Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

Kapitein Spok, Gelukkig kwam het water van boven en viel het met de turbulentie wel mee. Maar soms lees je iets en dan roept dat heriineringen op. Een paar jaar geleden liet Gert Schouwstra foto's zien van de sluizen op het Trolhattankanaal en hoe daar d.m.v. een doorlaatbare houten tussenvloer het instromende water over de gehele kolk werd verdeeld. Dacht dat dat systeem uit 1916 stamt. In Dieren zullen ze het wel anders hebben opgelost. En verder gaat het best met me hoor! Gr. Klaas.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Kapitein Spok »

Klaas, dat is een pak van m'n hart en het lezen van dit goede nieuwe is een verademing om te vernemen nadat ik de zaterdag krant met al z'n ellende (maar toch ook wel bemoedigende berichten) heb doorgespit.

Ik weet niet welke systemen men in Dieren heeft toegepast of uitgeprobeerd. Het resultaat in Born en Maasbracht kunnen we elke dag nog bekijken en ervaren.

Volgens mij is er geen beter systeem dan dat wat de Belgen ooit toegepast hebben bij o.a.(oude) sluizen op het Albertkanaal. De grootste kracht van het instromende water wordt door dat water zelf geëlimineerd, om vervolgens via omloopriolen over de heel kolk verspreid te worden. Het systeem is duur in aanleg, maar buitengewoon effectief en duurzaam.

Bij mijn afscheid van RWS heb ik geen andere boodschap achtergelaten dan deze oude wijsheid:
Het geldt voor toen, het geldt voor nu, en het geldt voor later, onderschat nooit de kracht van ijs wind en water.

Dat men daar nog wel eens gemakkelijk over denkt bleek onlangs wel, bij het aandragen van oplossingen voor de problemen bij stuw Grave.
"Zomaar even" een dam in een rivier leggen, waar dan, langdurig 3 meter verval voor komt te staan is vragen om moeilijkheden.

Wanneer de bodem niet heel erg stevig en dicht is, zoekt het water zich binnen de kortste keren een weg onder de dam door. Nu ligt de nooddam op de rand van de fundering van de stuw, en is dit probleem opgelost. Maar er zal (mag ik hopen) ook heel goed gekeken zijn naar de brugpijler die nu een ineens te maken krijgt met zijdelingse druk. Kan deze dat aan, of moeten/zijn daarvoor extra maatregelen getroffen?

Ik weet het niet want ik houd me verre van de onheilsplek en het geven van adviezen. Weg is weg, en het zijn nu anderen die de verantwoording dragen. Wanneer deze mensen vanuit hun verantwoording van mening zijn dat mijn kennis van nut kan zijn, dan mogen ze altijd een beroep op me doen. En enkelen hebben dat ook gedaan. Maar het initiatief moet echt van de andere kant komen, anders werkt het alleen maar averechts en contra productief.

Bovendien RWS 2017 is totaal iets anders dan RWS 2012. Dat ligt niet aan de mensen die daar nu werken. Dat ligt aan een management visie dat leidinggevenden geen vakinhoudelijke kennis hoeven te hebben. Dat zien we in de zorg, dat zien we in het onderwijs, dat zien we zelfs in de politiek. Ook Minister zijn is een vak, vraag maar aan van der Steur!
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door pieter53 »

BRAVO! ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

Mooi toch, dat we al deze ervaringen kunnen en willen delen. Beleef er veel plezier aan! Bart zal het ons wel niet kwalijk nemen dat het niet alleen zijn herinneringen meer zijn. En zo gaat er van alles over tafel. Lees 's morgens ook de krant en heb het gevoel dat ik steeds meer moeite moet doen om te begrijpen wat er staat. Zal het de leeftijd zijn? Trek me net als Kapitein Spok maar een beetje op aan de positieve dingen. En die zijn er gelukkig ook nog. Gr. Klaas.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Gelukkig hebben we hier nog een beetje reuring, en gezamenlijk wordt het nog leuker.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

Nog maar een greep in de plaatjes van vroeger. Hier varen we leeg uit Stein de sluis te Belfeld in. Als matroos was mijn plek achterop. Even later bij het koffiedrinken riep mijn vader me bij hem. Ik had een scheurtje in mijn broek. Hij zette zijn vinger erin en rats, einde broek. Zo leerde je dat ook het werkgoed, dat je aan je gat had, heel behoorde te zijn. Gr. Klaas.

Afbeelding
arij
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 dec 2004 00:47
Locatie: Goudswaard

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door arij »

teerkwast schreef:Ik zie hier een veerdienst van Hoek van Holland, maar waar vandaan?

Afbeelding
bron;gahetna

De sluis van Muiden. Hoe weet ik dat, ik heb hier gewerkt bij een hotel restaurant wat je onder de bomen ziet. In dit hotel wat toen een herberg was heeft Napoleon nog geslapen. In de schafttijd zaten we altijd op de sluis naar de kort gerokte matrozen te kijken

Afbeelding
bron;gahetna

Toen het gebouw nog in het oog sprong
Afbeelding
bron;gahetna
Foto --->Veerdienst naar Hoek van Holland maar waar vandaan. Op de foto een boot van de firma van der Schuyt, voor de oorlog 40-45 voeren zij naar Hoek van Holland met badgasten vanuit Rotterdam.
groet arij
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door piet42 »

arie onderste foto "Toen het gebouw nog in het oog sprong" is inmiddels een bunkerslang geworden

hier weer als gebouw HAL

Afbeelding
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Even geen scheepvaart, maar een staaltje chinees bouwkundig werk. Ik vind het altijd fashinerend om te zien wat mensen kunnen uitdenken, en maken.
ga er maar aanstaan.
https://www.youtube.com/watch?v=JFlGTG7Zl1Q
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Gert Schouwstra »

teerkwast schreef:https://www.youtube.com/watch?v=G5Yr4w_Wodg
Is dit nu ook een spits?
Bart, ik kom even terug op je vraag. Allereerst, wat een mooi filmpje gemaakt op het Canal du Midi in 1969, ik zou zomaar zin krijgen om Frankrijkschipper in de jaren 70 te worden. Je hebt het goed gezien, deze HARAULT is geen spits, maar een echte voormalige Nederlandse zeilklipper, gebouwd in 1896 in Lekkerkerk. Hier is de geschiedenis van het schip:

1896 gebouwd, gegevens 1e jaren onbekend. 19,55 x 5,04 meter en 95 ton.
In 1925 gemeten als ADRIANA van W.A. van Komen in Amsterdam, meetnummer A5817N.
1927 ADRIANA , op 9 september verkocht aan Scheepswerf Gebr. Paans in Roodevaart. (ingeruild?) Brandmerk 2313 B ROTT 1927.
1932 Opnieuw gemeten in België, meetnummer Ae10654B, latere meetnummers GD3693B, GD4520B en BG2014B.
1935 PIERRE-EMMANUEL in België, geheel verbouwd tot motorschip voor Frankrijk, verlengd naar 27,5 meter en motor Mercedes-Benz.
1962 HERAULT van Michel Ducasse in Zuid-Frankrijk. Meetnummer BX1520F. Op de werf in Chaubet in Sallèles d'Aude is de scherpe klipperkop verwijderd en het schip verlengd naar 30 meter, speciaal voor de vaart op het Canal du Midi. Rond 1970 is een Bauduin DK6 motor geplaatst.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie