De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Fluks
Berichten: 2374
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Fluks »

Tijdens het testen van een gasmotor liep de bedienings-computer vast en sloeg de motor op hol.Ik kon zo snel niet bij de gas-toevoer komen en trok de ontsteking er af.Het gas explodeerde in de uitlaat,dat gaf zo‘n klap,dat al mijn collega‘s kwamen kijken wat er aan de hand was.
Groeten,Arie.


Kees Keijzer
Berichten: 8101
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Kees Keijzer »

En die 172 pk met turbo was dacht ik 225 pk
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

Arie
Berichten: 997
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

Een op hol geslagen diesel, op de Veldhoek meegemaakt met de 1cylinder 3 pk Petter, de brandstofpomp stond op de as waarop je de slinger deed om te starten, het kwam voor dat de brandstofpomp plunjer gasolie ging lekken welke dan in het carter kwam, het smeerolie peil steeg dus en de smeerolie werd verdunt de krukwangen en de krukas sloegen de olie omhoog en kon de motor er op gaan draaien,ik had de TD van VT ingelicht wat er speelde maar was gek dat kon niet, gevolg dat die petter tijdens mijn vrije torn op hol gegaan is en in de prak gelopen, persoonlijk (even een zijsprongetje) heb ik een VW golf diesel in de 80-er jaren gehad, er was een serie dieseltjes waarvan de olie retour van de kop terug naar t carter te krap bemeten was, als ik op de autobaan 130 Km/h constant ging rijden dan spaarde de motor te veel damp en olie op op de kop welke de luchtinlaat ingezogen werd en verbrand, onvoorstelbaar hoe sterk zo een motortje is als die op smeerolie gaat lopen de toerenbegrenzer welke op de brandstofpomp afgesteld stond op een 3200 rpm zat deed geen dienst😁 en het enige wat ik deed en kon doen was voet van t gaspedaal en laat maar uitlopen, ze braakte dikke rookwolken uit en toen de voorraad damp opgestookt was gewoon gas geven en naar een parkeerplaats om even carterolie peil te controleren, er ging dan een dikke halve liter bij, drie keer dit geintje meegemaakt, daarna is er een modificatie op gemaakt en euvel verholpen Deze dieseltjes werden ook wel in jachtjes geplaatst.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.

Berghout-2
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: De machinekamer.

Bericht door Berghout-2 »

ton le poole schreef: 04 jun 2020 20:07 ..................... bij een diesel kan de motorman in paniek raken bij het op hol slaan. wat deed/doet men dan?
De motor direct in z'n werk zetten en hopen dat de touwen het houwen.
Daarna proberen de luchtinlaat af te sluiten.

Anekdote: een goede vriend voer met een scheepje met een tweecilinder Kromhout 40/44 pk gloeikop met daarachter een open mechanische Brevo.
Die motor was soms een beetje eigenwijs. Als hij in 1 keer goed startte, dan was er niks aan de hand. Maar dikwijls ging de eerste startpoging niet goed en pakte een van de cilinders niet op. Dan moest er overnieuw gestart worden (met heetstoken en zo).
Bij zo'n tweede startpoging ging de motor altijd op hol. Er moest dan altijd iemand bij de grote bedieningspook staan op het achterdek.

Na enige tijd heeft die vriend een extra stang gemaakt in de machinekamer, waarmee hij beneden zelf de koppeling in z'n werk kon gooien als dat nodig was.

Overigens, veel later bij een grondige beurt aan die motor, ontdekten we de oorzaak van het slechte starten. Het bleek dat de sproeiers (in een gloeikop zijn nog geen verstuivers) verwisseld waren. Ze waren van ongelijke lengte, blijkbaar op maat gemaakt voor elke cilinder. Echt handwerk!

Wim.



Plaats reactie