De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: HA-ES motoren

Bericht door Gert Schouwstra »

Deze motor stond in januari nog op Marktplaats te koop. Het is een Ha-Es type 2MO gloeikop van 60 pk en gemaakt in 1924. Motornummer is 137 en veel meer zullen er niet gemaakt zijn. De meeste motoren van deze fabriek zijn volgens mij gemaakt tussen 1900 en 1915.

De Meppeler Machinefabriek Ha-Es heeft vanaf eind 1940 nog wel veel motoren omgebouwd naar gasmotor en voorzien van een gasgenerator. De werking van deze Ha-Es generator wordt beschreven op blz 228-233 in het boek: Oliemotoren voor de binnenscheepvaart - uitgave 1943 - uitgeverij Born.

In 1960 zat Ha-Es nog in Meppel aan de Kanaalstraat. Ze maakten toen scheepsluiken. De Meppeler Machinefabriek is verkocht en de naam is in Maastricht terecht gekomen bij een gereedschapsmakerij. Ik geloof dat ze sinds kort niet meer bestaan.

Gert
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: HA-ES motoren

Bericht door Gert Schouwstra »

Bronsmotor schreef: "Ik kwam bij toeval in aanraking met een oude gloeikopmotor die was gemaakt door HA-ES in Meppel.
Ook een oud nederlandse motorenfabriek."
Ik heb nog even verder gezocht maar verder niet veel meer gevonden. In mijn boekje staat dat de Meppeler motorenfabriek tegen het einde van 1940 is begonnen met het ombouwen van motoren en vervaardigen van zuiggasgeneratoren, dat alles onder de naam HA-ES. En dan volgen zeker vijf bladzijden met de technische beschrijving.

Toen bedacht ik dat ik jouw 60 pk HA-Es motor met nummer 137 al eerder gezien had. Hij is gemaakt in 1924 en stond een tijdje geleden in Midden-Beemster te koop. Hier zijn wat foto's, gemaakt door de toenmalige eigenaar, de heer Peek.

Gert

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Mooie filmpjes! Jammer van de matige geluids-kwaliteit, maar zeker de moeite waard! Prachtkarren, die Deutzjes! Als ik me niet vergis is deze 500 pk, een 545 zonder oplading/aftercooler. :D
Jan Walpot
Berichten: 680
Lid geworden op: 04 dec 2006 18:35
Locatie: Giessenburg

Machinegeluidjes

Bericht door Jan Walpot »

Hartelijk bedankt Jolly Sailor voor het plaatsen van de beelden en geluiden van de 6 cil Deutz. Het is puur genieten er naar te kijken en luisteren.
Groeten, Jan.
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

3 karren met een verhaal

Bericht door bronsmotor »

Zoals ik al vaker heb geschreven zijn we bezig om een collectie dieselmotoren voor publiek toegankelijk te maken.
Komende week komt er weer een Kar met een verhaal binnen.
De kenners weten vast wel wat het is.
Afbeelding

Hij komt te staan naast 2 soortgenoten (concurenten) die ook van nederlands fabricaat zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de kenners moet dit een makkie zijn om mij te vertellen wat voor motoren dit zijn.

Zelfde tijdvak, toepassing en vermogens.
Binnenkort kan men ze al draaiende bewonderen en vergelijken.

Tevens niet vergeten! Weet u nog interesante motoren voor ons te staan?????.....stuur even een mailtje.
Kees Knillis

Bericht door Kees Knillis »

1 een Bolnes
2 een brons?
3 een Industrie
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

niet moeilijk toch?

Bericht door bronsmotor »

Dat klopt precies Kees.

Het was eigelijk een makkelijke opgave want op de 3 foto's staat zelfs het logo van Bolnes, Brons en Industrie in beeld.
De Bolnes is een 5L
De Brons een 6GB maar er is ook een 5GB en die komt naast de Bolnes te staan.
De Industrie is een 5D6

Het is juist zo leuk dat we deze motoren dan zo mooi kunnen vergelijken.
Onderzoeken hoe de diverse fabricanten de motoren maakten en of ze toch stieken elkaar in de gaten hielden.

En vooral.......luisteren naar het geluid als de hal open gaat voor publiek.
Limburgia

Bericht door Limburgia »

1 is zeker een bolnes!

als ik het goed heb met een kruishoofd!
bouk

Bericht door bouk »

mooi hoor, maar mis wel het geluid.
grt,bouk.
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Fantastisch, hè, die oude Nederlandse karren!
De Bolnesjes ken ik natuurlijk van de KOF-schepen.
Ik heb ook jaren met een Brons 6GB gewerkt, super karren!
Met Industrie heb ik minder ervaring. De enige die ik van dichtbij heb mee gemaakt, stond in een spits, een 3 cilinder 80, (TACHTIG!!) pk! En het ding liep er galedn nog 11 km/u mee!

Nog een stukje Hollands Glorie is natuurlijk Stork, waar ik ook enige tijd mee gevaren heb. Een 188 pk sterke 4 cilinder, in de cement-tanker Passeerdersgracht. Dit scheepje is helaas verkocht, en vaart nu in België en Frankrijk rond onder de naam L'Escaut. Maar het Storkje draait nog steeds! Ook een mooi geluid!
Plaats reactie