De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Fluks »

Inderdaad,Kees.Ik wist zijn voornaam niet meer,van zijn schip weet ik niets.
Groeten,Arie.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

ossebaar.j schreef: 18 jan 2020 15:26 Hoe bedoelt u Koolzuur CO2 . Dit gas wordt bij 30 ato vloeibaar en als het expandeert dan krijg je een temp van -30 graden ,dus sneeuw vorming .. Tevens is CO2 gas onbrandbaar , dus geen ontbranding in de cilinder . Brandblussers hebben inwendig een standpijp en de vloeistof wordt door zijn eigen expansiedruk naar buiten gedreven . . Hoe is dan de startinrichting geconstrueerd ?
De twee pitter van Rennes had op één cylinder de lucht aanzet, deze zuiger werd door de koolzuurdruk naar beneden geduwd, dus cylinder twee kreeg compressie en een ontbranding, bij de één cylinder motoren is het de kunst om juist gedoseerd de koolzuur/startlucht in de cylinder toe te laten tot net voor de zuiger haar onderste punt bereikt, er word dan door de spoelpomp gewone lucht de cylinder in geblazen en het vliegwiel heeft voldoende snelheid om de zuiger naar boven en door de compressie te drukken.
De gloeikop motoren pompte hun startlucht dmv de verbrandings gassen in de luchtflessen te pompen, dit gebeurde ook via de startlucht klep.
Als je bij deze startmethode de startlucht klep,iets te lang open hield dan drukte je de zuiger terug naar het onderste dode punt, het starten van een één cylinder gloeikop motor was echt een "slag" waar je gevoel voor moest hebben.
Want als je net te kort startlucht gaf had je dikke kans dat de zuiger niet door het bovenste dode punt ging maar wel een ontbranding had , met als gevolg dat de motor de verkeerde kant op draaide.
En leuk filmpje over het starten van een één cylinder 30 pk Kromhoutgloeikop motor is te vinden op youtube bij tjalk Bruinvisch, de daar getoonde Kromhout komt uit de ex Anton (nu Kabeljauw) en heb ik in de 70-er jaren nog mee gevaren.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: De machinekamer.

Bericht door klipper »

Erwaren kromhoutjes (gloeikop) die door een of ander oorzaak de verkeerde kant opdraaiden bij het in bedrijf stellen zgn terugslaan. De oplossing was simpel, gewoon verkeerd op gang gooien, motor sloeg terug naar de goede draai richting en O.K. Gr
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Fluks »

Ik heb met een 2 cylinder Bolnes gevaren,die ook maar een startklep op 1 cylinder had.
Groeten,Arie.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Klembord-2.jpg
Klembord-2.jpg (165.71 KiB) 930 keer bekeken
Er wordt in 1894 al druk geadverteerd in de Schuttevaer....
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door Gert Schouwstra »

Er was misschien wel gasolie, maar de verbrandingsmotoren werkten met lage druk. Dan zijn er twee opties: een elektrische ontsteking m.b.v. een bougie of een gloeikop. Van Rennes (Drakenburg) gebruikte veel gloeikoppen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Met olie, bedoelt men in die tijd petroleum, denk ik.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De machinekamer.

Bericht door piet42 »

Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Jammer dat men vergeet te vertellen dat de Bosch hoge druk brandstofpomp pas in 1927 op de markt verscheen.
Dat was het begin van de opmars van echte diesels.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De machinekamer.

Bericht door piet42 »

Pieter daarvoor waren er ook echte diesels alleen had elke motor merk zo z,n eigen inspuit systeem wat meestal goed werkte later ontwikkelde de bekende merkt motoren ook z.n eigenmerk “ boschpomp” zoals bv Brons weet ik toen we onze Brons lieten “verdieselen” konden we kiezen brons pompen of bosch pompen wij kozen voor het laatste na het verdieselen had de motor 30 pk meer kracht 80 pk inplakte van 50 pk en hij draaide mooier onder alle omstandigheden.
Het zag kloppen dat een diesel ging doen kwam door het teveel brandstof naar gelang inlaat lucht de Brons motor had zgn lucht inlaat veren ( slurven)die kon je openen of knijpen als je meer pk cq toeren wilden om uit een benarde positie te komen kon je in de machinekamer met de hand de brandstofpomp verder open trekken gelijk met meer inlaatlucht tot dat de motor ging kloppen (dieselen) dan iets terug en op uitlaat temperatuur letten die is altijd belangrijk
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie