De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: De machinekamer.

Bericht door ichthus »

Al in 1955 liet mijn vader met de inbouw van de nieuwe Deutz sam 428 150 pk een buitenboord koelwater temperatuur regelaar in de stuurhut plaatsen,dan kon je zelf de gewenste 60 graden instellen.Het aparaat ,een product van Boll & Kirch in Keulen, de fabriek bestaat nog ,er werken nu 600 mensen gr Wim
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: De machinekamer.

Bericht door DPLA »

Arie schreef: 09 dec 2019 12:37
DPLA schreef: 08 dec 2019 15:51 Wat is er mis een CATERPILLAR motor ??

De kosten/prijsverhouding van een Caterpillar kar ten opzichte van een langzaam lopende kar is : 4 op 1

4 Caterpillar motoren kopen en inbouwen tegen 1 langzaam lopende kar kopen en inbouwen.
Bovendien het voordeel : Als je de Caterpillar kar vervangt , heb je gelijk/direct weer de nieuwste techniek, die aan alle eisen des tijds voldoen.

Als een langzaam lopende kar zo voordelig was, had men nog steeds nog voor een langzaam lopende kar gekozen.
De prijs, het gewicht, de ruimte en het onderhoud is aan zienlijk ten opzichte van een Caterpillar kar.
En ja, een Caterpillar kar is nu eenmaal GEEL, al meer dan honderd jaar in productie, niet in de scheepvaart, maar wel in het grondverzet.
Dat kunnen we van andere merken niet zeggen en zeker niet van de langzaam lopende karren.
Volgens mij worden er nog alleen langzaam lopende karren gemaakt voor de zeevaart, alhoewel dit ook steeds minder wordt.

Dit moet ik even kwijt als CAT. man !

P.S.
Bram kan er heel goed mee omgaan hoor, hij gunt ieder zijn "eigen" merk en voorkeuren !

Beste DPLA.

Je schrijft wat is er mis met een Catterpillar?
Nou in principe niets, in de Vierverlaten stond een 375 pk 6 cylinder Cat, de Vierverlaten is een echt bol Duits scheepsmodel waar geen gang in te branden is.
De Cat stond op een eiland van H balken, welke op rubbers stond en een kruiskoppeling tussen de keerkoppeling en schroefas.
Veel al moesten we van Friedrichsfeld afgeladen te berg naar Lülsdorf om daar te lossen.
Een stukje van om en nabij 100 km.
Met volle bak en flink was op de kop deden we daar 24 uur over.
De Cat stond er op haar "knietjes "voor, ging alleen wat harder roken als ze t nog zwaarder kreeg, maar liet geen klap vallen, het hele eiland waar de Cat op stond stond flink te trillen , het verwonderd me nog dat het heel bleef en vaak heb ik in de machinekamer ingang staan kijken naar dat trillen en schuddende geweld, dat ze de trap niet opkwam verwonderd me nog .
Maar dan lossen in Lülsdorf, we hadden 650 ton geladen en konden slechts 65 ton per uur pompen, dus de Cat stond een 10 uur lang net iets sneller draaiende als stationair te "knikkeren", nou dat geluid is 10 uur lang geen feest en zeker niet als je de wacht over gaf en naar bed kon.
Nu weet je waar mijn bewoording/beschrijving op gebaseerd is, qua kracht leveren verder niets dan lof over die 'gele"knikkerbak!

Gr. Arie
Tja, het is wel belangrijk dat er een goede fundatie onder een motor zit, of het nu een toerenmaker is of een langzaam lopende kar.
Een goede fundatie is de basis om het geheel rustig en zo veel mogelijk trillingsvrij te laten draaien.
Ik heb in de jaren 60 en 70 diverse Caterpillar motoren ingebouwd.
De eerste was een Caterpillar van 172 PK in een (sleep)Kempenaar. (1963)
Deze CAT had een benzine hulpmotor als startmotor
Het was een bepaalde handigheid om de benzine hulpmotor op te starten met een trektouwtje en dan in het werk zetten om de hoofdmotor te laten draaien, totdat er voldoende oliedruk was, even de hoofdmotor lekker los draaien. Deze Caterpillar motoren waren onverwoestbaar.
Het enigste nadeel was de hinderlijke harde turbofluit, echt irritant.

