De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Fluks »

Tijdens het testen van een gasmotor liep de bedienings-computer vast en sloeg de motor op hol.Ik kon zo snel niet bij de gas-toevoer komen en trok de ontsteking er af.Het gas explodeerde in de uitlaat,dat gaf zo‘n klap,dat al mijn collega‘s kwamen kijken wat er aan de hand was.
Groeten,Arie.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Kees Keijzer »

En die 172 pk met turbo was dacht ik 225 pk
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

Een op hol geslagen diesel, op de Veldhoek meegemaakt met de 1cylinder 3 pk Petter, de brandstofpomp stond op de as waarop je de slinger deed om te starten, het kwam voor dat de brandstofpomp plunjer gasolie ging lekken welke dan in het carter kwam, het smeerolie peil steeg dus en de smeerolie werd verdunt de krukwangen en de krukas sloegen de olie omhoog en kon de motor er op gaan draaien,ik had de TD van VT ingelicht wat er speelde maar was gek dat kon niet, gevolg dat die petter tijdens mijn vrije torn op hol gegaan is en in de prak gelopen, persoonlijk (even een zijsprongetje) heb ik een VW golf diesel in de 80-er jaren gehad, er was een serie dieseltjes waarvan de olie retour van de kop terug naar t carter te krap bemeten was, als ik op de autobaan 130 Km/h constant ging rijden dan spaarde de motor te veel damp en olie op op de kop welke de luchtinlaat ingezogen werd en verbrand, onvoorstelbaar hoe sterk zo een motortje is als die op smeerolie gaat lopen de toerenbegrenzer welke op de brandstofpomp afgesteld stond op een 3200 rpm zat deed geen dienst😁 en het enige wat ik deed en kon doen was voet van t gaspedaal en laat maar uitlopen, ze braakte dikke rookwolken uit en toen de voorraad damp opgestookt was gewoon gas geven en naar een parkeerplaats om even carterolie peil te controleren, er ging dan een dikke halve liter bij, drie keer dit geintje meegemaakt, daarna is er een modificatie op gemaakt en euvel verholpen Deze dieseltjes werden ook wel in jachtjes geplaatst.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: De machinekamer.

Bericht door Berghout-2 »

ton le poole schreef: 04 jun 2020 20:07 ..................... bij een diesel kan de motorman in paniek raken bij het op hol slaan. wat deed/doet men dan?
De motor direct in z'n werk zetten en hopen dat de touwen het houwen.
Daarna proberen de luchtinlaat af te sluiten.

Anekdote: een goede vriend voer met een scheepje met een tweecilinder Kromhout 40/44 pk gloeikop met daarachter een open mechanische Brevo.
Die motor was soms een beetje eigenwijs. Als hij in 1 keer goed startte, dan was er niks aan de hand. Maar dikwijls ging de eerste startpoging niet goed en pakte een van de cilinders niet op. Dan moest er overnieuw gestart worden (met heetstoken en zo).
Bij zo'n tweede startpoging ging de motor altijd op hol. Er moest dan altijd iemand bij de grote bedieningspook staan op het achterdek.

Na enige tijd heeft die vriend een extra stang gemaakt in de machinekamer, waarmee hij beneden zelf de koppeling in z'n werk kon gooien als dat nodig was.

Overigens, veel later bij een grondige beurt aan die motor, ontdekten we de oorzaak van het slechte starten. Het bleek dat de sproeiers (in een gloeikop zijn nog geen verstuivers) verwisseld waren. Ze waren van ongelijke lengte, blijkbaar op maat gemaakt voor elke cilinder. Echt handwerk!

Wim.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Misschien meer iets voor de landbouw- en smalspoormensen,
maar heeft iemand een idee welke motor dit is?
Erik_Decaesstecker_motor01kopie.jpg
Erik_Decaesstecker_motor01kopie.jpg (190.79 KiB) 809 keer bekeken
Erik_Decaesstecker_motor02kopie.jpg
Erik_Decaesstecker_motor02kopie.jpg (166.1 KiB) 809 keer bekeken
Erik_Decaesstecker_motor03kopie.jpg
Erik_Decaesstecker_motor03kopie.jpg (162.98 KiB) 809 keer bekeken

Mogelijk een Belgisch fabrikaat, dacht ik.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: De machinekamer.

Bericht door Jinny B »

In ieder geval tweetakt.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Ik denk dat deze in de buurt komt:
junkers2hk_tu-kerkrade.jpg
junkers2hk_tu-kerkrade.jpg (163.78 KiB) 709 keer bekeken
Ik zie verschillen tussen de gezochte en de Junkers HK 65, maar toch ook flinke overeenkomsten.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

prewarcar lorraine-dietrich.jpg
prewarcar lorraine-dietrich.jpg (51.86 KiB) 706 keer bekeken
Deze motor is gebaseerd op een Junkers ontwerp. Meer op:
https://www.prewarcar.com/lorraine-diet ... ieselmotor
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: De machinekamer.

Bericht door klipper »

een 2cyl blauwe deutz ,ging meestal op 1 cyl op gang, oplossing een tik met de hamer op de brandstofpomp. Waarschijnlijk een niet goed werkende plunjer. Verder een platte portemonaie. Gr
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Erik_Decaesstecker_tractor02kopie.jpg
Erik_Decaesstecker_tractor02kopie.jpg (195.08 KiB) 658 keer bekeken
Erik_Decaesstecker_tractor01kopie.jpg
Erik_Decaesstecker_tractor01kopie.jpg (262.59 KiB) 658 keer bekeken
Het voertuig van eerder genoemde motor
Er zouden, onder voorbehoud, minstens 2 van deze slepers bestaan hebben die de dienst uitmaakten langs het kanaal.
Le vieux canal du centre, het oude centraal gelegen kanaal tussen Charleroi, (de steenkoolbekkens) en Brussel.

Alle foto's Erik Decaesstecker
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie