Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Kapitein Spok »

Beting schreef:De Canada en de Java zijn Franse schepen geweest die gevaren hebben van Le Havre naar Parijs.
Zo heb ik me laten vertellen door schipper Roerade,van de Canada.
Gr Gerard.
Het zou zo maar kunnen!
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Als we dan het gat uitdraaien,zet ik de schijf van de ankerlier weer handvast, met een flinke ruk.Daar na loop ik naar achteren door het gangboord,en bij de middelbolder,stap ik op de bulp,en terwijl ik me vast houd aan de staande luiken,loop ik voorzichtig over de bulp naar achteren.Waar ik bij de middelbolder weer in het droge gangboord stap.Ondertussen varen we voorbij het wessemse veer wat net loskomt van de veerstoep.Ik stap de stuurhut in en houd mijn overall aan,want we zijn zo in linne.Ma heeft ondertussen de koffie klaar staan,en zo varen we koffie drinkend af naar beneden,tussen de peilers door van de brug in aanbouw.Als we dan verder beneden komen,zie je het grindgat,waar de baggerbakken onder de molens getrokken worden met sleepvletjes.Als we ons tweede bakkie achter de kiezen hebben,zien we als door de scherpe draai naar bakboord komen de eerste schepen al liggen,en zet pa de regulateur handel wat verder naar achteren,en begint het eentonige gebrom op de roef ook wat af te nemen.En omdat we nu bijna drijven kan ik gewoon door het gangboord naar voren lopen,zonder natte voeten te krijgen.Ik tik de schijf weer los met de dekstopper.Als we dan nog voor de schepen komen die boven de stuw liggen,zien we dat de Mariette net gestrekt komt van het opdraaien.Dan geeft pa twee lange en een korte stoot op de hoorn,en als we dwars liggen zegt pa, lekko, en draai ik de rem los,en dondert het anker naar beneden dan zegt pa vast,en draaid de Willem op de stroom mooi rond,en vallen we naast de buurman opzij met een paar meter tussen ruimte.Als pa niets meer zegt zet ik de schijf handvast,en loop naar achteren.Pa zegt gaan jullie maar melden,Henk is ondertussen al bezig de roeiboot buitenboord te draaien.En als Henk de roeiboot op de rem laat zakken,ga ik beneden staan,en vis het touw uit de kop van de roeiboot.en zet het vast op de achter bolder.Daar na haak ik het blokje los en laat de ring op het vlondertje vallen.Henk gooit het touw los en springt in de roeiboot.We laten ons af drijven,tot we de riemen buitenboord kunnen steken.Ik zeg tegen Henk,zullen we naar de punt van de invaart naar de stuw roeien,dan hoeven we niet over de stuw of door het weiland te lopen.En naar een kwartiertje leggen we de boot vast aan het baken wat op de punt staat.Daar na lopen we over de strekdam naar de sluis,waar we over de deuren naar de andere kant lopen,en ons melden bij de sluismeester.Achter wie ben je?vraagt hij.Achter de Mariette zeg ik.Lengte breedte?50 bij 660.H,m we zullen eens zien,en na wat rekenwerk,als alles goed gaat kun je bij de vijfde schutting er nog wel bij.De Mariette is te breed,maar een kempenaar kan er nog wel bij misschien.Als Henk en ik weer buiten komen zien we dat net de deuren open gaan,en besluiten naar de beneden kant te lopen,om over te steken naar de andere kant van de sluis.Als we halverwege de sluis zijn,zie we een bekende kempenaar met nog een open stuurhut in de sluis liggen.Wat bij mijn weten in die tijd er nog maar een had.Als we langs het sleepbootje lopen wat er voor staat steken we onze handen op naar de kaptein van de Pejo,en staan we even later bij de Willem2,waar Wilie Maas voorop de draad staat in te halen.Na even een praatje lopen we naar achteren waar Maas de achterdraad