De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: De machinekamer.

Bericht door Jan Stolp »

Die van de "van Wyck " was dus een 6 cil.
Groeten
Jan
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De machinekamer.

Bericht door k-k »

Later zijn die Kromhouten vervangen door wat sterkere Werkspoor motoren. De gegevens op de site van de logeerboot kloppen v.w.b. de originele motoren dus niet helemaal. Gr. Klaas.
https://www.delogeerboot.nl/de-erasmus/geschiedenis
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: De machinekamer.

Bericht door ichthus »

Hallo, ik zou graag de beschrijving van de motoren wat duidelijker willen zien. Wij hebben met een Kromhout 8cil van 650 pk en 750 omw bouwjaar 1962 gevaren.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

-

Waarschijnlijk een 8 F-240 met turbo.


kromhout montagehal 010003023395_archief_amsterdam2.jpg
kromhout montagehal 010003023395_archief_amsterdam2.jpg (262.18 KiB) 896 keer bekeken
Hier een hele hal met F-240

kromhout 8F240 500pk 750tpm febr1959 010003023390_archief_amsterdam2.jpg
kromhout 8F240 500pk 750tpm febr1959 010003023390_archief_amsterdam2.jpg (195.93 KiB) 896 keer bekeken
en hier een 8 cilinder zonder oplading.

Bron: Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: De machinekamer.

Bericht door ichthus »

Hallo Pieter , geweldig dit zijn de 8 cil F zonder oplading ,dan zijn deze motoren echter geen 500 pk maar vijf honderd en veertig pk ,bij 750 tpm., onze Kromhout van type FD 240 met 2 uitlaten op de Holset blowers en 2 warmte wisselaars ,samen goed voor 110 pk extra ,dus dan gaat de compressie druk en de uitlaattemperatuur wel omhoog zelfs tot 400 graden waar 350 de norm is .Toen is er in 1962 sept gelijk een straalbuis aangebouwd .Ik kan er wel een boek over schrijven, toch heel veel dank voor de foto,s
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

Jan Stolp schreef: 06 feb 2020 14:43 Die van de "van Wyck " was dus een 6 cil.
Groeten
Jan
Ja, wat een "bakbeest" als je die op de foto ziet, maar het valt me op dat ipv de reguliere blaaslamp er een soort van "electrische" rail over de koppen loopt naar de plaats waar anders de "gloeieikel " zat.
Hij lijkt me ook ondoenlijk om 6 cylinders met een blaaslamp te verwarmen.

Over de Kromhout F serie, de eerste Veeningen en Vilsteren van de VT hadden zo een 8 pitter met oplading, ze waren voor zover ik weet 750 pk op 750 toeren en hadden twee uitlaten.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: De machinekamer.

Bericht door ichthus »

machinekamer 3.jpg
machinekamer 3.jpg (150.61 KiB) 761 keer bekeken
KromhoutFD 240 8 cilinder
Bijlagen
machinekamer 1.jpg
machinekamer 1.jpg (106.75 KiB) 761 keer bekeken
machinekamer 2.jpg
machinekamer 2.jpg (126.77 KiB) 761 keer bekeken
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: De machinekamer.

Bericht door ichthus »

nog een: van de Kromhout turbocharger
Bijlagen
machinekamer 4.jpg
machinekamer 4.jpg (76.65 KiB) 754 keer bekeken
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: De machinekamer.

Bericht door klipper »

geen gloeikoppen, kromhout- gardners in licentie ?!. volgens gebruikers wat minder dan Engelse Gardners ?. Gr
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: De machinekamer.

Bericht door klipper »

Nog even dit, er waren ook autobussen met een Kromhout motor. Gr
Plaats reactie