[quote="pieter53"]Ik heb wel geregeld vliegwielen met een dergelijk grote vertanding op foto's gezien,
maar waarom ziet men dan de bijbehorende torninrichting toch zo weinig?
De torn voorziening is vaak alleen nodig bij reparatie en onderhoud en is bij div motoren demontabel ook had je soms een
tornijzer dat er uitzag als een soort koevoet onderaan (helaas geen foto van) waarmee je kon tornen op de tanden/nokken van het vliegwiel
De machinekamer.
Re: De machinekamer.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De machinekamer.
Klopt allemaal,
Er zijn verschillende torninrichtingen verkrijgbaar, net als dat er verschillende startsystemen voor dezelfde motortypen zijn.
Er bestaan ook elektrische torninrichtingen.
Tot aan de jaren 60 werd bij lucht startende motoren eigenlijk altijd aangeraden om de motor na een nacht stilstaan, eerst tweemaal (bij 4T) rond te tornen met geopende compressiekranen. Dit omdat er nog wel eens een koppakking wilde lekken en als er water op een zuiger staat, terwijl de andere cilinders dan aanslaan, dan draai je je motor kapot. Zo is de gewoonte van het rondtornen ontstaan. Bij moderne motoren zijn er meer beveiligingen. Een nieuw type MAK of ABC hoef je niet meer te tornen voor het starten.
Over startsystemen, ik ken de volgende methoden:
- handstart met kleplichter. Dat kan met de slinger op de krukas of op de nokkenas (vertraging 1:2)
- elektrische startmotor op het vliegwiel.
- luchtstartmotor op het vliegwiel.
- hydraulische startmotor op het vliegwiel. (soms met handpomp en drukvat)
- Luchtstartinrichting op 1 of 2 cilinders (bij niet omkeerbare motoren)
- Volledige luchtstartinrichting op de cilinders (direct omkeerbare motoren)
- Veerstarters, bijv Startwell. Deze worden met de hand opgewonden.
Er zijn verschillende torninrichtingen verkrijgbaar, net als dat er verschillende startsystemen voor dezelfde motortypen zijn.
Er bestaan ook elektrische torninrichtingen.
Tot aan de jaren 60 werd bij lucht startende motoren eigenlijk altijd aangeraden om de motor na een nacht stilstaan, eerst tweemaal (bij 4T) rond te tornen met geopende compressiekranen. Dit omdat er nog wel eens een koppakking wilde lekken en als er water op een zuiger staat, terwijl de andere cilinders dan aanslaan, dan draai je je motor kapot. Zo is de gewoonte van het rondtornen ontstaan. Bij moderne motoren zijn er meer beveiligingen. Een nieuw type MAK of ABC hoef je niet meer te tornen voor het starten.
Over startsystemen, ik ken de volgende methoden:
- handstart met kleplichter. Dat kan met de slinger op de krukas of op de nokkenas (vertraging 1:2)
- elektrische startmotor op het vliegwiel.
- luchtstartmotor op het vliegwiel.
- hydraulische startmotor op het vliegwiel. (soms met handpomp en drukvat)
- Luchtstartinrichting op 1 of 2 cilinders (bij niet omkeerbare motoren)
- Volledige luchtstartinrichting op de cilinders (direct omkeerbare motoren)
- Veerstarters, bijv Startwell. Deze worden met de hand opgewonden.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: De machinekamer.
In antwoord op Geert ,
Het met de hand tornen met geopende cilinderkranen had het volgende tot doel .
Als er door een onvoorziene oorzaak water op een zuiger terecht gekomen was ,dan kon dit door de geopende decompressiekraan ontwijken .
Daar je met de hand tornde voelde je al dat het mis was .
Daar water NIET samendrukbaar is ,moest je met een grotere krachtinspanning het water door een nauwe opening wegpersen .
Als je op lucht ging tornen dan kreeg het water geen tijd om te ontwijken ,met gevolg grotere nevenschade ,en eventueel koppakking vernieuwen .
Het met de hand tornen met geopende cilinderkranen had het volgende tot doel .
Als er door een onvoorziene oorzaak water op een zuiger terecht gekomen was ,dan kon dit door de geopende decompressiekraan ontwijken .
Daar je met de hand tornde voelde je al dat het mis was .
