42 jaar geleden en volgens mij draait hij nog steeds. Dus, ook dat was een goede gok.

Wan laten we eerlijk zijn, geen kwaad woord over een CAT, (Bram leest tenslotte mee :lol: ) maar ik denk dat dan inmiddels de tweede CAT zo zoetjesaan, aan vervanging toe zou zijn.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Kapitein Spok schreef: 05 dec 2019 18:51Wan laten we eerlijk zijn, geen kwaad woord over een CAT, (Bram leest tenslotte mee :lol: ) maar ik denk dat dan inmiddels de tweede CAT zo zoetjesaan, aan vervanging toe zou zijn.
Ik denk dat de hedendaagse schipper voldoende zakenman is om ALLE factoren die op de onkosten rekening van zijn of haar bedrijf terecht komen in overweging te nemen. Ik krijg bijvoorbeeld de indruk dat de reparatie van een snelloper veel minder manuren vergt dan van een langzaamloper waarvoor je soms stad en land af moet bellen om aan onderdelen te komen. Je ziet dat misschien niet zo snel terug op de eindafrekening, maar misschien wel in het aantal dagen dat je tegen de wal gelegen hebt.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

pieter53 schreef: 08 dec 2019 10:42
Kapitein Spok schreef: 05 dec 2019 18:51Wan laten we eerlijk zijn, geen kwaad woord over een CAT, (Bram leest tenslotte mee :lol: ) maar ik denk dat dan inmiddels de tweede CAT zo zoetjesaan, aan vervanging toe zou zijn.
Ik denk dat de hedendaagse schipper voldoende zakenman is om ALLE factoren die op de onkosten rekening van zijn of haar bedrijf terecht komen in overweging te nemen. Ik krijg bijvoorbeeld de indruk dat de reparatie van een snelloper veel minder manuren vergt dan van een langzaamloper waarvoor je soms stad en land af moet bellen om aan onderdelen te komen. Je ziet dat misschien niet zo snel terug op de eindafrekening, maar misschien wel in het aantal dagen dat je tegen de wal gelegen hebt.
Het is een rekensom, zelf beleefd in 1980 bij Olthof Capelle a/d IJssel, mts Veldhoek, 360 pk 6 cylinder Appingedam Brons, totale revisie, op ondercarter na de motor er uit geweest dik drie weken aan de werf gelegen eer we weer konden varen, voorjaar 1981 mts Vierverlaten, 6 cylinder 375 pk Caterpillar, met afgeladen schip volle kracht de Botlek in draaien, klep afbreken, grote klap, Catje muisstil, einde verhaal, naar Geveke Papendrecht gesleept, lichtkap boven de schacht losgemaakt, Catje op de vier bevestigings punten en de koppeling los gemaakt, mobile kraan tilt Catje er uit, takelt uit de krat een nieuwe Caterpillar de machinekamer in , alles vast zetten en aansluiten, en twee dagen later waren we weer operationeel, reken maar uit, max drie dagen of drie weken verlet. neemt niet weg dat ik persoonlijk liever Brons muziek in de machinekamer hoor dan de herrie van zo een gele yanken timmerdoos/knikkerbak maar de portemonnee beslist, ook bij de VT
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Arie schreef: 08 dec 2019 11:05neemt niet weg dat ik persoonlijk liever Brons muziek in de machinekamer hoor dan de herrie van zo een gele yanken timmerdoos/knikkerbak maar de portemonnee beslist,
Mee eens (al zou ik me anders uitgedrukt hebben), maar dan neem je toch gewoon een paar 'oortjes' met Bronsmuziek :lol:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: De machinekamer.

Bericht door DPLA »

Wat is er mis een CATERPILLAR motor ??

De kosten/prijsverhouding van een Caterpillar kar ten opzichte van een langzaam lopende kar is : 4 op 1

4 Caterpillar motoren kopen en inbouwen tegen 1 langzaam lopende kar kopen en inbouwen.
Bovendien het voordeel : Als je de Caterpillar kar vervangt , heb je gelijk/direct weer de nieuwste techniek, die aan alle eisen des tijds voldoen.

