De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
ossebaar.j
Berichten: 1445
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: De machinekamer.

Bericht door ossebaar.j »

nee alles met één vinger . Rotterdam komt ook .
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Arme vinger ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ossebaar.j
Berichten: 1445
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: De machinekamer.

Bericht door ossebaar.j »

Een blusboot van de Rotterdamse brandweer .
Hoewel Rotterdam ( de HAVENDIENST ) over een groot aantal blusboten beschikt , zullen wij in dit bestek van deze rubriek ons bepalen tot een beschrijving van het m.s. HAVENDIENST 1 .
Dit is een boot , die er op gebouwd is om diverse taken te kunnen verrichten . Want hoewel de brandweer met dit schip over een krachtig werktuig beschikt ten dienste van de brandbestrijding , is de normale taak van deze boot het houden van toezicht in de havens op het scheepvaartverkeer en wat nog meer tot de taak van de Havendienst behoort . Om ook in vorstperioden zijn dienst te kunnen vervullen , is de boot tevens als ijsbreker gebouwd . In verband daarmede is het schip extra sterk geconstrueerd en met een ijsbrekersteven uitgevoerd . De ballasttanks in voor - en achterschip kunnen bij het ijsbreken worden gebruikt om de ligging van het schip zo gunstig mogelijk te doen zijn .
Verder is het schip als sleepboot ingericht om zo nodig bij het verhalen van schepen dienst te kunnen doen . Om bij mist zijn weg te kunnen vinden is het schip uitgerust met een radarinstallatie ; voorts is een luidspreker- installatie aanwezig , als mede een zoeklicht . Het schip is verder voorzien van een centrale verwarmings-installatie met oliestookinrichting .
Het vaartuig heeft de volgende afmetingen ;
lengte over alles 22 m
lengte over de loodlijnen 20 m
breedte over de spanten 5 m
holte 2,70 m
diepgang 1,90 m
waterverplaatsing ca. 90 ton .
Het schip is door water - resp. oliedichte schotten in 7 compartimenten verdeeld en wel van vóór naar achter : voorpiek ( tevens trimtank ) ,verblijf , brandstofoliebunker , pompkamer , machinekamer , bergplaats , achtertrimtank en stuur-machinekamer .
Het vaartuig wordt voortbewogen door een 6-cilinder enkel werkende,niet omkeerbare Schelde-Sulzer 4-tact dieselmotor met een toerental dat variabel is tussen 430 en 500 omwentelingen per minuut .
De regeling van het toerental geschiedt vanuit de stuurhut . Het maximale continuvermogen aan de motorasis 240 pk . De motor drijft door middel van een frictiekoppeling en twee tussenassen een omkeerbare schroefinstallatie volgens het systeem SCHELDE , aan . De verstelling van de schroef geschiedt eveneens vanuit de stuurhut .
Voor de aandrijving van de hulpwerktuigen is in de motorkamer nog een tweede dieselmotor opgesteld en wel van het fabricaat Kromhout . Deze motor ontwikkelt een capaciteit van 60 pk bij 1500 omw/min . Door middel van een drijfas worden door deze motor de volgende hulpwerktuigen aangedreven ;
a een compressor voor het vullen van de luchtflessen der aanzetinrichting ;
b 2 generatoren van 1,5 kW elk bij 24 Volt spanning voor het leveren van elektrische energie . Een generator van 1,5 kW bij 110 volt gelijkstroom voor de radarinstallatie wordt via de schroefas aangedreven ;
c een oliedrukgenerator voor de hydraulische aandrijving van de ballast-lenspomp en van de hogedruk-nevelinstallatie .
Met betrekking tot de elektrische installatie kan nog het volgende worden opgemerkt . De spanning van het scheepsnet bedraagt 24 Volt . Er is een alkalische batterij aanwezig met een capaciteit van 200 amp.uren . Door een automatische balansregeling wordt de belasting gelijkelijk over de 3 generatoren verdeeld .Voorts is een aansluiting met de wal mogelijk , waarbij de netspanning van 220 volt op 24 Volt wordt getransformeerd . De voor de radio-telefonische zend -en ontvanginstallatie benodigde 110 Volt wisselspanning wordt verkregen door middel van een roterende omvormer van bijzondere uitvoering . Door middel van deze radio - telefonische verbinding kan de boot , op patroulle zijde , ogenblikkilijk naar een brand gedirigeerd worden . Ook de andere Havendiensten zijn met radio - telefonie uitgerust .
Behalve de eerder genoemde luidsprekerinstallatie , het zoeklicht , de normale scheeps- en navigatieverlichting enz . , is in een goede dekverlichting voorzien . Bovendien is het mogelijk enkele verplaatsbare "flood lights ", aan te sluiten , zodat op enige afstand , bijvoorbeeld in een scheepsruim voor verlichting kan worden gezorgd .
De radarinstallatie wordt gevoed door een afzonderlijke generator van 1,5 kW , die een netspanning levert van 110 Volt gelijkstroom .

