Franse motor.

Alles over binnenscheepvaart
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Franse motor.

Bericht door Gernot Menke »

De RAVAGE, gebouwd als LE NOTRE.

gr. Gernot
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Franse motor.

Bericht door kabo »

hippolyte bloch.jpg
hippolyte bloch.jpg (131.99 KiB) 1183 keer bekeken
Hippolyte Bloch met een Lash bakje langszij.
gr. Bas
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Franse motor.

Bericht door navigatie »

Lashbak is een Lykesbak, waren groter dan de Lashbakken.
Het principe was wel hetzelfde, ze gingen ook aan boord van een zeeschip over de oceaan :lol:
grt Wim
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Franse motor.

Bericht door pieter53 »

Geen enkel resultaat voor "Lykesbak" bij Google of Delpher dus kan je iets meer vertellen?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Franse motor.

Bericht door Binnenvaarder »

Zoek maar eens op “Almeria Lykes” , je ziet dan verschillende schepen maar die met de bakken a/b valt direct op.
Ze kwamen vroeger in de Margriethaven Rotterdam.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lykes_Bro ... ip_Company

via bovenstaande link krijg je info over de Rederij, zag dat de schepen tegenwoordig onderdeel zijn van de US Militaire Sealift Command

SS Doctor Lykes, now SS Cape Mendocino (T-AKR-5064)
SS Almeria Lykes, now SS Cape May (T-AKR-5063)
SS Tillie Lykes, now SS Cape Mohican (T-AKR-5065)

Mvg.
Geert

ps. ook de snelle Sealand schepen (33 knp) zijn naar US Militaire Sealift Command gegaan
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Franse motor.

Bericht door navigatie »

Pieter, ik zie dat mijn Lykesbak vragen oproept. Sorry voor term.
Geert heeft al wat verteld.
De Lykesbakken waren een stuk groter ca 30 x 10,50 mtr en 847 ton en werden aan boord gelift, dacht ik.
De Lashbakken waren, ik dacht 18,75 x 9,50 en 388 ton en werden met een kraan aan boord gehesen.
grt Wim
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Franse motor.

Bericht door k-k »

Hier nog wat info, of anders even zoeken met seabee barge. Gr. Klaas.

https://gcaptain.com/heavy-lift-barge-carrier/
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Franse motor.

Bericht door pieter53 »

Iedereen bedankt.
De beide links geven, voor zover ik kon ontdekken, geen informatie over de bakken en het gebruik daarvan in Europa; jammer.
Je had ook nog de BaCo-bak: 24 x 9,5 x 4,1 m. ca. 800 ton.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baco_Liner

Lash
https://en.wikipedia.org/wiki/Lighter_aboard_ship
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Franse motor.

Bericht door ichthus »

Hallo allen , een vriend van mij heeft op een ROBA nummer ben ik vergeten, duwboot gevaren en duwde veel van deze soort bakken . Dat wordt weer zoeken dus .!
gr Wim
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Franse motor.

Bericht door k-k »

Voor zover ik info heb gevonden werden de seabee bakken ingezet bij de Amerikaanse marine. Nergens iets te vinden over commerciele inzet. Gr. Klaas
Plaats reactie