Pagina 95 van 122

Re: Franse motor.

Geplaatst: 24 jul 2019 17:09
door kabo
PB026229.jpg
PB026229.jpg (33.15 KiB) 2533 keer bekeken
Bij de foto staat 1950.
gr.Bas

Re: Franse motor.

Geplaatst: 28 jul 2019 19:44
door Franzose
kabo schreef: 21 jul 2019 14:57 100928.jpg Hallo Ernst, een plaatje met een sleepboot van de CNFR ter hoogte van de Boele werf te Bolnes met een sleepschip geladen met boomstammen op 16/7/1954. Ik denk dat de boot de Sabre is.
gr.Bas
Hallo Bas, ja das ist die SABRE.

gr. ernst

Re: Franse motor.

Geplaatst: 28 jul 2019 19:56
door Franzose
kabo schreef: 24 jul 2019 17:09 PB026229.jpg Bij de foto staat 1950.
gr.Bas
Oooh das ist schwer.
Von der Bauwerft Dominion Bridge Compagnie Co in Lachine Quebec (20 Stk
oder Scar in Strasbourg (28 Stk)

gr. ernst

Re: Franse motor.

Geplaatst: 28 jul 2019 22:03
door kabo
Hallo Ernst, bij die Franse motor in Wemeldinge ca.1950 staat iets van Rishebour?
gr. Bas

Re: Franse motor.

Geplaatst: 28 jul 2019 22:35
door Franzose
kabo schreef: 28 jul 2019 22:03 Hallo Ernst, bij die Franse motor in Wemeldinge ca.1950 staat iets van Rishebour?
gr. Bas
Hallo Bas, prim dann ist es der"RICHEBOURG"
1948 von Dominion Bridge Compagnie Co in Lachine Quebec gebaut.
Fährt jetzt als "CÉST LA VIE" mit der ENI 01823176.
Zuletzt gesehen am 29.05.2019 an der Schleuse Lith.

gr. ernst

Re: Franse motor.

Geplaatst: 05 aug 2019 15:22
door itasca
>> het kwam wel eens voor dat zo`n slang door de enorme druk die er op stond " pang " zei<<
Ik dacht altijd, het stuurwerk van een Franse motor, laag oliedruk was? Want het hydro stuurwerk leidingwerk was gewoon van koper.

Re: Franse motor.

Geplaatst: 05 aug 2019 20:35
door Avensis
Volgens mij had ik helemaal geen slangen achterin.

Re: Franse motor.

Geplaatst: 05 aug 2019 21:58
door Franzose
>> het kwam wel eens voor dat zo`n slang door de enorme druk die er op stond " pang " zei <<

Hallo, die Öldruckleitungen vom Ruderwerk waren alle aus Kupfer!
Es gab einen Niederdruckkreis von der Haspel zur Hydraulikpumpe
und einen Hochdruckkreis von der Pumpe zum Hydraulikstempel.

Die Leitungen in der ersten Generation (kl. 67 m Motore) waren zu hart!
Bei plötzlichem hart Ruder legen kam es zu Schwingungen und die Leitunge brachen im Bereich der Verschraubungen.
Bei den gr. 73 m Motore kam es zu keinen nennenswerten Ausfällen der Ruderanlage weil die Leitungen aus einem weichern / zähen
Material waren und besser (Schwinggungsfrei) installiert wurden.

gr. ernst der die Rudermaschinen sehr gut kennt.

Re: Franse motor.

Geplaatst: 24 aug 2019 13:57
door hdofferhoff
Een van de oudste werven van uit de provincie Groningen is de werf Wolthuis nu stichting Historische werf Wolthuis waar alle oude machines nog aanwezig zijn .
Helaas staat de werf niet in verbinding met open vaarwater , doordat het oude Winschoterdiep in de zeventiger jaren van de vorige eeuw is gedempt .
Er worden nog wel werkzaamheden verricht zoals alle aanpassingen aan het historische motorschip Nomadisch voor het verkrijgen van het CvO .
De afgelopen maand zijn er een paar vrijwilligers , hier werken alleen maar vrijwilligers 2 dagen in de week , bezig geweest met het fabriceren ven een schoorsteen van een z.g. Franse motor .
De Franse Motor of Canadees is een schip wat grotendeels is ontstaan door het Marshall hulpprogramma van de Verenigde Staten na de tweede wereld oorlog.
De schepen werden in Canada gebouwd in 3 delen en per zeeschip naar Europa vervoerd om hier op de werf de Biesbosch of een aantal Franse werven weer aan elkaar te worden gelast .
De schepen waren al helemaal compleet met een volledig ingerichte mach.kamer en ook het leefgedeelte was compleet tot en met de koelkast aan toe , voor die tijd een ware luxe .
Een zo'n Franse motor , de Marot , is aangekocht door een maritiem museum in Dordrecht maar de originele schoorsteen ontbrak men heeft gevraagd of de Historische werf Wolthuis een nieuwe kon fabriceren .
En dit is gelukt zoals te zien is op de volgende foto's .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

M.vr.gr Huub.

Re: Franse motor.

Geplaatst: 24 aug 2019 19:48
door hdofferhoff
Nog even de laatste foto's van de schoorsteen van de Marot .

Afbeelding

Aankomst in Dordrecht.
Met de drie vrijwilligers die de schoorsteen hebben getekend en vervaardigd .
De vierde man Govert staat er niet op .

Afbeelding

Met de autokraan van de Marot wordt de schoorsteen geplaatst .

Afbeelding

De beide units van de airco moeten nog worden verwijderd .

M.vr.gr. Huub.