Als een langzaam lopende kar zo voordelig was, had men nog steeds nog voor een langzaam lopende kar gekozen.
De prijs, het gewicht, de ruimte en het onderhoud is aan zienlijk ten opzichte van een Caterpillar kar.
En ja, een Caterpillar kar is nu eenmaal GEEL, al meer dan honderd jaar in productie, niet in de scheepvaart, maar wel in het grondverzet.
Dat kunnen we van andere merken niet zeggen en zeker niet van de langzaam lopende karren.
Volgens mij worden er nog alleen langzaam lopende karren gemaakt voor de zeevaart, alhoewel dit ook steeds minder wordt.

Dit moet ik even kwijt als CAT. man !

P.S.
Bram kan er heel goed mee omgaan hoor, hij gunt ieder zijn "eigen" merk en voorkeuren !
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Een schipper met een langzaamloper ruilde deze op een gegeven moment in voor een DAF.
Grote voordeel vond hij dat er geen kleedjes meer persé onder de vazen en bloempotten hoefden,
het grootste nadeel vond hij dat de motor en de machinekamer zo warm werden. :D
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: De machinekamer.

Bericht door Kapitein Spok »

Ik heb met mijn bijval voor het mooie werkverslag van Gert Schouwstra geen enkele bijbedoeling gehad. Maar toch lijk ik die indruk te hebben gewekt. Maar het zou niet in me opkomen om iemands keuze om een langzaamloper te vervangen voor een toerenmaker zou afkeuren.

Het verhaal van Gert riep bij mij herinneringen op, aan een lastige en hele spannende periode in mijn schippersbestaan.
en dat de moeilijke keuze die gemaakt moest worden uiteindelijk heel goed heeft uitgepakt is meer geluk dan wijsheid, maar ik ben daar wel blij om.

Tijden veranderen, en wij veranderen mee.

En hoe snel dat gaat besef je naarmate je ouder wordt steeds meer.
Het lijkt "gisteren" dat we in de zomer van 1976 met een gebroken krukas in Dort lagen.
Toen moest een schip als de Orion nog 1/3 van een etmaal stilliggen. Een jaar met meer dan 300 vaardagen was echt een topjaar.
Een schip van minder dan 25 jaar oud was een jong schip.

Nu vaart het gros van de schepen 24 uur per etmaal. En een 25 jaar oud schip tref je niet zelden bij Treffers.
En dat is ook begrijpelijk wanner je ziet wat het kost om in zo'n schip alle draaiende delen en de electrische/electronische installatie volledig te vervangen. Tel daarbij dat elk uur stilliggen puur verlies van inkomen is.
Dan kom je al heel snel tot de slotsom dat een nieuw casco uit China, hier vaarklaar laten maken, en dan met slechts één dag inkomensverlies van over huizen en de opbrengst van het oud ijzer bij Treffers, economisch interessanter is.
Maar dat is nu in 2019.

In de jaren zeventig was de verhouding tussen materiaalprijs en arbeidsloon echt nog totaal anders dan nu.
Een nieuwe 100 pk Daf kostte in 1959 ƒ11.500 dat is vergelijkbaar met € 36.330,- nu.
Een sleepkempenaar van 30 jaar oud verwisselde in dat jaar van eigenaar voor ƒ150.000,- dat is vergelijkbaar met € 473.000,- nu.

Dus is het logisch dat men nu andere keuze's maakt/ moet maken dan toen.
Dat besef ik heel goed.

Maar daarmee zijn de keuze's die men toen gemaakt heeft niet verkeerd.
Je moet ze alleen zien in het licht van die tijd en niet vergelijken met de omstandigheden van nu.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: De machinekamer.

Bericht door ichthus »

Je verhaal over de prijs van een nieuwe Daf in guldens teken is gewoon in euro teken gewijzigd,verder geen wijziging nu. gr Wim
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

DPLA schreef: 08 dec 2019 15:51 Wat is er mis een CATERPILLAR motor ??

De kosten/prijsverhouding van een Caterpillar kar ten opzichte van een langzaam lopende kar is : 4 op 1

4 Caterpillar motoren kopen en inbouwen tegen 1 langzaam lopende kar kopen en inbouwen.
Bovendien het voordeel : Als je de Caterpillar kar vervangt , heb je gelijk/direct weer de nieuwste techniek, die aan alle eisen des tijds voldoen.

