De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: De machinekamer.

Bericht door Jan Stolp »

Dat was Klaas Beekhoven,hij was monteur bij Machinefabriek Kramer,recht tegen over P.M. Duyvis .
Zo zitten we nog steeds aan de Zaan :D
Groeten
Jan (ex Zaan )
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

Jan Stolp schreef: 03 feb 2020 17:31 Dat was Klaas Beekhoven,hij was monteur bij Machinefabriek Kramer,recht tegen over P.M. Duyvis .
Zo zitten we nog steeds aan de Zaan :D
Groeten
Jan (ex Zaan )
Klopt helemaal, met een Beekhoven verstuiver werden de gloeikop motoren zuiniger en schoner, en mogelijk sterker, menige "ijsselman" welke een dergelijke verstuiver op zijn gloeikop liet plaatsen liet de motor dan een paar klappies meer maken, als je van volaan terug moest naar stationair dan moest je de verstuiver terug in start stand zetten, want anders werd de motor te koud en viel ze stil

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Even Han Mannaert van het Kromhout archief naar deze verstuiver gevraagd.
Ik kreeg de navolgende informatie.
Hij zit/zat o.a. op een Kromhoutgloeikop.
Je kon hem vanaf je stuurstand bedienen.

Zie de afbeeldingen/bijlagen.

https://www.youtube.com/watch?v=7JBLl8-sYmw
Aan het eind van dit filmpje zie je iemand er mee spelen.
Maar gelet op het hele filmpje moeten ze het wiel nog uitvinden.
....
Ook Kromhout had voor bepaalde overzetveren en reddingsboten, motoren met gloeispiralen.
Een (Kromhout) gloeikopmotor is een Middeldrukmotor. Type "M".
Nadat in 1928 Bosch met een brandstofpomp op de markt kwam die een veel hogere druk kon opbouwen, is Deutz begonnen met een z.g. Hoogdrukmotor.
Later bouwde Kromhout met de Bosch brandstofpomp de Middeldrukmotor om naar een Hoogdrukmotor, type "H".
De grootste wijziging was de cilinderkop en natuurlijk de brandstofpomp en inspuitsuk.
De eerste "H" motor had nog een z.g. voorkamer. Later werd het een directe inspuiting.
Deze "H" motor hoefde niet meer met een blaaslamp voorgegloeid worden maar kan met een lontje koud gestart worden.
Als de motor even stil gestaan had, maar nog wel warm was, was ook een lontje niet nodig om te starten.

Groet, Han
Kromhout met verstelbare verstuiver.JPG
Kromhout met verstelbare verstuiver.JPG (97.92 KiB) 1388 keer bekeken
Een Kromhout gloeikop met (hier aan de achterzijde van de helm) verstelbare verstuiver.

Standaard verstuiver Kromhou-forum.jpg
Standaard verstuiver Kromhou-forum.jpg (68.35 KiB) 1388 keer bekeken
De standaard kromhout verstuiver.


Verstelbare verstuive-frum.jpg
Verstelbare verstuive-frum.jpg (62.98 KiB) 1388 keer bekeken
De verstelbare verstuiver.



Van Beekhoven verstuiver nossels 002 Kopiëren.jpg
Van Beekhoven verstuiver nossels 002 Kopiëren.jpg (72 KiB) 1388 keer bekeken
Van Beekhoven verstuiver nossels 001 Kopiëren.jpg
Van Beekhoven verstuiver nossels 001 Kopiëren.jpg (104.19 KiB) 1388 keer bekeken
van Beekhoven inspuit nozzels.


Van Beekhoven verstuiver tekst-kopie.jpg
Van Beekhoven verstuiver tekst-kopie.jpg (217.94 KiB) 1388 keer bekeken
Toelichting. Schrijver onbekend!



Schetsen div. cil. koppen.jpg
Schetsen div. cil. koppen.jpg (341.71 KiB) 1388 keer bekeken
Diverse cilinderkoppen.





Na 1.59 tracht men de loop van de motor met de verstuiver instelling te wijzigen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: De machinekamer.

Bericht door DPLA »

Dit is even andere koek !

Een 1 cilinder Bolnes van 160 PK !!
Weliswaar geen gloeikop, maar toch..........

Dit is even wat anders dan een kromhout van 22 PK !

https://www.youtube.com/watch?v=M_7F5MXirm8
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De machinekamer.

Bericht door Roy »

Ik meen dat er ook maar eentje van gebouwd is Pieter.

m.v.g., Roy
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: De machinekamer.

Bericht door klipper »

Onderwerp, de verstelbare verstuiver. Er werd bij ons gebruik gemaakt van een 40 pk HA/ES gloeikop motor . Het was mijn taak op ongv 13 jarige leeftijd het versleten kreng in bedrijf te stellen. Als het wat lang duurde dan riep vader door de kap met luide stem KOMP ER NOG WAT VAN !!. Omdat de motor in niet zo een goede staat was hadden wij nogal eens last van verstopte nossels door roet enz. Dat was dan weer wat prutsen oa uitkoken en peurwerk. Die goeie ouwe tijd. Gr
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

pieter53 schreef: 04 feb 2020 18:10 Even Han Mannaert van het Kromhout archief naar deze verstuiver gevraagd.
Ik kreeg de navolgende informatie.
Hij zit/zat o.a. op een Kromhoutgloeikop.
Je kon hem vanaf je stuurstand bedienen.

