De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: De machinekamer.

Bericht door Berghout-2 »

Ik ken zo'n apparaat niet. Ik zou zeggen, vraag het eens bij Reikon Spijkenisse, de Reintjes-kenners bij uitstek.
Overigens hebben de oude Reintjes koppelingen vanzelf een ingebouwde inschakelvertraging, de tijd die het kost om de hydraulische plunjers vol te pompen tijdens het schakelen. Soms wel 6 tot 10 seconden (en die kunnen verdraaid lang duren!)
Wim.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Berghout-2 schreef: 17 mei 2020 14:02Overigens hebben de oude Reintjes koppelingen vanzelf een ingebouwde inschakelvertraging, de tijd die het kost om de hydraulische plunjers vol te pompen tijdens het schakelen.
Nu bij mijn Reintjes duurde het knap lang voordat de koppelingsplaten vrij kwamen en was de plunjer van de klemband verdomd snel. In ieder gaval moest ik echt wel twee tellen wachten voor ik van vooruit door kon naar achteruit anders kreeg je een flinke dreun in de keerkoppeling te horen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Wie weet welke dempingsvloeistof er in uitlaatgasthermometers gaat?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De machinekamer.

Bericht door k-k »

Pieter, Zit die dempingsvloeistof in de klok? Hieronder wat gegevens voor dempingsolie in een manometerklok. Gr. Klaas.
Dempingsvloeistof en vulling
De manometers, voorzien van een dempingsvloeistof, zullen volledig
hermetisch zijn. Men moet praktisch kleur- en geurloze, zogenaamde
"technische" witte oliën gebruiken met een viscositeit van 40 cSt tot 45 cSt bij
50° C, ongeveer 240 cSt bij 20° C en +/- 8 cSt bij 100° C en met een stolpunt
van minimum – 25° C (bijvoorbeeld Shell Ondina 33 en Fina Lyran C 350).
Nota 1 cSt = 1 mm2/sec.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

k-k schreef: 23 mei 2020 14:01 Pieter, Zit die dempingsvloeistof in de klok?
Ik weet het niet, Klaas.
Het kan best dat de vloeistof alleen in het wijzerhuis zit en niet in de stift waar de voeler in zit, het moet alleen het trillen van de wijzer dempen.
Ik heb zo een ding nooit open gemaakt.
Maar aangezien de voeler toch een paar honderd graden aan moet kunnen, verwacht ik daar eigenlijk geen olie in.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door Gert Schouwstra »

Minerale thermische olie wordt gebruikt tot 250 graden en synthetisch thermische olie tot 400 graden, dus olie is inderdaad geen goede optie.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
meestertje
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 sep 2018 23:35

Re: De machinekamer.

Bericht door meestertje »

Bij mijn weten wordt daar ook gewoon Glycerine voor gebruikt?
Als je via een rubberen dopje bovenop kan bijvullen(a la Bolnes) is de kans groot dat het Gly is. 8)
Anders wika.nl eens vragen.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Bedankt voor de informatie
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door Gert Schouwstra »

Meestertje, wat een goed idee. ik heb vroeger heel wat van die dingen gemonteerd en gedemonteerd, maar me nooit afgevraagd hoe ze precies werkten. We stuurden ze gewoon op voor kalibratie. Op de site van Wika staat de informatie HIER te lezen.
Er zijn dus drie typen meters:
- Droge bimetaal thermometers met een bereik van -70 tot +600 graden.
- Vloeistof thermometers met een bereik van -40 tot +400 graden.
- Gasdruk thermometers met een bereik van -200 tot +700 graden. Dit zijn de nauwkeurigste meters.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: De machinekamer.

Bericht door ton le poole »

bij nieuwbouw voor rederijen wie bepaalde het motormerk? de rederij of de werf?
de haas had bolnes, vt brons, nrm merendeel bolnes, Haniel MAN,
Plaats reactie