Als een langzaam lopende kar zo voordelig was, had men nog steeds nog voor een langzaam lopende kar gekozen.
De prijs, het gewicht, de ruimte en het onderhoud is aan zienlijk ten opzichte van een Caterpillar kar.
En ja, een Caterpillar kar is nu eenmaal GEEL, al meer dan honderd jaar in productie, niet in de scheepvaart, maar wel in het grondverzet.
Dat kunnen we van andere merken niet zeggen en zeker niet van de langzaam lopende karren.
Volgens mij worden er nog alleen langzaam lopende karren gemaakt voor de zeevaart, alhoewel dit ook steeds minder wordt.

Dit moet ik even kwijt als CAT. man !

P.S.
Bram kan er heel goed mee omgaan hoor, hij gunt ieder zijn "eigen" merk en voorkeuren !

Beste DPLA.

Je schrijft wat is er mis met een Catterpillar?
Nou in principe niets, in de Vierverlaten stond een 375 pk 6 cylinder Cat, de Vierverlaten is een echt bol Duits scheepsmodel waar geen gang in te branden is.
De Cat stond op een eiland van H balken, welke op rubbers stond en een kruiskoppeling tussen de keerkoppeling en schroefas.
Veel al moesten we van Friedrichsfeld afgeladen te berg naar Lülsdorf om daar te lossen.
Een stukje van om en nabij 100 km.
Met volle bak en flink was op de kop deden we daar 24 uur over.
De Cat stond er op haar "knietjes "voor, ging alleen wat harder roken als ze t nog zwaarder kreeg, maar liet geen klap vallen, het hele eiland waar de Cat op stond stond flink te trillen , het verwonderd me nog dat het heel bleef en vaak heb ik in de machinekamer ingang staan kijken naar dat trillen en schuddende geweld, dat ze de trap niet opkwam verwonderd me nog .
Maar dan lossen in Lülsdorf, we hadden 650 ton geladen en konden slechts 65 ton per uur pompen, dus de Cat stond een 10 uur lang net iets sneller draaiende als stationair te "knikkeren", nou dat geluid is 10 uur lang geen feest en zeker niet als je de wacht over gaf en naar bed kon.
Nu weet je waar mijn bewoording/beschrijving op gebaseerd is, qua kracht leveren verder niets dan lof over die 'gele"knikkerbak!

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: De machinekamer.

Bericht door Tim76 »

Ik ben groot geworden met die 'knikkerbakken'. Eerst een D333 met turbo 193 pk, daarna een D343 met turbo 365 pk. Als die kar z'n 1800 toeren draaide als ik naar bed ging dan was ik zó vertrokken, maar o wee als we ergens gingen vastmaken of een sluis moesten doen, dan sliep ik de eerste uren niet... :lol:

Voor zover ik weet is er maar weinig stuk aan gegaan. Bij de 333 werden we geladen voor de stad Rotterdam geconfronteerd met een gebarsten kap van de oliefilter. Was meer een 'nog verder aandraaien want hij lekt nog steeds'-probleem dan een motorstoring, de spanning op het gietstuk werd fataal. Behalve een bende beneden verder geen schade: we zijn op de kopschroef het Boerengat binnen gesukkeld.
De 343 startte slecht en had zomer en winter startpiloot nodig. Zal wel een zuigerverenprobleem zijn geweest. Revisie is duur... Verder nieuwe thermostaten erin gezet, temperatuur bij stationair dook onder de 70 graden en het beest ging weer blauw roken. Die kar had het trouwens best zwaar: 365 pk voor 800 ton is niet overbemeten, en de vierbladsschroef van 1,55 meter doorsnee hielp daar ook niet echt bij. Van vooruit naar achteruit kon niet in 1 keer, dan viel 'ie stil...

Maar goed, dat zijn motoren uit de zeventiger jaren. Sindsdien is er heel veel veranderd en verbeterd. Al blijven de motoren die in verhouding heel groot zijn t.o.v. hun pk's (zo'n Deutz-Brons van 1 cilinder die 26 pk levert maar wel heel zwaar is en een eigen fundering heeft, en heel veel plek inneemt op de museumwerf :mrgreen: ) fascineren :D De zojuist aangeschafte SABB GG met 8 pk op 1500 toeren en 10 pk op 1800 toeren zijn een schaaltje kleiner maar niet minder leuk! En zo heeft elk zijn 'ding', het is maar net waar je mee bent groot geworden, waar je van bent gaan houden of wat je een naar gevoel geeft. Heel erg subjectief, maar daarom niet minder interessant!

Groeten van Tim
Plaats reactie