Zie de afbeeldingen/bijlagen.

https://www.youtube.com/watch?v=7JBLl8-sYmw
Aan het eind van dit filmpje zie je iemand er mee spelen.
Maar gelet op het hele filmpje moeten ze het wiel nog uitvinden.
....
Ook Kromhout had voor bepaalde overzetveren en reddingsboten, motoren met gloeispiralen.
Een (Kromhout) gloeikopmotor is een Middeldrukmotor. Type "M".
Nadat in 1928 Bosch met een brandstofpomp op de markt kwam die een veel hogere druk kon opbouwen, is Deutz begonnen met een z.g. Hoogdrukmotor.
Later bouwde Kromhout met de Bosch brandstofpomp de Middeldrukmotor om naar een Hoogdrukmotor, type "H".
De grootste wijziging was de cilinderkop en natuurlijk de brandstofpomp en inspuitsuk.
De eerste "H" motor had nog een z.g. voorkamer. Later werd het een directe inspuiting.
Deze "H" motor hoefde niet meer met een blaaslamp voorgegloeid worden maar kan met een lontje koud gestart worden.
Als de motor even stil gestaan had, maar nog wel warm was, was ook een lontje niet nodig om te starten.

Groet, Han
Kromhout met verstelbare verstuiver.JPG
Een Kromhout gloeikop met (hier aan de achterzijde van de helm) verstelbare verstuiver.


Standaard verstuiver Kromhou-forum.jpg
De standaard kromhout verstuiver.



Verstelbare verstuive-frum.jpg
De verstelbare verstuiver.




Van Beekhoven verstuiver nossels 002 Kopiëren.jpg
Van Beekhoven verstuiver nossels 001 Kopiëren.jpg
van Beekhoven inspuit nozzels.



Van Beekhoven verstuiver tekst-kopie.jpg
Toelichting. Schrijver onbekend!




Schetsen div. cil. koppen.jpg
Diverse cilinderkoppen.





Na 1.59 tracht men de loop van de motor met de verstuiver instelling te wijzigen.
Leuk filmpje, maar het is heel goed te zien dat deze man van starten geen slag heeft, hij houd de startlucht handle veel te lang open en dan zie ik hem soms wel 8 maal brandstof injecteren, hij mag blij zijn dat de kop er niet afvliegt.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: De machinekamer.

Bericht door klipper »

Wat dat kromhoutje in bedrijf stellen betrefd , ik zie iets wat word verzuimd. Tijdens het warmstoken van het gloeideksel kompressie kraan open, na verloop van tijd kontroleren of het gloeideksel heet genoeg is .Dus niet te koud of te heet. Dus even een paar pompjes met de brandstofpomp ,dan even tornen ,als er dan uit de geopende kompressie kraan een grijs rookje komt ,dan kan het kromhoutje in bedrijf gesteld worden. Dan even een vraag, tot hoeveel cylinders werden die gloeikop motoren gemaakt?. Het lijkt mij een hele kunst om een gloeikopmotor met een x aantal cylinders in bedrijf te stellen. Dit vanwege het warmstoken wat volgens mijn idee niet altijd per cylinder gelijk zou kunnen zijn. Dit was TELEAC goedenavond!.
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: De machinekamer.

Bericht door Jan Stolp »

Volgens mij was wat Kromhout betreft de motor van de W.F.v.d. Wijck (veerdienst Staveren Enkhuizen)
de grootste .
Dat waren 2 direct omkeerbare 6 cylinder middeldruk motoren van 500 E.P.K.
Type 6 M 6.
Dat moeten "monster " geweest zijn..
Groeten
Jan
Bijlagen
kromhout180.jpg
kromhout180.jpg (117.73 KiB) 1059 keer bekeken
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

klipper schreef: 05 feb 2020 23:17 Wat dat kromhoutje in bedrijf stellen betrefd , ik zie iets wat word verzuimd. Tijdens het warmstoken van het gloeideksel kompressie kraan open, na verloop van tijd kontroleren of het gloeideksel heet genoeg is .Dus niet te koud of te heet. Dus even een paar pompjes met de brandstofpomp ,dan even tornen ,als er dan uit de geopende kompressie kraan een grijs rookje komt ,dan kan het kromhoutje in bedrijf gesteld worden. Dan even een vraag, tot hoeveel cylinders werden die gloeikop motoren gemaakt?. Het lijkt mij een hele kunst om een gloeikopmotor met een x aantal cylinders in bedrijf te stellen. Dit vanwege het warmstoken wat volgens mijn idee niet altijd per cylinder gelijk zou kunnen zijn. Dit was TELEAC goedenavond!.
Klipper wat jij schrijft was ik vergeten te schrijven, decompressie kraantje open, na verloop van tijd als test een injectie olie, als er heel flauwtjes wat rook uit kwam was ze nog te koud, als er vuur uit kwam was ze te warm, dus blaaslamp uit en even wat laten koelen, als je olie inspoot en er kwam met een klein gangetje een rookpluim uit dan was de temperatuur goed en kon je starten.
Er zijn gloeikopmotoren gebouwd met meer dan twee cylinders, kijk eens op de "machinekamer". Van Han Mannaert, die heeft mooie beschrijvingen van de types Kromhout motoren

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Plaats reactie