Daar water NIET samendrukbaar is ,moest je met een grotere krachtinspanning het water door een nauwe opening wegpersen .
Als je op lucht ging tornen dan kreeg het water geen tijd om te ontwijken ,met gevolg grotere nevenschade ,en eventueel koppakking vernieuwen .
Re: De machinekamer.
Onze Brons 6 GB starte op 3 cilinders.Gert Schouwstra schreef: - Luchtstartinrichting op 1 of meerdere cilinders (bij niet omkeerbare motoren)
Gr. Ed
Re: De machinekamer.
Eemspoort.
Klopt, de 6 GB startte op 3 cylinders, de 4 GB op 2 cylinders.
Voor nood was er ook een stalen cylinder welke in de plaats van een lonthouder kon schroeven, in die cylinder moest een filmrol, welke je met speciale lucifers moest aansteken, dit was wel een kwestie van snel wezen, want door de snelle ontbranding van de filmrol , zeg maar een soort ontploffingkje op zich ontstond een drukgolf welke de zuiger met kracht naar beneden duwde en met geluk genoeg gang aan de motor gaf om andere cylinders te laten ontbranden..
Gr. Arie
Klopt, de 6 GB startte op 3 cylinders, de 4 GB op 2 cylinders.
Voor nood was er ook een stalen cylinder welke in de plaats van een lonthouder kon schroeven, in die cylinder moest een filmrol, welke je met speciale lucifers moest aansteken, dit was wel een kwestie van snel wezen, want door de snelle ontbranding van de filmrol , zeg maar een soort ontploffingkje op zich ontstond een drukgolf welke de zuiger met kracht naar beneden duwde en met geluk genoeg gang aan de motor gaf om andere cylinders te laten ontbranden..
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Re: De machinekamer.
Ook bekend als Hansa-starter of startpatroon.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
- Locatie: Waverveen
- Contacteer:
Re: De machinekamer.
Nieuws vanuit Appingedam:
Geachte exposant / marktkraamhouder, donateur en bezoeker.
De Stichting Appingedammer BronsMotoren Museum informeert u bij deze dat de Stichting ernstige tegenwind ondervindt bij haar publieksactiviteiten.
Sinds augustus 2014 heeft de Stichting liefst vijf keer in kort geding tegenover de verhuurder van het pand gestaan en is even zo vele keren in het gelijk gesteld.
Ondertussen is de huur opgezegd, zijn de dakbedekking, ramen en deuren deels verwijderd in het kader van een grondige renovatie van het pand. Een renovatie welke volgens de verhuurder 6 á 9 maanden zal vergen. Een lokaal bouwbedrijf meent dat dit geen maanden maar slechts werkdagen moet zijn.
Sinds er begin maart een aanvang met de werkzaamheden is gemaakt liggen de werkzaamheden van de zijde van de verhuurder nagenoeg stil.
Er wordt geen vooruitgang aan de log gemeten.
Op last van de gemeente Appingedam heeft er een bouwkundige inspectie plaatsgevonden. De voorlopige conclusie is dat dit het langst durende bouwproject in de gemeente Appingedam is maar tevens dat het gebouw er nog wel honderd jaar zal staan.
Het is namelijk bijzonder deugdelijk gebouwd.
De staalconstructie is immers door Brons zelf gemaakt.
En u weet hoe lang de motoren van Jan Brons meegaan. . .
En, zou het pand van deze timmerman / motorenbouwer dan plotseling instorten?
Gezien alle perikelen weigert de gemeente dan ook een evenementenvergunning af te geven, zodat het bestuur moest besluiten, althans in 2015, géén Historische Motorenshow te organiseren.
We realiseren ons dat dit, zowel voor u, als ook de bezoekers en de inwoners van de gemeente Appingedam een grote teleurstelling zal zijn.
Uiteraard is het museum, ook nu, normaal geopend en bent u van harte welkom.
Hopelijk tot ziens bij toekomstige Historische Motoren Shows.
Wie hol’t de kop d’r veur!
Geachte exposant / marktkraamhouder, donateur en bezoeker.
De Stichting Appingedammer BronsMotoren Museum informeert u bij deze dat de Stichting ernstige tegenwind ondervindt bij haar publieksactiviteiten.
