Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Vandaag houden we ons weer bezig met dingen die toen gewoon waren maar nu totaal verdwenen zijn.
Behalve orderstations had je vroeger ook seinposten langs de rijn in het gebergte. Bv de mauseturm was één van de bekenste seinposten. Deze seinposten waren geplaatst op onoverzichtelijke plekken, dat wil zeggen op plaatsen waar je van af van boord niet om de hoek kon kijken. Aan de loreley zat ook zo,n post. Van deze seinposten bestaan er nog een paar, maar dan gemoderniseerd met verlichting in de vorm van lichtbalkjes die een bepaald patroon vormen om de opvaart te waarschuwen voor afvaart. Heden ten dage is dat een stuk gemakkelijker met de marifoons aan boord. Ook het vaarwater is een stuk breder op sommige plaatsen. Daar komt bij dat er nu af en toe wat schepen langs varen, en door de snelheid ook snel weg zijn. In de vroegere dagen zaten de slepen bij elkaar, en het duurde ook veel langer voor de slepen weg waren van de nauwe plaatsen. Vroeger voer je ook op plekken waar je nu niet meer vaart. Bv het kauberfahrwasser. Ik zal nu proberen duidelijk te maken hoe dat toen in zijn werk ging. In die tijd gebeurde dat door middel van vlaggen. Als er mensen zijn die het kunnen aanvullen graag. Wie weet waar de andere posten stonden. Filsen? Oberwesel? Bacharach Doe het voor de anderen, dat doe ik ook.

De foto,s die we gaan zien komen van GaHetNa.
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Deze is in Bacharach. Zoals je ziet was het een hoog geplaatst gebouwtje geplaatst op een plek waar ze zowel de opvaart als afvaart konden zien aankomen
Afbeelding
bron;gahetna


Dit plaatje zie je als je net met de sleepboot de post An de Loreley gepasseerd ben. De witte vlag zie je als je op weg naar boven bent met een sleep, dit was het sein voor de afvaart dat er een sleep naar boven komt.
Afbeelding
bron;gahetna
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

En dan gaat de telefoon en komt er weer een bericht binnen
Afbeelding
bron;gahetna

Dan pak je de verrekijker en loop naar buiten, je zoekt de horizon af, en als je dan wat ziet
Afbeelding
bron;gahetna
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

En als je dan gezien hebt dat de sleep er aan komt, knoop je de witte vlag aan de touwtjes en trekt deze naar buiten
Afbeelding
bron;gahetna


Dan ga je terug naar binnen, en belt je collega van de volgende post. Als je de gegevens opgeschreven hebt ga je weer buiten kijken
Afbeelding
bron;gahetna
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

En dan kijk je weer met de verrekijker of je wat ziet aankomen
Op dit plaatje zie ook meerdere vlaggen hangen. Men kon kiezen uit een rode vlag of een gele. wat deze vlaggen betekende durf ik niet met zekerheid te zeggen
Afbeelding
bron;gahetna
Afbeelding
ossebaar.j
Berichten: 1444
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door ossebaar.j »

Waarschuwingsposten in het gebergte , gegevens uit het RPR van 1965 .
Waarschuwingsposten op het riviervak Bingen- St . Goar .
Op het bingerloch-vak de volgende posten ,
Post 1 :km 528,69,rechter oever , tegenover de Krausaue beneden Rüdesheim ;
Post 2 ; km 530,18 ,op de Mäuseturm boven het Bingerloch ;
Post 3 ; km 531,10 , rechter oever , beneden het Bingerloch; deze post is alleen in werking bij slecht zicht en toont dan ,behalve de in art 130 lid 1 voorgeschreven seinen , een blauwe bol .

Vaart door het Bingerloch -vak .
Art 130. 1 Voor de vaart door het Bingerloch-vak gelden van een uur vóór zonsopgang tot een uur na zonsondergang de volgende bepalingen :
a, De afvaart moet in de regel gebruik maken van het Nieuwe Vaarwater ; tien minuten vóór het vertrek van Bingen of vóór het voorbijvaren van Rüdesheim moet zij haar voornemen aan post 2 op de Mäuseturm kenbaar maken door het tonen van een witte vlag op het voorschip. Wanneer de afvaart bij uitzondering genoodzaakt is van het Bingerloch gebruik te maken ,moet zij een rode en een witte vlag tonen . De afvaart mag eerst van Bingen vertrekken of haar reis voorbij Rüdesheim voortzetten ,nadat op post 2 op de Mäuseturm het sein daartoe gegeven is ; dit sein wordt herhaalt door post 1, tegenover de Krausaue,en -indien deze in werking is ,- ook door post 3,beneden het Bingerloch . De toestemming om door het Nieuwe Vaarwater te varen wordt aangegeven door :
Een witte schijf voor slepen , uitgezonderd gesleepte vlotten : Een gele schijf voor alleenvarende vaartuigen ; een gele en een witte schijf voor gesleepte vlotten .
De toestemming om door het Bingerloch te varen wordt in plaats van door schijven aangegeven door vlaggen van dezelfde kleur als genoemde schijven .
b, De opvaart mag km 531,40 niet voorbijvaren zolang op post 2 op de Mäuseturm wordt getoont ;voor het Nieuwe Vaarwater een witte schijf met een rode rand , voor het Bingerloch een witte vlag met rode rand . Deze stopseinen worden eveneens gegeven door post 3 beneden het Bingerloch , indien deze in werking is .
De opvaart , welke beneden km 531,40 wacht moet zodanig ligplaats nemen , dat het vaarwater vrij blijft voor de afvaart .
c, Wanneer de vaart door het Nieuwe Vaarwater is gestremd, wordt op de Mäuseturm een rode schijf met horizontale witte streep getoond . Wanneer de vaart door het Bingerloch is gestremd , wordt een rode vlag met horizontale witte streep getoond . Deze stremmings seinen worden eveneens door de posten 1 en 3 getoond .
voorzover het bingerloch ,straks het traject Lorch-St.Goar.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Kees Keijzer »