DE BRANDBLUSINSTALLATIE .
Voor het blussen van brand is deze boot van de volgende apparatuur voorzien ;
a een lagedruk - brandpomp , welke bij 64 m opvoerhoogte 12.000 liter water per minuut levert ;
b een schuimvloeistoftank van 1000 liter inhoud , van waaruit schuimvloeistof geleverd kan worden aan 2 schuimkanonnen, elk met een capaciteit van 5000 liter schuim per minuut ;
c een Baghytra - hogedruk - nevelinstallatie .
De lagedruk-pomp van de fabricaat "Stork-Jaffa ", wordt door middel van een Lohmann en Stolterfoht-frictiekoppeling vanaf de voorzijde van de hoofdmotor aangedreven via een verlengde as , welke in 2 glijlagerblokken loopt en waarop een kettingschijf gemonteerd is , aangedreven door middel van een "Renold "- ketting ,die in een oliedichte kettingkast loopt . Een oliepompje , gedreven vanaf de primaire as , verzorgt de smering . Op de pompas is een flexibele koppeling aangebracht om het aanzetten soepel te doen verlopen .
De verhouding der kettingwielen is zodanig , dat de pomp bij 500 omwentelingen van de motor 1140 toeren maakt . De pomp heeft 2 waaiers welke tegengesteld gericht staan om de horizontale krachten zoveel mogelijk op te heffen . De biede zuigaansluitingen( 1 naar BB en 1 naar SB gericht ) en de persaansluiting der pomp bevinden zich aan de onderste pomphelft , waardoor het mogelijk is de bovenste pomphelft te lichten zonder de leidingen te demonteren . De opstelling van de pomp is zodanig , dat deze onder de waterlijn staat en dus niet zelfaanzuigend behoeft te zijn .
De diameter der zuig - en persleidingen bedraagt 350 mm . Zowel aan Sb en BB is het schip voorzien van een wierkast , waar de zuigleidingen op aansluiten . Ter plaatse van de wierkasten zijn in de scheepshuid zowel aan SB als aan BB ongeveer 1600 gaatjes van 10 mm geboord , welke tezamen een oppervlakte hebben van 2 x de doorlaat van de zuigleidingen . Deze leidingen kunnen door middel van een schuifafsluiter worden afgesloten , zodat men naar wens het water via de SB - of via de BB -wierkast kan aanzuigen . De persleiding splits zich onderdeks in twee delen ; één met een diameter van 200 mm naar het voorschip , en één met een diameter van 250 mm naar midscheeps .
Beide leidingen zijn in de motorkamer afzonderlijk afsluitbaar,. Op het voorschip staat een waterkanon opgesteld met een capaciteit van 4000 liter bij 64 m opvoerhoogte , welk kanon is aangesloten op een 150 mm leiding . Een aftakking van 125 mm voert naar een verdeelstuk aan dek , waarop vier 2,5 duims Storzaansluitingen en twee 4 duims Storzaansluitingen gemonteerd zijn . De leiding naar midscheeps geeft vóór de motorkameropbouw water aan een verdeelstuk , waarop 4x 4 duims Storzaansluitingen zijn aangebracht , terwijl een leiding van 150 mm als rondgaande leiding om de opbouw gelegd is en waarop 15 x 2,5 duims Storzaansluitingen zijn gemonteerd ( 8 aan SB en 7 aan BB ) .
Naar het achterschip toe heeft deze leiding een aftakking van 125 mm diameter naar een tweede waterkanon , dat op het middenschip geplaatst is en evenals het voorste een capaciteit van 4000 liter bij 64 meter opvoerhoogte heeft . De op de brandleiding aangebrachte 4 duims aansluitingen zijn bedoelt voor het eventueel snel onder water zetten van een ruim . ok kunnen zij goede diensten bewijzen als er water over grote afstanden vervoerd moet worden .
Zoals reeds gezegd , is in de pompkamer een tank van 1000 liter inhoud voor de berging van de schuimvloeistof aanwezig . De uitlaat hiervan is naar het dek doorgetrokken en daar voorzien van een afsluitermet 2 duim Storzkoppeling . Door middel van een daarop aan te sluiten 1,5 duim rubberslang kan de vloeistof afgetapt worden . Er is rekening mede gehouden , dat dit aftappen eventueel ook aan boord van het schip, waarop brand is , kan geschieden . De vloeistof wordt uit de tank gedrukt door middel van luchtdruk , welke ontnomen wordt aan de aanzetluchtcilinders van de motor .
Door middel van een reduceerventiel wordt de druk in de tank op 2 atm gebracht . Voor de schuimvorming zijn 2 tussenmengers en 2 schuimkanonnen , elk met een capaciteit van 500 liter schuim per minuut aanwezig .
Voor het blussen met hogedruk-nevel is een Baghytra-installatie in de pompkamer gemonteerd . De oliedruk-generator welke de Baghytra-nevelpomp bedient , kan tevens een roterende oliedrukmotor aandrijven , welke de beweegkracht levert voor de lensballastpomp .
De Baghytra - nevelinstallatie is afgesteld op 40 atm , en levert het water aan 2 HD - rubberslangen van 90 meter lengte , welke op 2 naast elkaar op het dek achter het stuurhuis aan de SB - zijde gemonteerde haspels gewonden zijn .
De nevelpistolen zijn eveneens van het fabricaat Baghytra .
Tot de brandweeruitrusting van de boot behoren de volgende slangen voorraden ;
4 duims slang , 10 lengten á 20 meter
5 lengten á 5 meter
3 duims slang , 30 lengten á 20 meter
2 duim slang , 20 lengten á 20 meter .
Het verdere materieel omvat 6 Alco- straalpijpen , 10 niet afsluitbare straalpijpen met mondstukken van 30 en 22 mm , 4 verdeelstukken en verder het benodigde kleine materieel als kromblpkken ( om de slang soepel over een scherpe rand te leggen ) , slangverbanden , slangophouders , koppelingsleutels enz .
Ook is er een draagbaar autogeen snij-apparaat aan boord .



