De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: De machinekamer.

Bericht door Berghout-2 »

Jazeker, ook viertakten kunnen een carterexplosie krijgen.
Dat gebeurt meestal door een gebrekkige smering op een of meer drijfstanglagers of krukaslagers. De lager kan dan metaal-op-metaal gaan lopen waarbij veel warmte ontstaat. Het witmetaal smelt op een gegeven moment, de krukas verkleurt blauw, het carter vult zich met dichte olierook, en zodra het eerste vonkje van het kapotte lager afvliegt knalt de zaak uit elkaar.
Dat is, zacht uitgedrukt, geen pretje!
Wim.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Fluks »

Tevens kan men ook gasolie in het carter krijgen door lekke brandstofleidingen,die binnendoor lopen.
Groeten,Arie.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ja, dat laatste heb ik meegemaakt met een 40 pk BMC in een jachtje. Het membraam van de opvoerpomp scheurde en er kwam gasolie in het carter. De carterdampleiding van deze motor was op de luchtinlaat gemonteerd. Toen de gasolie ging verdampen ging de motor op hol. De toerenteller sloeg vast bij 5000 toeren. De eigenaar had niet het besef om de schroef in het werk te houden. Het heeft maar een paar minuten gebeurd, maar het werd een complete revisie van lagers, zuigers en voeringen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

Gert Schouwstra schreef: 04 jun 2020 13:20 Ja, dat laatste heb ik meegemaakt met een 40 pk BMC in een jachtje. Het membraam van de opvoerpomp scheurde en er kwam gasolie in het carter. De carterdampleiding van deze motor was op de luchtinlaat gemonteerd. Toen de gasolie ging verdampen ging de motor op hol. De toerenteller sloeg vast bij 5000 toeren. De eigenaar had niet het besef om de schroef in het werk te houden. Het heeft maar een paar minuten gebeurd, maar het werd een complete revisie van lagers, zuigers en voeringen.
Een zelfde "grap" is gebeurd op de Maria van Hoogendoorn, de latere Annie van Struik uit Stad aan het Haringvliet.
In de Maria stond een mooie langzaamloper een 3 cilinder 150 pk Deutsche Werke, .
Deze motor is ook op hol geslagen tijdens de vaart en de zet schipper welke op de Maria vaarde was zo slim om de koppeling vrij te zetten.
Toen was het feest, de Deutsche Werke ging met grote klappen totaal aan bonken en op het achterschip van de Maria was niet veel nog heel.
Dat was einde Deutsche Werke .

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Kees Keijzer »

En toen kwam er een Cat in.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

Kees Keijzer schreef: 04 jun 2020 17:37 En toen kwam er een Cat in.
Groet, Kees.

Klopt Kees, een Amerikaanse gele timmerdoos van ik dacht 190 pk

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Kees Keijzer »

De beroemde 172 pk Cat.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: De machinekamer.

Bericht door ton le poole »

las in een handboek voor verbrandingsmotoren over het op hol slaan. benzinemotor makkelijker te stoppen. ontsteking stoppen of luchttoevoer afsluiten. dee ik weleens met mijn puch in de jaren '60. een vinger op de luchtinlaat. bij een diesel kan de motorman in paniek raken bij het op hol slaan. wat deed/doet men dan?
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: De machinekamer.

Bericht door Jinny B »

Luchtinlaat afsluiten, voor zover mogelijk
https://www.youtube.com/watch?v=vbiNndfNNKI.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: De machinekamer.

Bericht door Tim76 »

Kees Keijzer schreef: 04 jun 2020 18:24 De beroemde 172 pk Cat.
Groet, Kees.
172 pk is zonder turbo. De D333 met oplading is/was 193 pk, in het Kastje hadden wij er eentje staan ;)

Groeten van Tim
Plaats reactie