De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: De machinekamer.

Bericht door klipper »

in de 50er jaren, 90 pk Caterpillar tegen een 165 GM prakties even sterk. Gasolie verbruik ook prakties gelijk. Gr
velasquez

Re: De machinekamer.

Bericht door velasquez »

Dan zal met de GM toch iets niet geheel in overeenstemming zijn geweest, verkeerde schroef of toerental van de schroef.
De Sigi van NRV stond ook zo`n brulboei in maar ging met een 2500 ton schip Tiel naar Amsterdam.

gr.BB
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer.

Bericht door joop 1 »

ik had er eigenlijk niet op willen reageren maar ik heb op een sleepboot gevaren met 2x 16v gm er in 480 pk per stuk die zijn later vervangen door cat.s zelfde pks zelfde koppelingen zelfde schroeven waar die gm.s mee speelde hadden die cat.s de klauwen er aan vol nu waren die oude 1200 toeren cat.s wel beulen maar die oude 671 gm.s waar wij er ook een paar van hadden deden er echt niet voor onder .nu ligt het er wel aan wat voor injectors er in zitten wij hadden er 90ers in zitten en dan kwamen er echt pk.s uit. maar dat laat zich dan weer merken door het gasolie gebruik . ik heb het al vaker gezegd ik ben geen gm fan als ik mocht kiezen tussen die 2 dan werd het toch de cat gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
velasquez

Re: De machinekamer.

Bericht door velasquez »

Joop, ik geloof veel maar niet alles.
Een neef van mij, hier als edison bekent, kocht het schip van zijn schoonvader met een GM erin 900 pk?.
Na enige reizen is het schip droog gezet en heeft men alles eens nagerekend.
Er is een nieuwe straalbuis aangekomen en andere schroef en plotseling liep de Edison 2, 1,5 km harder met 30% minder vermogen, er klopte dus bij het nieuw gebouwde schip het een en ander niet.
Dat is veelal het geval en zeker in de tijd dat een ieder er een nieuwe motor in zette maar uit geldgebrek er verder niets aan liet veranderen.

gr.BB
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer.

Bericht door joop 1 »

niet geloven is weer een groot woord er kan inderdaad wel wat mis zijn wij hebben een bootje gehad met zo.n 172. 1200 toeren cat die trok van geen kanten terwijl ze in andere boten trokken als een langzaamloper maar dat lag aan de bouw van de boot . de boot waar ik het over had is niets aan veranderd was 12 jaar oud met straalbuizen motoren zijn voor dezelfde koppelingen gezet zelfde schroeven blijven zitten exact zelfde pk.s ook 1800 toeren motors 4308 cat met de gm.s had je direct vol vermogen bij de cat.s kon je wel even bakkie doen gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
velasquez

Re: De machinekamer.

Bericht door velasquez »

Hoe nauw alles luistert blijkt eigenlijk uit het schip France.
Gebouwd als prestige object om de blauwe wimpel te halen wat niet uit kwam.
Lips drunen nam de uitdaging aan en ontwikkelde er nieuwe schroeven voor.
Resultaat met vlag en wimpel behaalde de France zijn blauwe wimpel.
Heb zelf op een fabriek meegemaakt dat 4 pompen die 3000 m3 moesten circuleren er een het niet deed, ja zelfs niet de helft.
Wat bleek uiteindelijk dat er bij deze ene pomp een passtuk was geplaatst vlak tegen de zuigmond aan.
Omdat de maker het even verkeerd had ingemeten.
Nieuwe leidingstuk erop en gaan als een banaan ook 3000 m3.
Zo nauw luistert het allemaal.

gr.BB
degraaf
Berichten: 261
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: De machinekamer.

Bericht door degraaf »

ik heb bij mijn motoren de schroeven zo laten maken dat we voor dewal het maximale toerental konden halen zonder dat de maximale temp gehaald werd gevolg was dat we altijd fulspeed konden draaien hoe zwaar het ook was
velasquez

Re: De machinekamer.

Bericht door velasquez »

Op de binnenvaart word het nooit altijd optimaal.
Bij lage rivierstand van de Rijn is bij vele schepen de toestroom naar de schroef niet optimaal en de zomer is de watertemperatuur een stuk hoger als de winter.
Al deze factoren beïnvloeden het vermogen van de motor en rendement van de schroef.

gr.BB
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer.

Bericht door joop 1 »

om nog een op de france terug te komen die heeft volgens mij nooit de blauwe wimpel gehaald staat nog steeds op naam van de uss gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
velasquez

Re: De machinekamer.

Bericht door velasquez »

Zeker wel joop, zie blauwe wimpel,

https://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_wimpel

gr.BB
Plaats reactie