Tot zover het leerboek ;De chauffeur- pompbediener ,1972 uitgever vermande .
PeterSchoeber
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jan 2016 21:08

Re: De machinekamer.

Bericht door PeterSchoeber »

Chapeau Sjaak voor al je typewerk.
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De machinekamer.

Bericht door kabo »

scannen0012.jpg
scannen0012.jpg (182.16 KiB) 1932 keer bekeken
Reclame voor een bekend type motor in 1939.
gr. Bas
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: De machinekamer.

Bericht door ton le poole »

Deutz 1939 50 pk per cyl?
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door Gert Schouwstra »

Inderdaad de Deutz VM / SVM / RVM 436, voorloper van de latere 536.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

deutz_folder_otto_motoren.jpg
deutz_folder_otto_motoren.jpg (192.24 KiB) 1390 keer bekeken
Nog maar eens Deutz.
De achtergrond moge bekend voorkomen....
en wie had ooit gedacht dat Deutz en Tuschinski in dezelfde straat zaten :-)

Bron. Inventaris van het Archief van de Gemeentepolitie Stadsarchief Amsterdam
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

deutz-lichtaggregaat 1924 Stadsarchief Asterdam.jpg
deutz-lichtaggregaat 1924 Stadsarchief Asterdam.jpg (130.1 KiB) 1211 keer bekeken

Ik heb mijn licht eens opgestoken bij de inventarissen van het Stadsarchief Amsterdam
en daar dit plaatje gevonden. Een Deutz Lichtaggregaat uit 1924 met een 1,6 PK Deutz petroleummotor
aldus Groeneveld en van der Pol.

Bron: https://archief.amsterdam/inventarissen ... ighlight/5
en eerdere scans....
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Ik ontving een vraag over een PIETERMAN iemand van jullie daarmee bekend?

De vraag was
Op onze sleepboot (de Havendienst 20) van het Maritiem Museum Rotterdam zit een keerkoppeling van het merk Reintjes.
Deze wordt bediend door een 1 handle bediening, Morse, via een vertragingstoestel wat door oude schippers een zogenaamde 'Pieterman' wordt genoemd. Deze vertraging zorgt ervoor dat niet meteen van vol vooruit naar vol achteruit kan worden geschakeld, er zit namelijk een vertraging van ca 6 seconden in.

Deze 'Pieterman' lekt constant een beetje olie en ook dat schijnt 'normaal' te zijn, het lijkt me echter niet echt normaal.
Is dit systeem bij u bekend en is er misschien nog een leverancier van bekend?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie