Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Westeind »

Mooi verhaal Kees,toen was de wereld nog in orde....nu presteren ze het om van een kale kip nog te plukken :|
dat boekje zou wel in m`n verzameling passen ,zal eens zoeken :wink:
vaar om te leven (niet andersom)
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Hier zie ik een speciale foto. Het betreft hier een veerdienst op de waal denk ik. Het speciale aan deze foto is de veerboot. Ik denk de S.H.V. maar is dat ook zo ? Het kan ook een vulcaan of Steenkolenboot zijn. Maar ik heb nooit geweten dat deze ook veerdiensten hebben gedaan.Misschien in de oorlog?

Afbeelding
bron;gahetna
Afbeelding
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

Bart, Voor de Waal lijkt het me een beetje breed. Zal eerder wat verder "onderuit" zijn. Hollands Diep of Zeeland. Gr. Klaas.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Dat verklaart wat meer want de veerboten op zeeland hadden ook en S.H.V. band in de pijp
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Nu we toch bij de veren zijn, hier een nieuwe met de sleepboten van Muller in actie aan de Merwede werf
Afbeelding
bron;gahetna
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Nog één voor Jan vd Doe. Een hoop Smitboten om een tanker.
Afbeelding
bron;gahetna
Afbeelding
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door piet42 »

[quote="teerkwast"]Hier zie ik een speciale foto. Het betreft hier een veerdienst op de waal denk ik. Het speciale aan deze foto is de veerboot. Ik denk de S.H.V. maar is dat ook zo ? Het kan ook een vulcaan of Steenkolenboot zijn. Maar ik heb nooit geweten dat deze ook veerdiensten hebben gedaan.Misschien in de oorlog?

teerkwast

het is het veersteiger van willemstad ik heb van het steiger met tramboot met een zelfde schoorsteen een ansigtkaart morgen zal ik even kijken.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Dit is ook weer zo,n apart plaatje als je het zelf niet megemaakt hebt. Dan vraag je je af is dat bevoorading aan boord op volle zee ?
Afbeelding
bron;gahetna
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Kapitein Spok »

teerkwast schreef:Wat ik mij afvraag is, zullen de rederijen deze posten ook gebeld kunnen hebben, om te vragen of hun schepen al gepasseerd zijn. Het was voor de rederijen natuurlijk gemakkelijk om een telefonische verbinding te leggen toen de posten telefoon hadden. Ik kan me ook voorstellen dat men daar niks mee te maken had. Wie weet het?
Teerkwast, dit werd volgens mij niet door deze posten gedaan maar door de orderstations die er op verschillende plaatsen waren. Hele bekende waren Gotterwichersham, Piwiep Zons en Andernach.

Als je er in donker langs voer dan ging er een schijnwerper op de mast om te zien welke rederijvlag daar hing. En vervolgens werd de naamplank "onder vuur" genomen.
Was en geen bericht voor je dan werd je genoteerd voor het geval er na-vraagn van familie of de rederij kwam. Wanneer er wel een bericht voor je was dan werd je de boodschap via een batterij luidsprekers toegeschreeuwd in de trat van:

"OriOOOOOOOOn, sie solten morgenfruh om sechs löschen in Lahnstein".

Dat betekende dan een nachtje door, dus cratief boekhouden in het vaartijdenboek of beter gezegd de vaartijdenboeken. Dat kon toen nog en was een uitkomst, zeker als je niet al te snel liep.

Met de komst van de marifoon en Scheveningen c.q. Koblenz radio met hun verkeerslijsten om 5 minuten voor het hele uur was het met de orderstations heel gauw gedaan. Volgens mij heeft Zons het nog het langste volgehouden.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Kees Keijzer »

Piet je was me net voor, het is inderdaad Willemstad met een boot van de R T M die hadden een rood witte diagone band in de pijp.
Gr, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie