Pagina 1 van 170

De machinekamer.

Geplaatst: 21 mar 2005 23:33
door Afloskapitein
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hallo Forummers,

Tot op heden is het mij niet bekend wat voor scheepsmotor er op de twee bovenstaande foto's staat afgebeeld. De foto's zijn gemaakt in de machinekamer van het tankscheepje op de derde foto.
Het was zo donker in de machinekamer dat ik op goed geluk de camera heb gericht naar de motor en pas na het ontwikkelen van de foto de motor pas goed kon zien.
Het scheepje lag in de haven naast de sloperij te 's-Gravendeel in september 1999.
Wie kan mij aan meer info helpen?

m.vr.gr. Ronald.

Geplaatst: 22 mar 2005 03:43
door Jan van der Doe
Afbeelding

De machinekamer van de "Rosalie"

Geplaatst: 22 mar 2005 03:45
door Jan van der Doe
Afbeelding

Nog een van de "Rosalie"

Geplaatst: 22 mar 2005 03:55
door Jan van der Doe
Afbeelding

116 jaar later.

De hoofdmotor/machinekamer van de "Stolt Variante"

foto van Mennojan Slemmer.

Geplaatst: 23 mar 2005 20:45
door Afloskapitein
Afbeelding

Afbeelding

De machinekamer van de Nedlloyd 42. Het schip lag toen al bij Schram in Bolnes om gestript te worden alvorens het naar de sloop werd gebracht.
Op de foto's zie je gedeeltelijk de hoofdmotor.
Deutz 545 6 cilinder direct omkeerbaar.

m.vr.gr. Ronald.

machinekamer

Geplaatst: 23 mar 2005 21:13
door Bertus
Hallo Ronald,
Hoogstwaarschijnlijk is dat een zg. Blauwe Deutz.
Dit soort motoren werden vroeger veel gebruikt in de binnenvaart.
Ik zou je aan raden eens contact op te nemen met
Werfmuseum Kromhout
Hoogte Kadijk 147 1018 BJ te Amsterdam.
Tel: 020 - 6276777.
Daar hebben ze diverse oude motoren staan ook een blauwe Deutz.
Het e-mail adres wat ik heb gevonden is : opduwer.jumbo@wolmail.nl
Daar weten ze je zeker meer te vertellen.
Succes. Bertus

Geplaatst: 15 sep 2005 00:21
door Afloskapitein
In het verleden heb ik een paar reisjes met het inmiddels gesloopte motortankschip Waal gemaakt. De waal vervoerde vloeibare zwavel en had twee centertanks. De lading werd verwarmd d.m.v. een stookketel, thermische olie en spiralen in de tanks.
De voortstuwing bestond uit twee acht cilinder tweetakt Bolnes dieselmotoren van 450 pk per stuk. Dus beide met oplading, want Bolnes had 50 pk per cilinder.
Het schip loste zijn lading m.b.v. twee deepwell pompen die werden aangedreven door een aggeregaat welke in de voor machinekamer stond. De voortstuwing van de pompen was met afstandbediening (radiografisch) te starten en te stoppen.
Ongeveer 12 uur voor aanvang laden werd het lege schip voor verwarmd om het grote temperatuurverschil op te vangen. De temperatuur van de lading (vloeibaar zwavel) was ca. 130 graden.
Hieronder een aantal foto's van de achter machinekamer.

Afbeelding

De stuurboord hoofdmotor.

Afbeelding

De bakboord koppeling en links de startlucht flessen.

Afbeelding

De bakboord hoofdmotor.

Afbeelding

De stuurboord koppeling en links de werkbank.

Afbeelding

De verwarmingsketel t.b.v. de lading.

Afbeelding

En als alle techniek het eventueel zou laten afweten, dan hield dit hulpsetje de accu's nog vol. Stond opgesteld onderaan de machinekamer trap (nog één trede zichtbaar in beeld) en tussen de twee Bolnes motoren.

Foto's gemaakt in mei 1998 tijdens het laden in Keulen Niehl becken 4. Dit laden gebeurde met tankwagens en duurde ca. twee dagen.

Ronald.

Geplaatst: 15 sep 2005 00:34
door Afloskapitein
Nog steeds zoek ik het antwoord op mijn vraag van 21 maart (eerste bericht).
Wie o wie weet er meer van?

Ronald.

Geplaatst: 15 sep 2005 09:10
door Hans
Gezien de enthousiaste reacties, heb je wel een mooi onderwerp aangesneden Ronald.

Groet,

Hans.

bolnes 8-cyl

Geplaatst: 15 sep 2005 23:02
door louis le poole
betr. de bolnesmotoren 8 cyl op de foto zie ik geen blowers.
waren ze opgeladen ?
ik voer op de maarwijk met een 5 cyl bolnes 250 pk zonder oplading
de zandzuiger hoek van holland van van der hoeven had ook bolnes.
2 8 cyl van 400 pk en 1 6 cyl.

m vr gr
louis le poole