*Waterman* schreef:
En dit dan. Kom maar kom maar ik houd je wel vast.
https://proxy.handle.net/10648/ac72ec77- ... aae177a9e1
De wijze van presenteren van al die links nodigt in het geheel niet uit tot reageren. Het wordt er alleen nog rommeliger op !!

Wil toch een reactie geven op bovenstaand plaatje, want hier is echt een wonder gebeurd met een schitterende afloop.
Her verhaal heb ik opgezocht in een krantenbeeldbank. Maak me er ook gemakkelijk van af door alleen een link te plaatsen.

https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/ind ... =115&y=439

Gr.
*Waterman*
Waterman;
De schrijver K. Norel heeft in een van zijn vele jongens boeken aan dit voorval een hoofdstuk gewijd; namelijk in het boek; Politie te water, over de Rotterdamse Waterpolitie;

Afbeelding
Hier het betreffende hoofdstuk;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Toen ik de foto en het Krantenartikel zag wist ik dat het mij bekend voor kwam, op een gegeven moment kreeg ik een foto uit 1966 in handen van een sinterklaasavond bij ons aan boord en daar zie ik dat boek op tafel liggen, toen ging het lichtje aan.
Hier de foto waar mijn vader prominent op staat inclusief sigaar;
Afbeelding
Je ziet op her dressoir nog een boek van K. Norel liggen; Mannen en dijken, over de baggeraars uit Sliedrecht, ja wij lazen wat af bij ons thuis zeker voor er T V kwam.
Gr, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
ossebaar.j
Berichten: 1444
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door ossebaar.j »

Waarschuwingsposten op het riviervak Lorch-St.Goar .
Art .131 . Op het riviervak Lorch-St.Goar zijn de volgende waarschuwingsposten ingericht ;
post 1 ; km 542,95 , rechter oever , aan de Wirbelley ;
post 2 ; km 550,52 , linker oever , op de Ochsenturm bij Oberwesel;
post 3 ; km 552,98, rechter oever , tegenover de Kammereck ;
post 4 ; km 553,61 , linker oever , aan de Betteck ;
post 5 ; km 554,35 , linker oever , tegenover de Loreley ;
post 6 ; km 55,41 ,linker oever , aan de Bank boven St.Goar. Sinds 1999 door leden van de Fördervereins Wahrschauer- und Lotsenmuseum St.Goar e.V. ,als museum ingericht .
Vanaf 1970 werden de vlag signalen officieel door lichtsignalen vervangen . Door de nieuwe technieken werd er een nieuwe Revierzentrale in Oberwesel in dienst genomen . Sinds 01.04.1998 is deze centrale 24 uur in bedrijf en bewaakt de gehele Rijnvaart tussen Iffezheim am Oberrhein tot Rolandseck.
Door vaarweg verbeteringen tussen Bingen en St.Goar naar een breedte van 120 meter en verbeterde schepen ( oa elektrisch-en hydraulisch roerwerk )hebben er voor gezorgd dat vanat de 70ér jaren het werk der Rheinlötsen terug liep en in de tachtige jaren tot een einde gekomen is

Deze waarschuwingsposten kondigen doormiddel van vlaggen ,bollen of lichten aan de opvaart de nadering aan van afvaart, uitgezonderd kleine vaartuigen .
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door pieter53 »

Op Rheinschifffahrtgeschichte staat een oud overzichtje.
(Afkomstig uit: EDITIONS DE LA NAVIGATION DU RHIN - Strasbourg/ Schiffahrtsverlag "Rheinschiffahrt" Mannheim, Haus Oberrhein, Rheinvorland, Mannheim (1959).)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

De vlaggen kan ik mij nog wel herinneren van sommige posten, maar wat ik mij niet meer kan herinneren is dat wij zelf vlaggen er bij hingen.

Wat ik mij afvraag is, zullen de rederijen deze posten ook gebeld kunnen hebben, om te vragen of hun schepen al gepasseerd zijn. Het was voor de rederijen natuurlijk gemakkelijk om een telefonische verbinding te leggen toen de posten telefoon hadden. Ik kan me ook voorstellen dat men daar niks mee te maken had. Wie weet het?

En vriend Kees bedankt voor dat verhaal. Dit soort dingen maakt het juist zo leuk. Ook vriend Hans bedankt voor de foto van Boxmeer. Nu kan ik weer verder met het verhaal.
Afbeelding
Plaats reactie