Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door ichthus »

Hallo JC bedankt , ik heb de berichten van Gert d.d 14 sept 2017 enz... gevonden. Op de foto is de spits al flink ingekort.
Wim
echtannelies
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2024 12:10

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door echtannelies »

Beter laat dan nooit.... 11 jaar later zie ik dit stuk pas.....
Ik ben de dochter van 'de man met de twee manden, die steeds op de schepen kwam. Hij verkocht inderdaad mn werkkleding, omdat hij een contract had met de rederij Van Driele of zo iets. Ik was toen een klein kind en vond het al bijzonder knap dat mijn vader, met 2 rieten manden aan zijn fietsstuur hangend. naar de haven ging en vervolgens over de vaak, in mijn ogen, dunnen planken liep, met de 2 grote manden in zijn armen.
Wij hadden een winkel op de hoek van de holle weg en het Houterend. Mijn vader heette Sjaak Hendrix en mijn moeder Tina. Mogelijk dat jullie er zelf zijn geweest. Het is erg leuk om iets te lezen over 'zijn werk', want al klein hummeltje weet je niet beter dan dat dat normaal werken is....
Ha ha, nu weet ik wel beter....
De haven heeft destijds voor veel werk gezorgd, maar ook voor veel kommer en kwel. Ik zag een foto waarop de Holith staat... voor de bedrijven en vervoerders een prima bedrijf, voor de inwoners een grote stinkende fabriek.... vele mensen zijn gestorven aan kanker in Oud Stein, echter niet door de vervuilende Holhit, maar de o.a. looderts die er opgeslagen lag, om vervolgens in de schepen te laden. De looderts werd weggeblazen door de wind, kwam in de groentetuinen terecht en zo kregen de mensen het binnen. Rond 1978 (dacht ik) is, is overal de toplaag van de grond in Oud Stein afgegraven hiervoor.

Enfin, gelukkig was niet altijd kommer en kwel.... het was leuk om de bedrijvigheid in de haven te zien.... te kijken naar hoe de schepen gevuld werden, door vrachtauto's of de kolossale kranen.
Het is jammer dat er een groot merk op de foto's zitten, want dit zijn havenfoto's die ik niet ken, genomen vaak vanuit een schip. Jammer dat er geen foto mee gestuur kan worden, anders had ik nog een foto mee gestuurd van mijn vader, ten tijde dat hij zijn overals verkocht......

Dankjewel voor die leuke herinnering!
echtannelies
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2024 12:10

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door echtannelies »

Voor het geval niet duidelijk is, waar het hier om gaat: het gaat over een stuk over o.a. de haven van Stein d.d. 09 aug 2012 22:06
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

Hallo Annelies, Neem maar aan dat je zo heet. Van 1962 tot 1966 losten we met de Alioth regelmatig bij de Gulf. Als je vanaf de haven de straat inliep en Gulf links hield zat er aan de rechterkant een kruidenier. Deed er graag boodschappen, want er stond een aardige meid in de winkel. En zo tussen 17 en 19 jaar heb je daar oog voor. Onder het tekstvak zie je een balkje met volledige bewerker en voorbeeld. Klik daarop en dan is het mogelijk om foto's te te voegen. Gr. Klaas
Plaats reactie