Die van de "van Wyck " was dus een 6 cil.
Groeten
Jan
De machinekamer.
Re: De machinekamer.
Later zijn die Kromhouten vervangen door wat sterkere Werkspoor motoren. De gegevens op de site van de logeerboot kloppen v.w.b. de originele motoren dus niet helemaal. Gr. Klaas.
https://www.delogeerboot.nl/de-erasmus/geschiedenis
https://www.delogeerboot.nl/de-erasmus/geschiedenis
Re: De machinekamer.
Hallo, ik zou graag de beschrijving van de motoren wat duidelijker willen zien. Wij hebben met een Kromhout 8cil van 650 pk en 750 omw bouwjaar 1962 gevaren.
Re: De machinekamer.
-
Waarschijnlijk een 8 F-240 met turbo.
Hier een hele hal met F-240
en hier een 8 cilinder zonder oplading.
Bron: Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Waarschijnlijk een 8 F-240 met turbo.
Hier een hele hal met F-240
en hier een 8 cilinder zonder oplading.
Bron: Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De machinekamer.
Hallo Pieter , geweldig dit zijn de 8 cil F zonder oplading ,dan zijn deze motoren echter geen 500 pk maar vijf honderd en veertig pk ,bij 750 tpm., onze Kromhout van type FD 240 met 2 uitlaten op de Holset blowers en 2 warmte wisselaars ,samen goed voor 110 pk extra ,dus dan gaat de compressie druk en de uitlaattemperatuur wel omhoog zelfs tot 400 graden waar 350 de norm is .Toen is er in 1962 sept gelijk een straalbuis aangebouwd .Ik kan er wel een boek over schrijven, toch heel veel dank voor de foto,s
Re: De machinekamer.
Ja, wat een "bakbeest" als je die op de foto ziet, maar het valt me op dat ipv de reguliere blaaslamp er een soort van "electrische" rail over de koppen loopt naar de plaats waar anders de "gloeieikel " zat.
Hij lijkt me ook ondoenlijk om 6 cylinders met een blaaslamp te verwarmen.
Over de Kromhout F serie, de eerste Veeningen en Vilsteren van de VT hadden zo een 8 pitter met oplading, ze waren voor zover ik weet 750 pk op 750 toeren en hadden twee uitlaten.
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Re: De machinekamer.
KromhoutFD 240 8 cilinder
- Bijlagen
-
- machinekamer 1.jpg (106.75 KiB) 761 keer bekeken
-
- machinekamer 2.jpg (126.77 KiB) 761 keer bekeken
Re: De machinekamer.
nog een: van de Kromhout turbocharger
- Bijlagen
-
- machinekamer 4.jpg (76.65 KiB) 754 keer bekeken
Re: De machinekamer.
geen gloeikoppen, kromhout- gardners in licentie ?!. volgens gebruikers wat minder dan Engelse Gardners ?. Gr
Re: De machinekamer.
Nog even dit, er waren ook autobussen met een Kromhout motor. Gr