staat door te halen tot ze boven zijn.Maas vraagt of het druk is afvarig.Ik zeg een schutting of zes.Ja zegt Maas ik hoorde van de molenbaas in roermond,dat er wel driehonderd schepen liggen in belfeld en sambeek.Ik zeg dat we over de graaf gaan,omdat de sluis in weurt er uit ligt.Dan blaast de boot,en gooi ik de achterdraad los,en leg deze in het gangboord.Maas steekt zijn hand op ,en beklimt het trapje naar de open stuurhut,en begint aan het plat liggende haspel te trekken.Wij lopen door naar de deuren, en steken deze over.Daar na lopen we over de sluis terug naar de bovenkant.En als we over de strekdam lopen zien we dat de Credo,van Meurs uit maasbracht bezig is de Cornelis Bunningh van de dukdalfen te trekken.Ook dit grote sleepschip zit in de cokesploeg,wat je kan zien aan de rekken op de bulp.Terwijl we naar de roeiboot lopen,horen we,CREDOOO,SLEEP BAKBOORDDD, BOOT OPZIJ.We maken de roeiboot los en roeien tussen de schepen,die boven het stuwgat ten anker liggen naar de wal,waar we onder de wal naar boven roeien,Henk een riem en ik een riem.En zo roeien we gestaag terug naar boord.Ik gooi het touw om de bolder,en terwijl Henk de roef op klimt,haak ik de ring in het blokje.En klim aan dek.En terwijl Henk de roeiboot omhoog draait met de kranebalk,houd ik de roeiboot af en schiet het touw op met ronde cirkels. Ik ga op de boeing staan met mijn knieen gesteund tegen de reling,en houd zo de roeiboot af van onderen,zodat de roeiboot niet tegen de lak van de roef schraapt.Ook de roeiboot zelf staat strak in de lak,met een mooi rood onderkantje,en spievorm aan de voorkant.Als Henk bij de rand van de roeiboot kan,klim ik gauw de roef op en draai de roeiboot verder op,waar na we samen de roeiboot binnenboord trekken,en op de blokken laten zakken.Daar na delen we pa mede dat we de vijfde schutting er misschien bij kunnen.Nou dat valt me nog mee,zegt pa,ik zeg er liggen een hoop kleine schepen voor aan,die kunnen overal nog tussen.Pa zegt als je zo meteen schoon schip gaat maken,draai dan ook wat lucht.Ma zegt dat we over een uurtje gaan eten.Dan ga ik de machinekamer in,en gooi de lister op gang,en als de kraan open staat zet ik de compressor in zijn werk.En terwijl de compressor staat te pompen pak ik de slang uit de deklast en sluit deze aan onder de den.Dan ga ik weer de machinekamer in en kijk of de wijzer al op het rode streepje staat.Als dit na een poosje het geval is, trek ik de compressor uit het werk,en draai de kraan dicht van de luchtfles. Daar na draai ik de buitenboord kraan open en schakel de pomp in het werk.Henk heeft ondertussen de slang op het roefdek getrokken,en een emmer sop geregeld.En als we op de stuurhut klaar zijn en aan het roefdek willen beginnen roept Anneke dat het etentijd is.Ik leg de slang op het opstaande randje van het roefdek zo dat de straal buitenboord spuit,de lister laten we draaien dan hebben we vanavond weer stroom genoeg voor de omvormer.En als we onze laarzen en overalls uit hebben gedaan,zitten we even later aan tafel.Pa heeft de radio aangezet en luistert naar het nieuws.Als het eten gedaan is en we nog even zitten na te tafelen,gaan we weer verder waar we zijn geblevenZo zien we onder het boenen, dat de schepen voor ons het sluisgat in gaan, en andere schepen die plaatsen in nemen. Ook een bekend schip de Adriaan die voor de Boo vaart, regelmatig naar delft komt afdrijven,en gaat voor ons rond.Als we de roef rond om schoon hebben gesopt, en aan de achterboeing willen beginnen,komt pa zeggen dat het thee tijd is.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mslb Credo van Meurs