Diverse proefvaarten meegemaakt van meerdere dagen.
Ik ben menig (vakantie)reisjes met schippers mee geweest en altijd goed geslapen in het achteronder, of in een slaapkamer in de roef geen enkel probleem.
Ook reisjes meegemaakt met langzaam een lopende kar aan boord, dit gestamp vond ik niet echt prettig, maar ik kon ook gewoon slapen.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
kartner
Berichten: 148
Lid geworden op: 02 nov 2010 10:39

Re: De machinekamer.

Bericht door kartner »

Nou, ik heb ooit de verkeerde keus gemaakt. Bij mijn Deutz 545. 500 pk waren de lagers eruit gelopen, en er werd besloten een Cat 3412 DI-TA in te bouwen 600 pk. In een Dortmunder. hij heeft zeggen en schrijven 9000 vollast uren gedraaid tot de eerste volledige revisie. Daarna elke 2 jaar, koppen revisie, dan BB 2 jaar later SB. Totaal vervuild. De ene monteur zei, je zit te veel op de kanalen, daar vervuilt hij, de ander zei, je zit te veel naar boven, hij krijgt te veel op zijn donder. Bij 1800 toeren 380 graden, dus viel wel mee. Tot een keer boven Keulen, was het helemaal over, terug naar Keulen (Deutz) en daar heeft Geveke de motor compleet gereviseerd, krukas was ook beschadigd. En toen dacht ik, die revisie van die 545er had minder gekost als dit. En met mij waren er veel die problemen hadden met dit type.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: De machinekamer.

Bericht door maarpol »

Wat voor een motoren kunnen dit zijn in een passageers boot/veer in Bangladesh , zijn in ieder geval bejaarde langzaam loopers .. Kijk bij 2,5 minuut

https://www.youtube.com/watch?v=kkKAIzouLpw
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

maarpol schreef: 11 dec 2019 13:12 Wat voor een motoren kunnen dit zijn in een passageers boot/veer in Bangladesh , zijn in ieder geval bejaarde langzaam loopers .. Kijk bij 2,5 minuut

https://www.youtube.com/watch?v=kkKAIzouLpw
Wel echte oude werkpaarden.
Ik doe maar een gok, MAK?

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

man.jpg
man.jpg (23.9 KiB) 1001 keer bekeken
MAN (op zijn kop) ?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: De machinekamer.

Bericht door Janna »

Daihatsu
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: De machinekamer.

Bericht door maarpol »

Janna schreef: 11 dec 2019 16:28Daihatsu
Kan zijn want dat zag ik ook ergens op een bordje maar kan ook die blauwe hulpmotor zijn .

Hier nog een filmpje 3 maanden geleeden in dezelfde maschinekamer


https://www.youtube.com/watch?v=NWnhaLkSoqM
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: De machinekamer.

Bericht door Robert Delhaye »

Twee ouwe SKL 6 cilinders van het type NVD48-AU (met turbo). Ieder 1000 pk bij 428 omw./ minuut.
Het paneeltje met de klokken is niet meer origineel, dat kun je aan de toerenteller zijn, die gaat tot wel 1000 toeren, een originele SKL toerenteller gaat tot 500 toeren, en het rood begint bij 450 toeren.
De machines aan boord van de "Kuakata 2" draaien rustig op het gemakje 350 klapjes per minuut, en daarbij levert iedere machine 818 pk.

Het schip staat op Facebook, maar ik zit niet op Facebook, dus kan er niet op kijken.

De blauwe motor zal wel een Daihatsu zijn.
Overigens hebben ze het wel mooi voor elkaar met de uitlaatgassen en de schoorsteen. Je zou verwachten dat er veel moderner spul in de machinekamer staat.
SKL heeft geudrende de DDR dagen vele tienduizenden motoren naar Azië geëxporteerd.

met vriendelijke groet,
Robert
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »


Niet toevallig een ander type. Ik zie geen kleppendeksels.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie