Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door karelzijpe »

In de Nordrhein-Westfalen liggen grote bruinkoolgebieden. Bruinkool is ingekoolde veen, een tussenvorm van steenkool. Die gebieden worden afgegraven met open mijnen (dagbouw). De lagen bruinkool zijn vaak meer dan 100 mtr. dik. De exploitatie wordt gedaan door "Union Rheinische Braunkohle Kraftstoff A.G. Dit bedrijf heeft/had een eigen vloot van sleepschepen, motorschepen, sleepboten en kraanbunkerboten om de stoomschepen te bunkeren. Dit hele gebeuren heette de "Reederei Braunkohle." Ze waren gevestigd in Wesseling en hadden een haven en eigen overslagkades.
De schepen zagen er altijd piekfijn uit (ze bulkte van het geld) en hadden een eigen opleidingsinstituut, waar ze uniformen droegen en strenge discipline heerste. Je kon als 15-16 jarige bij hun beginnen als dekjongen en verder opgeleid worden tot schipper.

In de jaren '60 stookte heel Duitsland nog met kolenkachels en fornuizen, daarvoor werd er van de bruinkool briketten geperst (vergelijkbaar met een huidig openhaardblok.) Aan de overslagkade werden die aangevoerd van de brikettenfabriek met platte spoorwagons. Daar stonden bakken op met 2 ton briketten (kubels). De kraan pikte die kubels eerst aan, waarna de kraanmeester de kubels boven het ruim openklapten. Daarna werden de bakken weer teruggezet op de trein.

Wij voeren graag met die briketten. Als je ergens lag te lossen en je ging daarna briketten varen, hoefde je de ruimen niet dicht te leggen. Na het laden had je altijd een kop op het ruim, dus er hoefde geen planken gesjouwd te worden. Dat Bernhardje aan en in een zucht was je schip weer schoon.
Na het laden werd er over die koppen met briketten kalk gestrooid, Als er onderweg wat werd afgehaald (gestolen), dan was dit direct zichtbaar.

Braunkohle was toendertijd de grootste financier van Damco, die toen de grootste rijnrederij was. Zodoende hadden zij altijd met drukte de beschikking over extra schepen. Ik denk dat Harry nog wel een paar mooie plaatjes van de Braunkohle schepen heeft.

N.B.: Op dit moment ligt er nog 40 miljard ton bruinkool, genoeg voor de komende 250 jaar. Dit verklaart ook het gemak waarmee Angela Merkel het kernenergie-programma afblies na de ramp in Japan.
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door teerkwast »

karel bedankt voor je perfecte uiteenzetting van de braunkohle nu zijn weer een hoop mensen op de hoogte zelfs ik wist niet dat de rederij met damco te maken had ik vraag me af wat was damco dan eigenlijk als je 300 schepen had en je financien uit duitsland kwamen dan hadden die duitsers een heel grote vinger in de pap in de rijnvaart of zie ik dat verkeerd ik ben 61 jr dus ik kom ook maar net kijken
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Braunkohle 41 op de rede van Bingen...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door Fluks »

Ik zag de Braunkohle schepen toch meestal met luiken of dekkleden over de lading varen.Wel hadden veel schepen een open dennenboom.
Groeten,Arie.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door karelzijpe »

Over die financiering in Damco door Braunkohle heeft een stuk gestaan in de Schuttevaer.
Karel
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door teerkwast »

beste mensen ik kom nu met jaartallen in de problemen het geheugen word een beetje grijs wie weet hoelang de damco boten nog hebben gevaren de 9 was opgelegd in 72 maar de 10 en de kleinere boten voeren nog wel dacht ik en estolpo de vo boten hoelang hebben die nog gesleept ik zit te ver terug te denken uit mijn sleepboten tijd toen werd er nog volop gesleept maar dat de tijd zo snel gegaan is dat kan ik nog niet begrijpen ik denk dat we aan h :roll: et einde van de damco periode zitten in mijn verhaal maar het moet wel kloppen zal leo zeggen :roll:
Afbeelding
fred kuyper

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door fred kuyper »

Hoi Teerkwast,
daar krijgen we in de loop van de jaren allemaal mee te maken.
De een wat sneller dan de ander.
Het voordeel van dingen vergeten is dat anderen het vvo je vertellen.
Dat maakt het forum toch lekker levendig.

Groetjes Fred
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door karelzijpe »

Mijn vader had in de jaren '30 in een sleep achter de Braunkohle XV gehangen, dat had nogal indruk gemaakt
bij hem, hij noemde hem de zware jongen van de rijn.
Is daar nog een plaatje van?
Karel
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Braunkohle XV - Friedrich Haske op een ansichtkaart van Bonn...

Afbeelding
misschien hangt hij er hier wel achter Karel :wink:


gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door *Waterman* »

Of hier achter...

Afbeelding

*Waterman*
Plaats reactie