Afbeelding
Semper Avanti en Gerco boven de sluis van Linne

Afbeelding
sluis Linne

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Harry weer bedankt
Om dat ik het verhaal niet af kon maken,eigenlijk om dat het teveel werd voor een pagina,komt nog het tweede deel straks. Alleen vraag ik mij af zijn er geen maas schippers die wat aan kunnen vullen
gr Bart
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Als we in de stuurhut staan,zegt pa als we de thee op hebben gaan we eens kijken of er al plaats is voor de sluis.En als de thee op is ga ik de machinekamer in en start de stork.En terwijl Henk achterop doorgaat met boenen,loop ik naar voren.Ik gooi de kap van de ankerlier motor open,en kijk of er nog genoeg benzine in zit.Als dat het geval is,pak ik het aantrektouwtje,en leg de knoop in de uitsparing van de poelie,en draai het touwtje rond de poelie,ik reik in de motorkap en flotter een paar keer,dan zet ik me schrap,en pak het klosje van het aantrektouwtje met twee handen beet.En met een flinke ruk naar achteren trek ik het touwtje van de poelie,en begint de britse straathond te blaffen.Na een poosje zegt pa,draai u,m er maar uit.Ik zet de rem los,en zet het de lier in zijn werk en houd de schijf even vast tot de ketting niet meer slipt.En terwijl pa langzaam vooruit draaid,draai ik de ketting binnen boord,terwijl ik er putsen water overheen gooi.Als ik naar een poosje de sluiting boven water zie komen,steek ik mijn hand op.Dan zie ik ook de klauwen verschijnen,en weet ik dat het anker goed voor de kop hangt.Als het anker helemaal klaar is zet ik de motor stil,en zet de rem vast,ik tik de schijf los,en zet deze weer handvast.We varen ondertussen naar boven,tot er ruimte is om te draaien.Als pa de seinen gegeven heeft gaan de roeren dwars onder de kont,en vallen we langzaam rond en drijven langs de schepen naar het sluisgat.Ik zie dat er nog twee dukdalfen vrij zijn,en zeg dat tegen pa.Pa zegt dan maken in de midden vast,met achter een draad aan de wal.En terwijl we langzaam op de dukdalfen afvaren zie ik dat het goed uitkomt met de lengte het word wel en lange draad.En als we bij de eerste dukdalf zijn pak ik de paal, en vier de draad uit tot we met de kop op de tweede dukdalf komen.Als de dukdalf voor de voorbolders komt stop ik af,en zet de draad vast met een steek.Ik pak uit het gangboord de tweede draad van de luiken,en zet deze op de paal,en op de achterste voorbolder vast.Nu is de paal van de zwierboom voor de dukdalf zo dat we met de zwierboom aan de wal kunnen komen om de achterdraad vast te zetten.Als ik Henk geholpen heb aan de wal te zwieren,wat hij zelf nu niet kan,omdat hij zijn benen op moet trekken om over de loopdraad te komen,pak ik de werplijn uit het herft en loop naar achteren,waar ik de werplijn aan de wal gooi,en de strop van de achterdraad er aan vast knoopt.Als Henk de draad heeft losgemaakt en naar de paal loopt en vast zet,draaid pa nog wat bij,en haal ik de loos uit de draad,en zet de draad vast.achterop.Dan loop ik weer naar voren en help mijn broer aan boord.Samen lopen we naar achteren waar ik de machinekamer in gaat en de stork stil zet.Daar na ga ik Henk weer helpen met schoonschip maken.En terwijl we bezig zijn zien we dat ook de Mariette het sluisgat in komt drijven,en als we zien dat de buurman bij ons opzij wil komen,pak ik een draad aan,en zet deze vast voorop.Als de buurman dan vast ligt gaan we weer verder waar we gebleven waren.En zo gaan we lekker door met soppen en boenen Als we dan de voorkant van de stuurhut willen doen,komt pa aangelopen die weer lekker met de buurman stond te kletsen,en zegt morgen verder jongens.En als Henk de slang opruimt,ga ik de machinekamer in en zet de pomp uit z,n werk,daar na draai ik de buitenboord weer dicht van de pomp,en kijk of er nog gasolie in de lister zit,zo dat die niet stil valt en ik de hele boel kan ontluchten.Daar na ga ik naar boven de stuurhut in,trek mijn laarzen uit en zet deze in een hoek, dan trek ik mijn overall uit,en hang deze naast die van Henk over de brug,zo dat ze wat kunnen drogen.Binnen staat de televisie al aan.Ik zie op de klok dat het half zes is.En als henk klaar is ga ik ook douchen,en wat anders aantrekken,als ik daar mee klaar ben gaan we eten.En terwijl we aan de brood maaltijd zitten,hoor ik de sluismeester afroepen.ALLO ALLO,,WILEN DE SCHEPEN VOOR DE VOLGENDE TWEE AFSCHUTTINGEN NAAR VOREN KOMEN. En dan volgt een hele lijst met namen EN ALS LAATSTE DE WILLEM1 En dat word nog twee keer herhaald.Ook de buurman staat in de stuurhut.Dan ga ik met pa die ook was komen luisteren, weer na binnen en verder met eten.Als we dan weer voor de televisie zitten, en de eerste uitvarende schepen voorbij zien schuiven gaan we met z,n drieen de stuurhut in.Even later komt de buurman ook de stuurhut in,en zegt tegen mijn vader,je hoeft hem niet aan de gang te gooien,ik neem je wel mee bij ons gaat dat wat makkelijker.ondertussen begint het al aardig te