De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: De machinekamer.

Bericht door mastodont »

zo is het maar net
eerst maar eens zien dat het schip weer kan varen
gr
leo
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Wat betreft buitenboordmotoraandrijving hebben we hier een expert aan boord, niet waar Han?
Mogelijk dat hij wegens zomerse activiteiten even buitenbereik is,
maar hij heeft met 2 buitenboord-scheepjes het CvO weten te behalen.

http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/afbeeldingen/schepen/vrachtschepen_oud/steilsteven/hanvisser/495hondaPICT2975.jpg

Hier nog de oude aandrijving van de Dankbaarheid.
Inmiddels is het vermogen (en de benzinerekening) flink op geschroefd.


Dan eerst motoriseren en dan pas schroef, schroefas en glandsbussen controleren?
Of anders om?
Ik koos voor eerst de buitenkant en dan de binnenkant.
Het liep, omdat de werf zijn afspraken niet na kwam, wat anders dan allemaal gepland.
Zonder schroef en met een versleten as en achtergland ging ik het water weer in.
Bij Kleijer aan het Zeeburgerpad, Amsterdam, waar ik ook mijn Deutz uit '57 vandaan had,
heb ik, terwijl het schip gewoon in het water bleef liggen,
schroefas en achtergland vervangen en er een andere schroef aangehangen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Afbeelding

12 cilinder V Deutz SVB 12 M 628.

Description
Deutsch: 6-Zylinder-V-Schiffs-Dieselmotor der Deutz-Baureihe 628, 1200 PS (Originalangabe: 12 Zylinder)
Date 1992
Source Own work
Author Frila
CC-BY-SA

Bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Deutz_12_V.jpg

Wie weet meer over de 628 serie?
Want op deze pagina staan weer andere vermogensgegevens.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: De machinekamer.

Bericht door ichthus »

Hallo allen, ik weet niet veel, maar ik weet wel dat dit een door ontwikkeling is van de Deutz sam 428 bij 600 toeren 150 pk reeds in 1955 in onze nieuwe spits'' Was in Keulen bekend als ;der Kolbenfresser; details zal ik U besparen. gr Wim
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

ichthus schreef: 15 dec 2018 11:58Was in Keulen bekend als ;der Kolbenfresser; details zal ik U besparen. gr Wim
Ach, waarom? Verhalen zijn altijd welkom.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: De machinekamer.

Bericht door ichthus »

Hallo Pieter,allereerst het vermogen van 1200 pk (1200 ps)en de getoonde foto ,2450 Kw ,dat is omgerekend ;3320 PK,dus 550 pk per cilider bij een slag van 28 cm,dan zet ik eerst een helm op bij max toerental,want dat wordt nergens verteld dus de KW klopt niet, als ik het fout heb dan hoor ik dat graag gr Wim
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Ik denk dat het kan.
Maar ik heb weinig vertrouwen in de technische kennis van de fotograaf.
Volgens mij denkt hij dat het een 6 cilinder 1200 pk is.
De 12 cilinder zou dan op 2400 pk komen en dat zou kunnen,
want een 12 cilinder 528 met oplading en laadluchtkoeling haalt volgens mijn opgaves 2350 PK.

Een 628 zal wel meer vermogen hebben maar of het bij 3300 pk uit kan komen?
Men beweert van wel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Elbe-clas ... hment_ship
https://www.naval-technology.com/projects/elbe-class/
https://forum.worldofwarships.eu/topic/ ... class-404/
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: De machinekamer.

Bericht door DPLA »

Hallo Pieter,

Er waren 2 uitvoeringen/typen van de DEUTZ 628

1.
DEUTZ 12M628 ( 12 cilinders V 12)
1870 KW
2545 PK
720 toeren

2.
DEUTZ SBV 6M 628 (6 cilinders in lijn)
735 KW
1000 PK
KW: 735
1000 toeren


Doordat er 2 verschillende typen waren van de DEUTZ 628 zijn/waren, is waarschijnlijk de verwarring ontstaan in het aantal cilinders en het aantal KW/PK
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

De verhalen spreken je tegen, helaas.
Main Engine(s) is two 3058 Horse Power or 2250 kW Deutz-Mwm. The Model type is SBV 12M 628 diesel.
Overall output: 6116 HP /4500 KW.
Bron: https://www.charterworld.com/index.html ... r=ona-2077
Ook de drie eerdere links spreken van ca 2450 kW of ruim 3000 pk (per motor)

en ik vond nog een PDF met 628 Generatorsets. LINK

Daaruit dit overzicht.

deutz mwm 628.jpg
deutz mwm 628.jpg (123.06 KiB) 1093 keer bekeken
De 12 levert dus 2460 kW bij 900 tpm bij continu bedrijf
Bedankt dat jullie me aangezet hebben dit op te sporen.
Het is een welkome aanvulling op wat ik reeds had.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: De machinekamer.

Bericht door DPLA »

Hallo Pieter,


Excuses voor de foutieve informatie !

Ik had de gegevens opgehaald bij Wikipedia
Dus is Wikipedia ook niet betrouwbaar, op dit gebied.

Volgens Wikipedia werden deze motoren ook gebruikt in Diesel Elektrische locomotieven.

Ik zal het verwijderen, want aan foutieve informatie daar hebben wij niets aan.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Plaats reactie