Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Ik, en ik denk andere lezers met mij willen dat wel eens zien. wie heeft hier een oud kaartje van?
Afbeelding
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

Heb je hier iets aan Bart? Gr. Klaas.

Afbeelding

Afbeelding
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door navigatie »

Bart,
Zoals ik al eerder meldde, in de lege afvaart moesten wij regelmatig door de stad (Straatsburg) omdat wij dan niet onder de brug door konden.
Dat was best een operatie, opdraaien aan de Südhafen, naar binnen en stb uit naar de Südschleuse (waar ca 20 mtr remming voor zat). Daar kon 1 schip tegelijk door, dus je begrijpt al dat je zelden alleen was. Door Bassin Vauban en Bassin des Remparts langs allemaal ladende en lossende schepen. Aan het eind stb uit naar de Nordschleuse (dubbelsluis) en dan via de Nordhafen weer op de rivier. Zelfs als je alleen was, was je toch gauw een paar uur bezig.

grt Wim
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Vandaag weer in Dord geweest. En zitten praten met oude schippers over de lage brug in Kehl. Zoals Navigatie het al vertelde kon het er soms zeer druk zijn voor de sluizen. Hoe kwam dat, bij bepaalde waterstanden moesten niet alleen de sleepboten door de stad, maar ook de sleepschepen, want die konden ook niet door de brug. Dus als de Uri naar boven moest met een stuk of vier sleepschepen, moest het hele spul door de stad. De sleep ging dan op stroom ten anker, en dan ging de losse sleepboot door de stad en ging boven de uitvaart dus boven de brug ten anker. Wat was namelijk het geval, net als in Antwerpen mocht
een sleepschip met zijn eigen sleepboot niet door de stad, dit werk was voorbestemd voor de haven sleepboten van de stad.
Dus dan moest zo.n haven boot het sleepschip op stroom oppikken en dan door de sluis en de havens van de stad slepen, en weer naar buiten schutten, en op stroom gelegd worden. Dit hele circus 4 keer, voor de Uri weer kon aanmaken, en de reis verder vervolgen. Als je dit leest kan je ook begrijpen dat Pa zei, dat ze soms een maand onderweg waren.
En als je dit in de huidige tijd afzet, wat moet dat niet gekost hebben?

Ik hoorde dat de Sleepboten die het havenwerk deden, rode bootjes waren.
En dan nu de bekende vraag///// Wie kan het verhaal bevestigen of er meer over vertellen?
Ik ben namelijk nog al nieuwsgierig van aard, over dergelijke zaken.
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

De eerste is een plaatje van Ludwichshafen, de winterhaven
Afbeelding
En dan een mooi plaatje van Speyer
Afbeelding
En dan deze de schipbrug van Speyer. Wat ik mij afvraag zie ik hier nou een spoorrails? Ik kan mij niet indenken dat zo,n zware trein hier overkan rijden.
Afbeelding
Afbeelding
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door navigatie »

Bart,

Die havenboten waren niet zo sterk dat ze op de rivier iets konden. Allemaal drijfwerk.
Die Uri in Straatsburg moest zijn schepen wel zelf binnen brengen. Hij kon dat doen door de schepen op de strang binnen te laten lopen terwijl hij zelf op stroom bleef. Of hij ging zelf de haven in met de schepen achter hem aan. Je begrijpt als hij inderdaad 4 schepen bij zich had zou dat moeilijk zijn, dan moest hij doorvaren tot ergens achter in de haven, daar was lang niet altijd ruimte voor.
Als ik mij het goed herinner hadden die havenboten nog voorschutten ook.
Hoe zij dat boven deden om met de sleepschepen weer op stroom te komen en aan te maken weet ik helaas niet.

grt Wim

ps Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk verteld heb?
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik kan mij niet indenken dat zo'n zware trein hier over kan rijden.
Toch wel Bart, De Schiffsbrücke Speyer werd in 1865 gebouwd. In 1873 werd de spoorlijn Speyer-Heidelberg via deze scheepsbrug geleid. De passagierstrein, die bestond uit 1 lichte stoomlocomotief en twee wagons, reed dan langzaam in ongeveer 1 minuut naar de overkant. In 1938 werd de scheepsbrug vervangen door een echte spoorbrug die zeven jaar later weer werd opgeblazen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ossebaar.j
Berichten: 1444
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door ossebaar.j »

Bart ,
Als je via Google Eisenbahnbrücke Speyer naar Stadtarchiv Speyer/facebook gaat dan kom je op een filmpje , over deze schipbrug terecht . Je ziet dan de overzetting van de trein .
Over de sleepboten van Strasbourg het volgende ; Port Autonome de Strasbourg ( vlag driehoekig ,oranje met een gele rand en een geel liggend anker ) had de volgende schroefboten ,
Alsace 180 ps, 1902 ; Bonne Chance 120 ps , 1894 ; France 260 ps ,1918 ; Lorraine 150 ps , 1908
Services des Ponts et Chaussées met de schroefboten ,
Alsace ex Elsass Lothringen 140 ps, 1896 ; Colmar 100 ps, 1915 ; Metz 150 ps, 1925 ; Strasbourg 150 ps, 1925 ; Verdun 150 ps , 1925 ; Quand méme 220 ps , 1910 .
Opgave komt uit Unvergessene dampfschiffahrt auf rhein und donau van 1935 . Gezien het machine vermogen lijkt het mij dat deze boten in en om stasbourg gebruikt werden .
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door piet42 »

prachtig mooi filmpje er moet toch een behoorlijke spanning op de rails komen als ik het zo bekijkt

op youtube is er een van de doorvaart van een sleep

https://www.youtube.com/watch?v=sCSthftHCos

ook voor de model liefhebbers was het een inspiratie

https://www.youtube.com/watch?v=PdrgOvZW ... 73B619B73E

in arnhem had je ook een schipbrug waar de trein over kon daar ging het wel eens mis zal plaatjes nog opzoeken die ik mag plaatsen .

Afbeelding
bron ghna
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
velasquez

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door velasquez »

Hoe zij dat boven deden om met de sleepschepen weer op stroom te komen en aan te maken weet ik helaas niet.
Sleepboten zoals Njord en Triton konden wel onder de brug door en wachten boven de zuidsluis tot dat zijn schip of schepen opggeschut waren.

gr.BB
Plaats reactie