schemeren.Als de schepen voor ons opschuiven en we onze overalls aantrekken gaat de buurman weer naar boord.Pa zegt o,k jongens gooi de achterdraad maar los.Ik help Henk weer aan de wal,en gooi de slagen van de bolders,als Henk de draad heeft losgegooid,leg ik enkele slagen om de bolder,en trek de draad met het luikenhaakje in het gangboord.Ik loop naar voren, en gooi de loopdraad los zo dat Henk nu makkelijker aan boord kan zwaaien.Ik houd de zwierboom wat tegen en als Henk aan boord is,pakt de buurjongen de draad van de paal,en legt deze in het gangboord Dan zegt pa lekko, en ik gooi de voordraad los.de buurman heeft de boordlichten al ontstoken.En als de buurjongen zijn arm opsteekt hoor je sssssssssssssssss vabammm en draait de deutz weer..En zo schuiven we langzaam langs de dukdalfen naar voren tot achter de laatste schepen.Als de buurjongen de draad in de paal hangt draaid de buurman even achteruit.Langzaam stop ik de gang er uit,en zet de draad vast met een steek.De buurjongen heeft ondertussen de steekdraad gezet,en samen halen we het laatste restje loos uit de draad,en zetten de draadvast.Pa heeft met Henk de achterdraden gezet,en dan liggen we weer klaar voor de sluis.Als we binnen zitten ,en met een bakkie koffie naar achter het nieuws zitten te kijken,horen we de sluismeester de schutting afroepen.Eerst een lijst met namen,,,EN ALS LAATSTE KAN DE ,,WILLEM1 ZICH GEREED HOUDEN.,,,We zien uit de stuurhut de toplichten,boven de brug verschijnen,en doen nog gauw een tweede bakkie Daar na trekken we de overalls weer aan,en ga ik naar beneden en start de stork.Onder tussen komt de op varende schutting uitgevaren,en loop ik naar voren.Ook de buurjongen staat gereed op het voordek.Als ik naar voren kijk,zie ik enkele schepen voor de sluis drijven,en andere weer losgooien.Dan zegt pa,gooi alles maar los,Als alles los is schuiven we langs de dukdalfen langzaam naar de sluis,met de buurman opzij,terwijl ik de draden staat op te schieten.En zo laten we ons langzaam uitdrijven,en gooit de buurman los.Als we dan voor de laatste dukdalfen voor de sluis komen,hoor ik,,,,WILLEM1,,Vooruit,en varen we langzaam naar de sluis.WILLEM1,,STUUUURBOORD,,en geeft pa een kort sein.Ik laat de mast een stukje zakken met het liertje zo dat die onder de brug door kan.Henk is achterop bezig de televisie mast in te schuiven.Als we dan tussen het schip lopen wat al in de sluis ligt,geef ik de assistent sluismeester de strop van de draad aan, als de draad vast staat gooi ik enkele slagen om de bolders,en dan gebeurt het,Ik hoor een schurend,knisperend geluid, en er komen wat rookwolkjes tussen de draad en de bolders vandaan,ik ruik de geur van verbrande teer,en zie voor mijn ogen de draad gaan ravelen,en de tieren uit elkaar springen,en dan spingt een stuk draad naar voren,en het andere de wal op.Ik spring snel op de luiken en pak de tweede draad,en geef deze aan de sluismeester,ik gooi razend snel de slagen van de bolders,en zet de tweede draad vast,en op aanwijzigingen van de sluismeester die voor de kop staat te kijken
vier ik de draad bij.Dan zegt pa,hij is binnen.en zet ik een steek op de bolder.Terwijl de deuren dichtgaan,en de brug zakt,komt pa over de sluis naar voren gelopen.Ik pak de steek van de draad en houd deze in mijn handen.Pa gaat voor mijn staan met een verbeten gezicht,en zegt,Denk je dat ik niks anders te doen heb,hoe komt dat nou?Ik zeg met hangend hoofd,terwijl ik de draad opviert,als we zakken,ik een kinkel uit de draad wilde trekken,en toen is er loos gekomen,waardoor er twee slagen over elkaar gevallen zijn.Luister zegt pa,als jullie klaar zijn met schoon schip maken,gaan we met z,n drieen op de luiken zitten,en zal ik jullie splitsen leren,en hoop ik dat je dan wat zuiniger bent op de draden.Is dat duidelijk?ja pa zeg ik met hangend hoofd.Pa pakt mijn kin beet en trekt mijn hoofd omhoog.Is dat duidelijk Bart, JA PA zeg ik,waar na pa weer naar achteren gaat.Pffffffff denk ik daar ben ik goed afgekomen.En dan zie ik de schepen voor ons uitvaren,en even later de buurman,pa zegt lekko,ik gooi de slagen van de bolders en loop het gangboord in langs de draad,als de sluismeester de draad in het gangboord gooit.En even later varen we de sluis uit,langs de opvarende schepen die wachten om geschut te worden.Ik trek de gebroken draad op het voordek,en schiet daar na de draad weer op met de goede strop boven.En zo varen we het donker tegemoet om dat de verlichting langs de kant op houd,naar de volgende sluis,,roermond
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Hier kan je zien hoe het vroeger in omgeving wessem er uit zag
https://www.gahetna.nl/collectie/afbeeld ... erm/wessem
als je niet weet hoe een stuw getrokken word kan je dat hier zien.Passend bij het verhaal stuw linne
https://www.youtube.com/watch?v=VoVb-Nao ... ure=relmfu
https://www.youtube.com/watch?v=sG_Wn-Ys ... ure=relmfu
Afbeelding
Contessa
Berichten: 284
Lid geworden op: 10 dec 2009 12:41

