De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: De machinekamer.

Bericht door Robert Delhaye »

Over de vlam in de pijp gesproken, we liepen eens, begin jaren tachtig, met een 1900 ton vrachtschip de Franse duwcombinatie "Pierre Brousse" op. Dat was ter hoogte van Trechtingshausen aan de Rijn, net voor de Clemensgrund. De duwboot stopte onverwacht alle drie de motoren (totaal 4800 pk) en gaf na een minuutje volle kracht vooruit. Toen kwamen er écht metershoge vlammen uit de pijpen! Het begon al te schemeren dus een heel mooi gezicht.

met vriendelijke groet,
Robert
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Ik vond een PDF met een verhandeling in het Duits over Duitse motoren fabrikanten genaamd BOOTSMOTORENBAU IM DEUTSCHEN KÜSTENBEREICH deel 1.

Het leek me interessant genoeg om met jullie te delen.

Meer lekkerrrrrrrrrrrrs.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door Gert Schouwstra »

Mooi Pieter!
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Ik dacht al dat jij dat zou vinden ;-)

Misschien weet je ook antwoord op de navolgende vraagstelling.
Je had vrij veel schepen met een luchtstartinrichting.
Nu heb ik weleens gehoord dat sommige schepen een (extra) handpomp bezaten om
in een noodgeval de ketel te kunnen vullen!

Kwam dit in de praktijk echt voor?
Hoe lang was men wel niet bezig om weer voldoende druk op de ketel te krijgen?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: De machinekamer.

Bericht door veen1195 »

Moet er niet aan denken......
Als ik er aan denk hoeveel moeite het al kostte om zo’n zgn.ruimspuit, waar je dus verf of olie mee kon vernevelen
tot max. 6 bar te krijgen.....

Gr. Jan.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Ach, als hij geheel gevuld was, dan viel dat reuze mee :lol:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Fluks »

Mijn hulpmotor waarmee ik startlucht moest pompen ging stuk en was niet te repareren.Door lekkage was de luchtfles leeg. Ik heb toen de zuiger uit de motor gesleuteld en ben toen,met de compressor in, gaan draaien.Na twee uur draaien had ik voldoende lucht om de hoofdmotor te starten.
Groeten,Arie.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Dat zal menig zweetdruppeltje gekost hebben!
Gloeikop of Diesel motor?
35 atm. of 70 atm. ?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De machinekamer.

Bericht door piet42 »

pieter bij ons aanboord Luxemotor had je ook een hand compressor waarmee indien nodig lucht kon draaien we hadden geen hulpmotor dus dan moet je wat normaal deed de brons het met een platten riem de compressor met handwiel (Zie foto met dank aan maritiem) stond achter de motor vanaf bb te zien je moet dan over het vliegwiel kruipen .
In de oorlog heeft pa nog op een ander schip gevaren en die had allen drukketels als die leeg waren werd er aan de wal een zuurstof cilinder gehaald en die werd aangesloten op de luchtketel en zo gevuld als de zuurstof fles al een beetje leeg was werd die gelijkt op de motor aangesloten(om zo druk verlies te voorkomen want je hou elke keer dat je de luchtketel bij gevuld maar de helft over ) wel gingen ze dat aan dek staan met een touw op het aanzethandel voor de veiligheid het was al een behoorlijk oud spulletje (oorlogspul)

zoals de compressor nu staat wordt het wat lastig :D
Bijlagen
brons compressor.jpg
brons compressor.jpg (94.67 KiB) 770 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
ossebaar.j
Berichten: 1444
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: De machinekamer.

Bericht door ossebaar.j »

Beste Pieter ,
In mijn tijd dat ik bij de NESKA werkzaam was ,en als matroos/motordrijver werkzaam was het volgende .
De motoren waar ik mee van doen had waren Direct omkeerbare 4 takt dieselmotoren ,langzaam lopende DEUTZ -Humbolt motoren . Starten en omkeren met lucht van 40 atmosfeer . De startlucht werd opgeslagen in 2 grote en 1 klein reservoir . De grote der reservoirs hing af van het type motor . Onder de vaart stond er altijd ËËn luchtfles open en de andere gevuld standbij . Als er veel sluizen gevaren moest worden , dan één grote en de kleine fles open . Op het krukaseinde , aan de voorzijde der motor was een exentriek die 2 plunjer pompen aandreven , één pomp voor koeling buitenboord water - tussenkoeler zoet koelwater van motor . Ëén pomp voor reserve , of lens , of dekwas . Beide pompen waren zo te schakelen dat ze ekkaar konden vervangen . De derde stomp van het exentriek dreef de tweetraps compressor aan . Deze compressor had een lage en een hogedruk cilinder/zuiger . De compessor zuiger bestond uit één geheel . Compressorkoeling door zoet water .
Als noodoplossing had je de beschikking over een hulpdieselmotor . Deze was met de hand te starten , en leverde enercie voor de aandrijving ,via koppelingen aan een Dynamo , waterpomp en een hulpcompressor , die max 40 atm luchtdruk kon leveren . Onder de vaart werd er een dynamo door de hoofdmotor aangedreven , deze leverde stroom voor het boord net en oplading van de accu's ( 24 volt ) .
Hopende je van dienst geweest te zijn , MVG sjaak
Plaats reactie