De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6027
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De machinekamer.

Bericht door k-k »

Ton, Denk dat het bij De Haas door de rederij werd bepaald. Ondanks dat er op verschillende werven schepen werden besteld bleef men het merk Bolnes trouw. De eerste nieuwbouw Arcturus in 1951 stond een MAN in. Na een paar jaar is die vervangen door een Bolnes. Het hoe en waarom heb ik nooit kunnen achterhalen. Ook niet of de MAN nieuw was. En nu is dat helaas niet meer te achterhalen. Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Kees Keijzer »

Klaas
Even aan het pluizen geweest in de I V R registers; In het I. V. R. van 1956 heeft de ARCTURUS een 195 pk M A N van 1950 en in het I. V. R. van 1963 is het schip al omgedoopt naar ALUDRA en staat er een 200 pk Bolnes in van 1957.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: De machinekamer.

Bericht door ichthus »

Hallo Kees ,als de vaste scheepsmotoren hersteller Olthof in Capelle is en die weet Bolnes is simpel, en om de hoek dan ga je toch niet voor alle merken onderdelen in huis of magazijn halen.
verder alles goed ,dan nog de groeten van Wim
k-k
Berichten: 6027
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De machinekamer.

Bericht door k-k »

Wim, Olthof heeft misschien wel Bolnessen gerepareerd, maar was in deze contreien vertegenwoordiger voor Brons. Olthof "deed" ook Clayton stoomketels. De Bolnes motorenfabriek zat daar maar 2 kilometer vandaan op het eiland De Zaag in Krimpen aan de Lek. In de Sliksloot achter de Zaag zat er bij de Bolnesfabriek een zaatje en daar wisselden we ook wel eens een schroef. En voor Kees. De Arcturus kreeg voor Aludra ook nog de naam Fina 31. Toen De Haas in 1951 de Antares liet bouwen kwam daar een Bolnes in. In die periode kon je nog nauwelijks van een kantoor spreken. De 4 gebroeders regelden een hoop dingen onderling. In 1955 was er naar mijn weten nog steeds geen kantoor en ging je langs de Prins Hendrikkade op het Noordereiland. Daar woonde (Oom) Anton de Haas die de operationele deel deed. Geen idee wie van de broers het contact met Bolnes heeft gelegd. Later kreeg men een kantoor aan de Maaskade 169. In 1962 hield men kantoor aan Oude Hoofdplein 4a en was Maaskade 169 magazijn geworden. Van het Oude Hoofdplein verhuisde men later naar de Boompjes 55. Na 1972 ben ik het zicht op De Haas kwijt geraakt. Gr. Klaas.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

Klopt Klaas.

Olthof was de Appingedam Brons specialist en vaste reparatie plaats voor de VT vloot welke bijna allemaal met Brons motoren uitgerust waren.
Het zal best dat wegens de bereikbaarheid en afstand ook schepen met een Bolnes in Capelle voor de wal kwamen.
In 1979/1980 de 6GB Brons van de Veldhoek daar totaal gereviseerd.
Er lagen toen toen ook twee Engelse coastertjes bij Olthof voor de wal voor reparatie, de Susan Mitchell met een 4ED Brons.
En de Violet Mitchell met een Bolnes welke carter explosie gehad had .
Nou dat wil je niet meemaken, ik heb die vetkuil gezien , wat een bende een Bolnes welke carter explosie gehad heeft.
De Violet Mitchell zal zeker wegens de bereikbaarheid bij Olthof afgemeerd geweest zijn.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
k-k
Berichten: 6027
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De machinekamer.

Bericht door k-k »

Wij kwamen met de Alcyone en Alchiba wel bij Olthof voor de Clayton ketels, of beter gezegd stoomgenerator. Ooit uit de coaster Spiekeroog in Amsterdam bij de Cindu een vracht ruwe teer geladen. In hun pompkamer was een pomp geklapt. Gehele pompkamer mooi glimmend donkerzwart. Geen gezicht! Gr. Klaas.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Fluks »

Wij hebben bij Olthof een Perkins hulpmotor in de kuster laten in bouwen.De Lister was in puin gedraaid.
Groeten,Arie.
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: De machinekamer.

Bericht door ton le poole »

kwam carterexplosie alleen voor bij 2-takt motoren? Meestal waren binnenvaartschepen niet permanent bemand in de machinekamer en een explosie werd dan minder erg ervaren dan bij een zeeschip met motoren 3-hoog waar de bemanning bij het carterhuis stond. Een van de ferry's oslo-kiel had een carterexplosie bij de SWD mediumspeed-motor.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

ton le poole schreef: 03 jun 2020 19:43 kwam carterexplosie alleen voor bij 2-takt motoren? Meestal waren binnenvaartschepen niet permanent bemand in de machinekamer en een explosie werd dan minder erg ervaren dan bij een zeeschip met motoren 3-hoog waar de bemanning bij het carterhuis stond. Een van de ferry's oslo-kiel had een carterexplosie bij de SWD mediumspeed-motor.
Geen idee, de grote 3 cilinder tweetakt Brons motoren van 240 pk van de Voorst en de Vlist zijn ook wegens carter explosie ter ziele gegaan.
Mogelijk dat er ook 4 takt motoren carter explosie gehad hebben?
Misschien zijn er forum leden welke dit weten?

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: De machinekamer.

Bericht door Jinny B »

Viertakten kunnen ook een carterexplosie hebben.
Het schip waar ik afgelopen voorjaar op zat is op die manier een van haar 4 hoofdmotoren verloren.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Plaats reactie