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Contessa »

Wrijfhout schreef:Afbeelding
Sleepvaart op de Maas boven de sluis van Roermond. Links de sleepboot Mina rechts de Wilja van Wolf.

gr. Harry
Harry,
Voor het eerst zag ik deze foto van sleepvaart op de Maas. Je vermeldt onder de foto, dat links de sleepboot Mina vaart. Misschien is dat juist, hangt ervan af wanneer deze foto is gemaakt. Zelf schat ik in , dat hij op de foto als Geertruida vaart.
Ik ken deze boot als Geertruida van Dirk de Vries (naar ik meen uit Maasbracht). De boot was voorzien van een 100 pk Kromhout gloeikop en had een lengt van ca 14 meter.
Dirk de Vries stapte begin zestiger jaren over naar het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf van Amsterdam en kwam bij de pont over het IJ terecht.
Ik heb geen idee wat er met de Geertruida is gebeurd. Verkocht ? Misschien wel. Zelf maakte ik in de herfst van 1960 met mijn Agfa Clack deze foto met de Geertruida rechts vooraan. De foto werd gemaakt aan de Prins Hendrikkade te Amsterdam vlak voor de brug naar de Kromme Waal. Enkele jaren later werd dit stukje gedempt ten gunste van een bredere brug en weg.
De voorste rij sleepboten op de foto wordt gevormd door boten van Spithorst. Naast de Geertruida de Gretha van mijn vader Toon Hekman. 100 pk Kromhout diesel type 2H4. Lengte 16 meter.

Afbeelding
vr.gr. Contessa

Gezien vanaf de Dancing Queen

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Wrijfhout »

Contessa, ik heb mij gebaseerd op de gegevens die ik in 1986 van Jan Biezenaar heb gekregen. Ik veronderstel dat hij die gegevens uit krantenknipsels uit de Schuttevaer haalde, want daar hebben zijn foto's ooit in gestaan: Mina, J. Ross, later Themar van Gebr. Nuy. Nu wil het toeval dat ik ook even tussen mijn ansichtkaarten van Maasbracht heb gekeken, en op een daarvan staat het voorstuk van deze boot, zwarte romp, donkere opbouw en met de naam MINA op de kop geschilderd... Het kan ook zijn dat Jan de gegevens elders vandaan heeft, ik weet het niet... Het staat al bijna 25 jaar zo in de boeken omschreven en heb nooit eerder gehoord dat de naam niet zou kloppen, waarmee ik niet wil zeggen dat ik jouw bewering in twijfel trek. Bij varend erfgoed kan ik over dit bootje ook niks vinden. Kijken of er nog iemand op inspringt,

gr. Harry

Afbeelding
Nogmaals de Mina / Geertruida met op de eerste lengte het sls. Merwede
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Als je naar de fotokijkt van Contessa, zie je ook iets tipiesh uit die tijd, bij die kleine sleepbootjes watertankje op het roefje,net als het olie vat voor de kachel.Mooi, pure nostalgie
Afbeelding
velasquez

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door velasquez »

Afbeelding

Sleepboot Oranje eig. v.d. Heeten.
was ook veel op de maas met zijn 150 pk Industrie
Plaats reactie