Sinds augustus 2014 heeft de Stichting liefst vijf keer in kort geding tegenover de verhuurder van het pand gestaan en is even zo vele keren in het gelijk gesteld.
Ondertussen is de huur opgezegd, zijn de dakbedekking, ramen en deuren deels verwijderd in het kader van een grondige renovatie van het pand. Een renovatie welke volgens de verhuurder 6 á 9 maanden zal vergen. Een lokaal bouwbedrijf meent dat dit geen maanden maar slechts werkdagen moet zijn.
Sinds er begin maart een aanvang met de werkzaamheden is gemaakt liggen de werkzaamheden van de zijde van de verhuurder nagenoeg stil.
Er wordt geen vooruitgang aan de log gemeten.
Op last van de gemeente Appingedam heeft er een bouwkundige inspectie plaatsgevonden. De voorlopige conclusie is dat dit het langst durende bouwproject in de gemeente Appingedam is maar tevens dat het gebouw er nog wel honderd jaar zal staan.
Het is namelijk bijzonder deugdelijk gebouwd.
De staalconstructie is immers door Brons zelf gemaakt.
En u weet hoe lang de motoren van Jan Brons meegaan. . .
En, zou het pand van deze timmerman / motorenbouwer dan plotseling instorten?
Gezien alle perikelen weigert de gemeente dan ook een evenementenvergunning af te geven, zodat het bestuur moest besluiten, althans in 2015, géén Historische Motorenshow te organiseren.
We realiseren ons dat dit, zowel voor u, als ook de bezoekers en de inwoners van de gemeente Appingedam een grote teleurstelling zal zijn.
Uiteraard is het museum, ook nu, normaal geopend en bent u van harte welkom.
Hopelijk tot ziens bij toekomstige Historische Motoren Shows.
Wie hol’t de kop d’r veur!
Ad Langelaar
------------------
Van Brons tot Goud!
https://www.bronsmotor.com
https://www.samofa.info
------------------
Van Brons tot Goud!
https://www.bronsmotor.com
https://www.samofa.info
Re: De machinekamer.
In de afdeling 'Nostalgia' werd er al eens over gesproken. Ook in Leo's topic heb ik het voorbij zien komen, inclusief een afbeelding en de melding dat ze nog nieuw te koop waren. Maar dat laatste kan ik nergens terugvinden, helaas...
Groeten van Tim
Groeten van Tim
Re: De machinekamer.
Volgens mij vergeet je een startsysteem.Gert Schouwstra schreef:Klopt allemaal,
Er zijn verschillende torninrichtingen verkrijgbaar, net als dat er verschillende startsystemen voor dezelfde motortypen zijn.
Er bestaan ook elektrische torninrichtingen.
Tot aan de jaren 60 werd bij lucht startende motoren eigenlijk altijd aangeraden om de motor na een nacht stilstaan, eerst tweemaal (bij 4T) rond te tornen met geopende compressiekranen. Dit omdat er nog wel eens een koppakking wilde lekken en als er water op een zuiger staat, terwijl de andere cilinders dan aanslaan, dan draai je je motor kapot. Zo is de gewoonte van het rondtornen ontstaan. Bij moderne motoren zijn er meer beveiligingen. Een nieuw type MAK of ABC hoef je niet meer te tornen voor het starten.
Over startsystemen, ik ken de volgende methoden:
- handstart met kleplichter. Dat kan met de slinger op de krukas of op de nokkenas (vertraging 1:2)
- elektrische startmotor op het vliegwiel.
- luchtstartmotor op het vliegwiel.
- hydraulische startmotor op het vliegwiel. (soms met handpomp en drukvat)
- Luchtstartinrichting op 1 of 2 cilinders (bij niet omkeerbare motoren)
- Volledige luchtstartinrichting op de cilinders (direct omkeerbare motoren)
- Veerstarters, bijv Startwell. Deze worden met de hand opgewonden.
Ik heb een sleepboot uit Rotterdam gehaald met een Caterpillar die werd gestart met een handgestart bezinemotortje.
Re: De machinekamer.
die konden zo lekker terugslaan wij hebben ook een sleepbootje gehad met zo.n 172 pk 1200 toeren cat ook op de kleinere stonden ze gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.